Badanie otoczenia instytucjonalnego placówek edukacyjnych
- Opublikowano: 23 Maj 2011
Zespół Badań Instytucjonalnych
O badaniu
Badania dotyczyło współpracy placówek edukacyjnych z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny.
Wyniki badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumieniu relacji placówek edukacyjnych z ich otoczeniem instytucjonalnym, ocenie na ile tego typu współpraca wspiera placówki te w wykonywaniu swoich celów statutowych, identyfikacji dobrych praktyk w tym zakresie oraz możliwości ich promowania.
Badanie zrealizowano przy wykorzystaniu metodologii jakościowej. Pierwszy jego etap objął: 8 przedszkoli, 8 szkół podstawowych i 8 gimnazjów zlokalizowanych w gminach zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości (wieś/miasto do 20 tys./miasto 20-100 tys./miasto powyżej 100 tys.). Faza terenowa badania rozpoczęła się w maju 2011 i trwała do lipca 2011.
W ramach badania przeprowadzono indywidualne wywiady z: dyrektorem i wskazanym przez niego pracownikiem placówki, przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z daną placówką, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.
Badanie zrealizowała niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE – ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
Otoczenie instytucjonalne jest rozumiane jako zbiór organizacji, z którymi dana placówka edukacyjna (przedszkole/ szkoła podstawowa/ gimnazjum) współpracuje w wykonywaniu swoich zadań statutowych. Z niektórymi z tych organizacji, np. z kuratorium oświaty, organem prowadzącym placówkę czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną placówka utrzymuje relacje na mocy prawa oświatowego. Z innymi, np. z organizacjami pozarządowymi, podmiotami komercyjnymi czy placówkami oświatowymi – na podstawie dobrowolnych porozumień dwustronnych.
Raport
Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
przy współpracy Kamila Sijko, Sebastiana G. Jabłkowskiego, Andrzeja Walczaka
Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
- Opublikowano: 6 Maj 2011
Pracownia SUEK | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100
O badaniu Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi międzynarodowe badanie kompetencji komputerowych i informacyjnych (International Computer and Information Literacy Study - ICILS). Projekt realizowany jest w kooperacji z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA). Jest to pierwsze porównawcze, międzynarodowe badanie, które będzie badało gotowość uczniów do życia w erze informacji, to znaczy „zdolność do używania komputerów do badania, tworzenia i komunikowania się w celu efektywnej partycypacji w domu, szkole, pracy i społeczności”. Badania te pozwolą na znalezienie odpowiedzi na wiele pytań, w tym m.in.
Jak badamy Badanie dotyczy przede wszystkim uczniów będących w roku 2013 w drugiej klasie gimnazjum. Poza tym zbadani zostaną również ich nauczyciele i szkoła: Najważniejszą częścią badania będzie test dla ucznia – zadaniem każdego uczestnika badania będzie rozwiązanie dwóch trzydziestominutowych modułów testowych. Moduły te składają się z autentycznych zadań wykonywanych przy pomocy komputera. 20 minutowy kwestionariusz uczniowski – poza testem komputerowym każdy uczeń będzie proszony o wypełnienie kwestionariusza umieszczonego w Internecie. Kwestionariusz będzie zbierał dane na temat środowiska ucznia, dotychczasowych doświadczeń komputerowych oraz postaw wobec technologii informacyjnych. Kwestionariusz nauczycielski – również nauczyciele badanych uczniów będą proszeni o wypełnienie specjalnie dla nich przygotowanej w Internecie ankiety. Będzie ona dotyczyła używania przez nich komputerów w szkole i poza nią oraz samooceny w kompetencji w używaniu komputerów. Kwestionariusz szkolny – istotne dla projektu będą również dane o szkole, w której uczą się badani uczniowie. Stąd dyrektor takiej placówki będzie proszony o wypełnienie ankiety (również internetowej), która będzie dotyczyła zasobów komputerowych szkoły, praktyki wykorzystania ICT w szkole oraz innych ważnych cech szkoły. Kwestionariusz narodowy – zadaniem tej części badania będzie dostarczenie ogólnych faktów dotyczących uczestniczących w badaniu krajów, np. polityki edukacyjnej, zasobów ICT oraz najpopularniejszych praktyk ich wykorzystania w szkołach. Harmonogram Materiały Ulotka informacyjna ICILS 2013 - pobierz plik PDF (1 MB) Plakat promujący badanie - pobierz plakat w formacie pdf (5,5 MB)
Raport Raport podsumowuje wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013 zrealizowanego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu poza Polską brało udział jeszcze 19 innych krajów i systemów edukacyjnych. Badanie ICILS mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”: na ile przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić, przekształcić i podzielić się informacjami – na przykład zebrać materiały i przygotować prezentację na podany temat. Kompetencje te są już obecnie bardzo ważne, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, ponieważ są one bardzo istotne na rynku pracy, a po drugie są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie (mogą być również rozpatrywane jako czynnik sprzyjający poczuciu wysokiej jakości życia). W do tej pory prowadzonych badaniach kompetencji cyfrowych (np. umiejętności czytania tekstów elektronicznych mierzonej w ramach badania PISA czy Międzynarodowego Badania Umiejętności Osób Dorosłych PIAAC) Polska wypadała poniżej wyników przeciętnych.O badaniu
Materiały
Raport
Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej
- Opublikowano: 15 Kwi 2011
O badaniu
O badaniuJednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych i upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych. Z tego względu realizujemy badania pozwalające nam na jak najlepsze poznanie zapotrzebowania na badania i informacje z obszaru edukacji określonych grup - między innymi dyrektorów szkół i przedszkoli, władz uczelni wyższych, pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej. Dzięki temu możemy jak najlepiej dopasowywać planowane badania do potrzeb tych grup, a także wybierać najbardziej efektywne metody docierania z wynikami badań do wybranych środowisk.
