BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

talis 470x160

O badaniu

O badaniu

TALIS (Teaching and Learning International Survey) jest pierwszym międzynarodowym programem badawczym ukierunkowanym na badanie środowiska uczenia się i warunków pracy nauczycieli. Jest to wspólne przedsięwzięcie rządów, konsorcjum międzynarodowego, OECD i związków zawodowych nauczycieli państw stowarzyszonych.TALIS:

  • ma na celu dostarczenie informacji na temat nauczycieli, nauczania i wpływu, jaki nauczyciele mają na proces uczenia się uczniów, w tym – informacji do międzynarodowych porównań systemów edukacyjnych,
  • umożliwia nauczycielom i dyrektorom szkół wniesienie swojego wkładu w analizę sytuacji w oświacie oraz rozwój polityki edukacyjnej, poprzez wyrażenie własnego zdania w sprawach takich, jak: możliwości rozwoju zawodowego, przekonania i praktyki w zakresie nauczania, ocena pracy nauczycieli i informacja zwrotna od dyrektorów i nauczycieli, a także innych zagadnień dotyczących kwestii przywództwa i zarządzania szkołą, klimatu szkoły.
  • pozwala poszczególnym państwom zidentyfikować inne kraje stojące przed podobnymi wyzwaniami, a ponadto umożliwia wyciąganie wniosków z przykładów polityki edukacyjnej w nich stosowanej

  


Główne wnioski z badania TALIS 2013 (animacja)

 

 
 
+ - Czego się dowiemy Click to collapse

Czego się dowiemy

Nigdy wcześniej nauczyciele nie byli badani na taką skalę – TALIS znacznie wykracza poza standardowe informacje „nauczycielskie" dotyczące płci, wieku czy stażu pracy nauczycieli. Kraje uczestniczące w TALIS miały możliwość podjęcia decyzji co do tematów polityki edukacyjnej, które będą przedmiotem badania w 2013 roku (przedź do "priorytety badania"). W wyniku głosowania wyłonione zostały następujące obszary:
  • przywództwo szkolne
  • praktyki i przekonania nauczycieli odnośnie do nauczania
  • kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli
  • klimat i etos szkoły.
W szczególności badanie TALIS pozwoli odpowiedzieć na następujące pytania:
  • Kim są polscy nauczyciele i dyrektorzy (w odniesieniu do takich wymiarów jak; płeć, wiek, status zatrudnienia i staż pracy, wykształcenie)?
  • Jakie są przekonania nauczycieli o nauczaniu i praktykach pedagogicznych stosowanych na lekcjach?
  • W jaki sposób nauczyciele doskonalą się zawodowo (ile czasu na ten cel poświęcają, jakie formy preferują, w jakim stopniu partycypują finansowo w doskonaleniu zawodowym, na ile ich potrzeby w tym zakresie są zaspokajane, a w jakich obszarach oczekują wsparcia, w jakich działaniach wspierających rozwój zawodowy uczestniczą, jakie są bariery uczestnictwa w rozwoju zawodowym)?
  • W jakich warunkach pracują polscy nauczyciele i dyrektorzy (jakie są zasoby i wyposażenie szkół)?
  • W jaki sposób oceniane są polskie szkoły i nauczyciele (jak często prowadzona jest ocena, jakie kryteria są stosowane, jak zdaniem dyrektorów ocena szkoły wpływa na jej funkcjonowanie, jakie są skutki oceny nauczycieli)?
  • Jaki jest klimat szkoły i poczucie satysfakcji z pracy nauczycieli?
  • Jakie style kierowania można zaobserwować w pracy dyrektorów polskich szkół (na jakie zadania poświęcają oni najwięcej czasu, kto uczestniczy w procesie zarządzania szkołą, na ile dyrektorzy mają poczucie autonomii)?

Badanie ponadto pozwoli na porównanie sytuacji i problemów polskich nauczycieli i dyrektorów z podobnymi problemami do kadry pedagogicznej z innych krajów.

Każde państwo opracuje raport krajowy, a dodatkowo przygotowany zostanie raport międzynarodowy. Raporty z badania TALIS w 2008 roku są dostępne na stronie internetowej: www.oecd.org/TALIS.

