Liderzy w projekcie
Skutki stosowania różnych narzędzi do badania polityki edukacyjnej
Naukowcy zainteresowani szeroko rozumianą edukacją przedstawili wyniki i dyskutowali o nich na konferencji Educational Systems and Human Capital zorganizowanej w dniach 27-29.03.2011 r. w Trondheim.
Prezentowane podczas konferencji referaty pokazały jednocześnie jak duże znaczenie w badaniach edukacyjnych mają obecnie narzędzia statystyczno-ekonometryczne i jak dużą wagę należy przykładać do metodologii prowadzonych badań. W przedstawionych pracach zaproponowano w szczególności wiele nowych rozwiązań, takich jak łączenie zbiorów danych pochodzących z różnych źródeł, stosowanie nowych zmiennych w analizie konkretnego problemu, a także stosowanie ciekawych i zaawansowanych metod badawczych, m.in., metody zmiennych instrumentalnych, regresji hierarchicznych i parametrycznych (kwantylowych), the regression discontinuity design czy Difference-In-Difference. Powszechne wykorzystanie wspomnianych metod mikroekonometrycznych wyraźnie wskazuje na kierunek rozwoju badań z ekonomii edukacji.
Niezwykle imponująca jest również różnorodność i zakres danych wykorzystywanych w prezentowanych badaniach. W większości analizowanych krajów prowadzone są regularne badania nad osiągnięciami szkolnymi i ich uwarunkowaniami, najczęściej mające charakter paneli lub badań longitudinalnych. Szczególnie imponujące były dane rejestrowe pochodzące z krajów skandynawskich. Badacze mają tam dostęp do dużej liczby danych na poziomie indywidualnym dla prawie wszystkich mieszkańców, daje to prawie nieograniczone źródło materiału badawczego z wielu dziedzin nauk społecznych.
IBE na konferencji reprezentował Paweł Bukowski z Zespołu Ekonomii Edukacji.
.Konferencja NTTS 2011 w Brukseli
Podobno za dziesięć lat zawód statystyka będzie najatrakcyjniejszy na świecie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej badaczy i naukowców pragnie poszerzać swoją wiedzę w zakresie nowych technologii zbierania, analizy i prezentacji danych statystycznych. Jedną z takich okazji była trzydniowa konferencja NTTS (New Techniques and Technologies for Statistics), zorganizowana w lutym w Brukseli. Obecni na niej byli przedstawiciele IBE: Monika Siergiejuk (Zespół Ekonomii Edukacji) i Piotr Zimolzak (Zespół Analityczno-Informatyczny).
Głównym celem konferencji, której patronat objął Eurostat, było pobudzenie przedstawicieli państw członkowskich UE do tworzenia innowacyjnych projektów oraz zachęcenie do międzynarodowej współpracy w celu zwiększenia jakości, użyteczności oraz dostępności statystyk publicznych. Tematyka konferencji obejmowała takie zagadnienia jak: data mining, analiza treści, imputacja braków danych, nowe typy sondaży i doboru próby (np. przez Facebook), optymalizacja schematu doboru próby w kontekście dokładności oszacowań i kosztów realizacji (cost-effectiveness trade-off).
Do najbardziej istotnych problemów, nad którymi będą prowadzone badania, należy standaryzacja wskaźników w różnych krajach, unifikacja systemu zbierania danych społeczno-ekonomiczno-demograficznych oraz kwestie poufności danych dla niewielkich regionów statystycznych.
.Zawodowe losy humanistów z doktoratami
W Paryżu 11 stycznia 2011 r. na spotkaniu zorganizowanym przez Centre d`Etudes et de Recherches sur les Qualifications (CEREQ) dyskutowano nad założeniami, harmonogramem I budżetem projektu SSH CARES.
Zakłada on przeanalizowanie losów zawodowych oraz umiejętności osób posiadających tytuł doktora w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. Projekt będzie trwał dwa lata. Oprócz Polski obejmuje swoim zasięgiem 10 innych krajów europejskich (Francja, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Słowenia, Luksemburg, Hiszpania, Włochy, Norwegia, Irlandia). Budżet projektu szacowany jest na milion euro.
Podczas spotkania we Francji, w którym uczestniczyła Monika Siergiejuk z Zespołu Ekonomii Edukacji, rozmawiano o kolejnych etapach projektu badawczego, sekwencji podejmowanych działań i ich zakresie oraz roli poszczególnych partnerów konsorcjum w całym przedsięwzięciu.
Udział w projekcie, w razie uzyskania dofinansowania, istotnie wzmocni pozycję IBE na polskiej i międzynarodowej arenie badawczej. W toku dyskusji ustalono, że udział polskiego zespołu będzie nieco większy niż pierwotnie planowano - będzie on pełnił funkcję instytucji wiodącej I etapu projektu, w ramach którego przeprowadzona będzie analiza danych zastanych.
.Jak ciekawiej nauczać przedmiotów przyrodniczych
Organizowana przez The Association for Science Education konferencja – Promoting Excellence in Science Teaching and Learning, skupia nauczycieli uczących przedmiotów przyrodniczych na wszystkich poziomach edukacji, trenerów szkolących nauczycieli oraz przedstawicieli ośrodków akademickich i organizacji wspierających nauczycieli.
W dniach 4-9.01.2011 r. w Reading uczestniczyło w niej prawie 3000 osób, z czego ponad 400 spoza Wielkiej Brytanii. Polskę reprezentowali Marta Studzińska i Marcin Chrzanowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Podczas konferencji zorganizowano kilkaset wykładów i warsztatów różnego typu. Na warsztatach skupiono się przede wszystkim na pokazaniu, jak w ciekawy sposób można uczyć nauk przyrodniczych, jak zaciekawić ucznia, jakie pytania warto zadawać podczas lekcji, aby zaktywizować klasę. Zastanawiano się również, jak efektywniej można kształcić nauczycieli.
Pracownicy IBE zapoznali się z tym, jak Brytyjczycy przygotowują się do wprowadzenia zmian w podstawie programowej. Zostali też członkami Association for Science Education, dzięki czemu pracownia uzyskała dostęp do zasobów internetowych organizacji. Na podstawie materiałów z konferencji powstały dwa scenariusze zajęć z fizyki i jeden z chemii (scenariusze kształtowania u uczniów umiejętności związanych z tzw. science thinking).
.