Badania realizowane są w kilku etapach. W pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na zapotrzebowaniu na badania i źródła informacji pracowników administracji samorządowej i wybranych ministerstw, a następnie zapotrzebowaniu dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą.
Cele badania
Badania mają za zadanie pokazać, z jakich źródeł informacji, opracowań i badań w obszarze edukacji korzystają przedstawiciele wybranych środowisk oświatowych. Interesuje nas, jakie źródła informacji i w jakich konkretnie obszarach wykorzystują w codziennej pracy, które uznają za najbardziej przydatne i dlaczego. Badania mają pokazać, w jakich sytuacjach i w jakim celu interesujące nas grupy sięgają po dodatkowe źródła informacji, a także jakie jest przełożenie uzyskanych informacji na faktyczne działania i podejmowane decyzje. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, jakie systemy uzyskiwania informacji w tej chwili funkcjonują, a także jakie informacje są przedstawicielom wybranych środowisk najbardziej potrzebne w przyszłości.
Metodologia
Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem jakościowych i ilościowych technik badawczych. W pierwszej kolejności przeprowadzone zostały indywidualne wywiady pogłębione (In-depth Interview) z przedstawicielami urzędów marszałkowskich i wybranych ministerstw. Przeprowadzony został także warsztat, w którym wzięli udział przedstawiciele samorządu lokalnego z poziomu powiatu i gminy. Następnie przeprowadzono badania ilościowe z wykorzystaniem techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing), prowadzone na ogólnopolskiej, losowej próbie powiatów i gmin.
Raport
RaportWyniki diagnozy pokazały, że zapotrzebowanie gmin i powiatów na dodatkowe badania i analizy dotyczące edukacji jest stosunkowo niewielkie. Gotowość do zamawiania badań i analiz także nie jest duża, natomiast w dodatkowe samodzielne badania i analizy zaangażowana jest prawie połowa jednostek. Samorządy korzystają z informacji ogólnie dostępnych (kluczowa jest ich wiarygodność, ale również aktualność i szybkość pozyskania), których podaż raczej zaspakaja potrzeby tych jednostek chociaż trzeba podkreślić, że jakość niektórych z nich budzi już zastrzeżenia.
Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
- Opublikowano: 15 Kwi 2011
O badaniu
O badaniuJednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych i upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych. Z tego względu realizujemy badania pozwalające nam na jak najlepsze poznanie zapotrzebowania na badania i informacje z obszaru edukacji określonych grup - między innymi dyrektorów szkół i przedszkoli, władz uczelni wyższych, pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej. Dzięki temu możemy jak najlepiej dopasowywać planowane badania do potrzeb tych grup, a także wybierać najbardziej efektywne metody docierania z wynikami badań do wybranych środowisk.
Badania realizowane są w kilku etapach. W pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na zapotrzebowaniu na badania i źródła informacji pracowników administracji samorządowej i wybranych ministerstw, a następnie zapotrzebowaniu dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą (Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania).
Cele badania
Badania mają za zadanie pokazać, z jakich źródeł informacji, opracowań i badań w obszarze edukacji korzystają przedstawiciele wybranych środowisk oświatowych. Interesuje nas, jakie źródła informacji i w jakich konkretnie obszarach wykorzystują w codziennej pracy, które uznają za najbardziej przydatne i dlaczego. Badania mają pokazać, w jakich sytuacjach i w jakim celu interesujące nas grupy sięgają po dodatkowe źródła informacji, a także jakie jest przełożenie uzyskanych informacji na faktyczne działania i podejmowane decyzje. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, jakie systemy uzyskiwania informacji w tej chwili funkcjonują, a także jakie informacje są przedstawicielom wybranych środowisk najbardziej potrzebne w przyszłości.
Metodologia
Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem metod jakościowych i ilościowych. W 13 zogniskowanych wywiadach grupowych (Focus Group Interview), wzięli udział zaproszeni dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W tych samych typach szkół realizowane było badanie ilościowe z wykorzystaniem techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) – w sumie przeprowadzono wywiady z dyrektorami z 500 losowo wybranych szkół.
Badanie realizowane było przy wsparciu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry kierowniczej Oświaty (OSKKO)>
Raport
RaportDiagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania
"Wyniki badania jakościowego pokazały, że zarządzanie szkołą wymaga korzystania z bardzo wielu źródeł informacji – począwszy od informacji zdobywanych drogą formalną od innych instytucji systemu edukacji, poprzez konsultacje z innymi dyrektorami szkół, korzystanie z różnego rodzaju odpłatnych portali informacyjnych i specjalistycznych, skończywszy na samodzielnym poszukiwaniu informacji. Poszukiwanie informacji odbywa się przede wszystkim pod kątem rozwiązywania pojawiających się problemów i reagowania w nowych, nieznanych wcześniej sytuacjach. Zinstytucjonalizowanych form pozyskiwania informacji najczęściej brak."