+ - Jak badamy Click to collapse

Jak badamyBadaniem objęci są nauczyciele i dyrektorzy szkół.W 2013 roku istnieje możliwość wyboru zakresu badania przez państwa uczestniczące. Wszystkie kraje biorą udział w badaniu podstawowym obejmującym szkoły z poziomu gimnazjum (ISCED2), ale mogą rozszerzyć zakres badania o szkoły podstawowe (ISCED1) i ponadgimnazjalne (ISCED3), a także zdecydować się na ankietowanie nauczycieli w szkołach biorących udział w badaniu PISA. Polska realizuje badanie w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ale nie bierze udziału w opcji TALIS-PISA. Badanie podzielone jest na trzy kluczowe etapy:talis2013-jak-badamy-schemat 

Poufność

Wszelkie informacje gromadzone w ramach niniejszego badania są traktowane jako poufne. Na żadnym etapie badania identyfikacja nazwisk nauczycieli i dyrektorów nie będzie możliwa. Uczestnictwo w niniejszym badaniu ma charakter dobrowolny – każdy uczestnik może się wycofać z udziału w dowolnym momencie.

Badanie w gimnazjach realizowane jest przez IBE, natomiast w realizacji badania w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych wspiera IBE firma MillwardBrown SMG/KRC.W realizacji badania w szkołach podstawowych i ponadgimanzjalnych wspiera IBE firma MillwardBrown SMG/KRC. Badanie rozpocznie się wysłaniem do wylosowanych szkół pism przewodnich, w których informujemy dyrektorów szkół, iż dana szkoła została wylosowana do badania i prosimy o wyznaczenie szkolnego koordynatora badania (najchętniej dyrektora szkoły). Następnie współpracownicy IBE skontaktują się ze szkolnymi koordynatorami telefonicznie lub osobiście i poproszą ich o sporządzenie anonimowego wykazu nauczycieli pracujących w danej szkole. Posłuży nam to do wylosowania próby nauczycieli do badania. W kolejnym kroku poprosimy wylosowanych nauczycieli o zdecydowanie, czy zechcą wypełnić kwestionariusz w wersji elektronicznej, czy papierowej. W tym pierwszym wypadku nauczyciele otrzymają od nas numer indentyfikacyjny i hasło, za pomocą którego będą mogli zalogować się do systemu ankiety internetowej. Zachęcamy aby jak najwięcej osób wybrało ten sposób udziału w badaniu. Pozostałym nauczycielom kwestionariusze wyślemy pocztą. W celu rozwiania wątpliwości nauczycieli i dyrektorów dotyczących jakiegokolwiek aspektu badania, zarówno IBE, jak i MillwardBrown SMG/KRC uruchomiły specjalne infolinie, pod które można zatelefonować i uzyskać odpowiedź na pytania odnośnie do TALIS (znajdują się w zakładce KONTAKT).W każdej szkole w badaniach bierze udział 20 wylosowanych nauczycieli (lub wszyscy jeśli jest ich mniej niż 20) oraz dyrektor. Udział w badaniu polega na wypełnieniu kwestionariusza (ok. 45 min) on-line lub w formie papierowej. Kwestionariusze są przygotowywane przez zespół międzynarodowych ekspertów, konsultowane z przedstawicielami krajów biorących udział w badaniu, a także organizacjami nauczycielskimi, w szczególności z Komitetem Doradczym ds. Związków Zawodowych przy OECD.

+ - Priorytety badania Click to collapse

Priorytety badaniaWażnym wyznacznikiem strategii kontynuacji badań nauczycieli w ramach projektu TALIS było ustalenie priorytetów badawczych. Do wyrażenia swoich opinii zaproszono wszystkie kraje członkowskie OECD a także kraje partnerskie OECD, które wcześniej uczestniczyły w badaniach TALIS 2008 (zaproszenie wysłano także do krajów partnerskich, które wykazały zainteresowanie badaniami w 2013 roku).
Ostatecznie w marcu i kwietniu 2010 roku, w badaniu opinii dotyczących projektu TALIS – wzięło udział 25 krajów członkowskich (w tym Polska) oraz 5 krajów stowarzyszonych z OECD. Celem tej procedury było przede wszystkim wyłonienie:

  • tematów i wskaźników, które powinny być uwzględnione w drugiej rundzie badań,
  • wskaźników, które wystąpiły w TALIS 2008 i powinny być powtórzone w badaniach w 2013 roku.

Został opracowany zestaw 20 propozycji tematycznych (tematów polityki edukacyjnej) i przypisanych im 94 wskaźników (średnio po 4-5 wskaźników na 1 temat). Szczegółowe ustalenie priorytetów polegało na następującej procedurze:

  • przydzielenie w dowolny sposób przez każdy kraj 200 punktów (łącznie) poszczególnym, preferowanym tematom (teoretycznie można było „obdzielać” każdy z tematów, bądź rozdysponować punkty będące w posiadaniu każdego kraju – tylko wybranym tematom);
  • wskazanie przy wybranych tematach – wskaźników, które mają najważniejsze znaczenie i powinny być uwzględnione w badaniach w 2013 roku;
  • wskazanie, które spośród 25 wskaźników wykorzystanych w TALIS 2008 – powinny być powtórzone w 2013 roku.

Zdecydowanie najwięcej punktów zdobyły dwa tematy:

  • Przywództwo szkolne (393 pkt.) oraz
  • Praktyki i przekonania nauczycieli odnośnie nauczania (374 pkt.)

Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się:

  • Kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli (318 pkt.)
  • Klimat i etos szkoły (312 pkt.)

Te cztery tematy stały się punktem wyjścia do dalszych prac koncepcyjnych nad projektem TALIS 2013.

+ - Słowniczek Click to collapse

SłowniczekTALIS – Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się (Teaching and Learning International Survey), www.oecd.org/talis

TALIS 2008 – badanie TALIS realizowane w 2008 r.

TALIS 2013 - badanie TALIS realizowane w 2013 r.

ISCED 1 – szkoły podstawowe, według Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia oznacza kształcenie podstawowe lub pierwszy etap edukacji podstawowej

ISCED 2 – gimnazja, według Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia oznacza kształcenie średnie (niższy poziom) lub drugi etap edukacji podstawowej

ISCED 3 – szkoły ponadgimnazjalne, według Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia oznacza kształcenie średnie (wyższy poziom)

PISA– Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (Programme for International Student Assessment) – międzynarodowego badania koordynowanego przez OECD obejmującego uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia, www.pisa.oecd.org  

OECD – Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development), www.oecd.org

IEA DPC – Centrum Przetwarzania Danych przy Międzynarodowym Stowarzyszeniu Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement Data Processing and Research Center), www.iea-dpc.de
+ - Po co badać nauczycieli Click to collapse

Po co badać nauczycieli

Proces uczenia uwarunkowany jest wieloma czynnikami, takimi jak: potencjał i motywacja samych uczniów, podejście i pomoc ich rodzin i kolegów w zakresie uczenia się, organizacja szkoły i jakość pracy nauczycieli. Wywieranie wpływu na te czynniki jest trudnym zadaniem dla ustawodawcy, jednakże to, co można zmieniać w systemie kształcenia to strategie polityczne koncentrujące się na nauczycielach.
W Europie pracuje ponad 6 mln nauczycieli (w Polsce ok. 650 tys.) i to oni, spośród innych czynników pedagogicznych – odgrywają podstawową rolę w rozwoju wiedzy i umiejętności, jak również w rozwoju dzieci w społeczeństwie. Wyzwania stojące przed zawodem nauczyciela zwiększają się ze względu na coraz bardziej złożone i różnorodne systemy edukacyjne. Badania międzynarodowe pokazują, iż w większości krajów mamy do czynienia z istotnymi brakami w umiejętnościach nauczania, niewielkimi inwestycjami w kształcenie ustawiczne oraz w rozwój zdolności kadry pedagogicznej, a także z niskim wsparciem nauczycieli w pierwszych latach pracy (OECD, Teachers matter, 2005).

Raport OECD podkreśla: „poprawa skuteczności i prawidłowości nauczania zależy w dużym stopniu od zagwarantowania, że kompetentne osoby chcą pracować w zawodzie nauczyciela, że ich praca jest wysokiej jakości, a wszyscy uczniowie mają dostęp do wysokiej jakości nauczania”.

Parlament Europejski stoi na stanowisku, iż istotne jest zapewnienie przez państwa członkowskie efektywności wydatków na edukację oraz ich ukierunkowania na te dziedziny, które przyniosą najlepsze rezultaty.



Czy wiesz, że
(wnioski z badania 2008) 
• nauczyciele, którzy uczestniczą w wysokiej jakości formach doskonalenia zawodowego mają większe poczucie własnej skuteczności,

• nauczyciele, którzy mają bardziej zdecydowane przekonania co do metod nauczania, mają większą skłonność do współpracy z innymi nauczycielami, bardziej pozytywne relacje z uczniami i mają większe poczucie własnej skuteczności,

• nauczyciele, którzy otrzymują informację zwrotną i ocenę swojej pracy od dyrektora lub innych nauczycieli, mają większe poczucie własnej skuteczności

Z raportu przygotowanego przez firmę McKinsey&Company w 2007 r. pt.: „Jak niektóre systemy oświatowe stają się najlepszymi systemami na świecie?” wynika, iż dostępne dane wskazują na to, że głównym czynnikiem różnicującym wyniki uczniów w szkole jest jakość kadry pedagogicznej. Dane te zostały potwierdzone w raporcie z roku 2010 pt.: „Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze”. Autorzy raportu analizowali reformy w wybranych systemach oświatowych na świecie, które wykazują stałą i znaczącą poprawę wyników nauczania. Polska została w raporcie wyróżniona za wyraźną i trwałą poprawę wyników kształcenia uczniów po roku 2000, widoczną w kolejnych badaniach PISA. Pomiędzy rokiem 2000 a 2002 w naszym kraju udało się stworzyć solidne fundamenty systemu edukacyjnego i przejść z poziomu przeciętnego na dobry. Natomiast po 2003 roku Polska znalazła się wśród systemów będących na drodze od dobrego do bardzo dobrego, które charakteryzuje nacisk na rozwój zawodowy nauczycieli i szkolnego lidera. Wymaga to stworzenia niezbędnych praktyk i jasno określonej ścieżki zawodowej, tak, by kariera nauczycielska przypominała drogę zawodową lekarza, czy prawnika. Jednocześnie raport dowodzi, że poprawa oświaty zależy nie tylko od nakładów pieniężnych na nią wydawanych, ale od trafności wyboru interwencji właściwych dla danego poziomu rozwoju systemu oraz postaw i zachowań liderów politycznych i edukacyjnych. W centrum uwagi powinna znaleźć się skuteczność uczenia się uczniów i to, od czego ona zależy, czyli efektywność metod nauczania.
  

Aktualności

Aktualności
  • 25 czerwca 2014 został opublikowany raport międzynarodowy z badania TALIS. W Polsce przygotowany został raport krajowy, zawierający główne wnioski z badania. Raport oraz inne materiały można pobrać z zakładki "Do pobrania". Jeszcze raz dziękujemy przeszło 10 tys polskim nauczycielom i ok. 500 dyrektorom za wysiłek włożony w udział w tym badaniu. Niebawem rozpoczniemy wysyłkę papierowej wersji raportu do szkół - uczestników badania.
  • Badanie TALIS 2013 na terenie Polski dobiegło końca. W sumie wzięło w nim udział 87,1% szkół podstawowych (168 spośród 194 wylosowanych; w tym 98% wylosowanych nauczycieli), 99,5% gimnazjów (195 spośród 195 wylosowanych; w tym 96,7% wylosowanych nauczycieli), 83,1% szkół ponadgminazjalnych (162 spośród 195 wylosowanych; w tym 96,1% wylosowanych nauczycieli). Wszystkim respondentom serdecznie dziękujemy za udział w badaniu!
  • Na głównej stronie badania opublikowaliścimy trzy niezależne filmy instruktażowe pokazujące jak logować się i jak wypełnić kwestionariusz on-line, dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
  • Spośród wylosowanej próby respondentów do 3.04.2013 w badaniu udział wzięło: szkoły podstawowe: 270 nauczycieli i 10 dyrektorów; gimnazja: 2270 nauczycieli i 115 dyrektorów; szkoły ponadgimnazjalne: 260 nauczycieli i 12 dyrektorów;
  • Dotychczas udział w badaniu zadeklarowały 452 szkoły, w tym 135 szkół podstawowych, 186 gimnazjów 131 szkół ponadgimanzjalnych [stan na 11.03.2013]. 11 lutego rozpoczęliśmy wysyłanie pierwszych kwestionariuszy i materiałów promocyjnych do szkół.
  • W "Dyrektorze Szkoły" 1/2013 ukazał się obszerny wywiad z prof. Rafałem Piwowarskim "Międzynarodowe badanie pomoże lepiej poznać pracę dyrektorów podstawówek i liceów"
  • W "Głosie Nauczycielskim" z 2 stycznia 2013 ukazał się wywiad z prof. Rafałem Piwowarskim "Nauczyciel w centrum uwagi"  (9MB, pdf)
  • W styczniu rozpoczęła się rekrutacja do badania głównego TALIS 2013. 

 

Harmonogram

Kraje biorące udział w badaniu

Australia, Belgia (tylko Flandria), Brazylia, Bułgaria, Chorwacja, Chile, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada (tylko prowincja Alberta), Korea, Łotwa, Malezja, Meksyk, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Singapur, Słowacja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Włochy, Wielka Brytania (tylko Anglia), Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Harmonogram

TALIS-2013-harmonogram

TALIS 2008

TALIS 2008


W badaniu w 2008 roku uczestniczyło 17 krajów „członkowskich" OECD (Australia, Austria, Belgia/Flandria, Dania, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Korea, Meksyk, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Węgry, Włochy, Turcja) oraz 7 państw „stowarzyszonych" z OECD (Brazylia, Bułgaria, Estonia, Litwa, Malezja, Malta, Słowenia).Głównym zadaniem projektu było dostarczenie danych i analiz w zakresie takich kluczowych zagadnień, jak między innymi:

  • rozwój zawodowy nauczycieli,
  • przekonania nauczycieli o nauczaniu i praktyce pedagogicznej,
  • rola i mechanizm funkcjonowania przywództwa szkolnego.

Plan operacyjny projektu TALIS zakładał, iż w każdym kraju zostanie przebadanych około 3-4 tysiące nauczycieli pracujących w 200 wylosowanych szkołach (odpowiednikach gimnazjów lub klas VII-IX w innych szkołach). Ustalono następujące, oczekiwane wskaźniki zwrotu wypełnianych ankiet:

  • 75% wybranych szkół,
  • 75% wybranych nauczycieli w szkole.

Kwestionariusze opracowano oddzielne dla nauczycieli i dyrektorów, na wypełnienie każdego potrzeba było około 45 minut.Sposób gromadzenia danych: kwestionariusze mogły być wypełniane w wersji papierowej lub przez Internet.Badania główne (poprzedzone badaniami pilotażowymi) w krajach półkuli południowej były przeprowadzone w okresie październik-grudzień 2007, w krajach półkuli północnej - marzec-maj 2008.

Należy podkreślić, że wyniki pochodzące z badań TALIS są oparte na udzielanych (zaznaczanych) odpowiedziach i dlatego prezentują jedynie opinie, poglądy, przekonania nauczycieli i dyrektorów. Jest to duży zasób informacji, pozwalający wejrzeć w środowisko nauczyciela, jednak - jak wszystkie badania ankietowe - są one subiektywne i mogą się różnić od bardziej obiektywnych procedur badawczych.

  • Pobierz najważniejsze wnioski raportu 2008
  • Pobierz cały raport 2008
  • Pobierz tekst analityczny "Nauczyciele a osiągnięcia szkół"

Do pobrania

Do pobrania

 


TALIS 2013

Opracowania dotyczące Polski

  • Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 (pełna i pogłębiona wersja)
  • Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013 (wersja skrócona)
  • Polish teachers and principals – an international perspective. Key findings of TALIS 2013 (short version)
  • Informacja prasowa IBE na temat wyników badania TALIS

Raporty międzynarodowe

  • TALIS 2013 Results - An International Perspective on Teaching and Learning
  • A Teacher's Guide to TALIS 2013

 


TALIS 2008

Opracowania dot. Polski:

  • Raport TALIS 2008 – Polska na tle międzynarodowym
  • Najważniejsze wnioski raportu 2008
  • Tekst analityczny "Nauczyciele a osiągnięcia szkół"
  • TALIS - Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się - broszura informacyjna

 


Raporty międzynarodowe:
  • Creating Effective Teaching and Learning Environments, First Results From TALIS 2008
  • The Experience of New Teachers, Results From TALIS 2008
  • TALIS 2008 Technical Report
  • Teachers’ Professional Development: Europe in international comparison

 

Kontakt

KONTAKT

Zespół badań nauczycieli | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100

DANE KONTAKTOWE TALIS

Krajowe Centrum TALIS

Instytut Badań Edukacyjnych

Prof. Rafał Piwowarski
Kamila Hernik
ull. Górczewska 8
01-180 Warszawa
tel. 22 24 17 146
ibe@ibe.edu.pl
www.eduentuzjasci.pl/talis

OECD Directoriate for Education

Kristen Weatherby, kierownik projektu
2 rue André Pascal
75775 Paris Cedex 16
talis2013@oecd.org
kristen.weatherby@oecd.org

 

TALIS International Study Center
IEA DPC Steffen Knoll, kierownik ds. badań
Mexikoring 37 22297 Hamburg, Niemcy
talis2013@iea-dpc.de 

Struktura organizacyjna projektu

Badania TALIS zarówno te z 2008 roku, jaki i planowane na rok 2013, są koordynowane i zarządzane przez Centrum Przetwarzania Danych przy Międzynarodowym Stowarzyszeniu Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA DPC) w Hamburgu, zaś nadzór nad całością sprawuje Sekretariat OECD w Paryżu. W każdym kraju badaniami kieruje Krajowy Kierownik Projektu (NPM), w Polsce funkcję tę pełni prof. Rafał Piwowarski.


Rys. Struktura organizacyjna projektu (kliknij, aby powiększyć)

schemat-talis-small 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"
  • Prace nad badaniem TALIS

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...