Zrównanie wyników egzaminów zewnętrznych
- Opublikowano: 21 Lut 2011
Zespół analiz osiągnięć uczniów | e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu System egzaminów zewnętrznych zgromadził obszerną bazę wyników egzaminacyjnych kolejnych populacji zdających egzaminy począwszy od 2002 roku. Ponieważ kolejne edycje egzaminu z konieczności różnią się pomiędzy sobą, porównywanie wyników surowych pomiędzy latami w zasadzie jest nieuprawnione metodologicznie. Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania mające na celu uzyskanie porównywalności wyników egzaminów prowadzonych w kolejnych latach począwszy od roku 2002. Rezultaty badań prowadzonych przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów dają możliwość przeliczenia dowolnego wyniku z danego roku na punktację z roku, który został wybrany jako tzw. rok porównawczy (bazowy). Pozwala to na porównanie wyników wszystkich edycji egzaminu i uzyskanie informacji o tym, czy poziom umiejętności na kolejnych szczeblach edukacyjnych w poszczególnych latach zmieniał się, czy pozostawał na tym samym poziomie. Badania obejmujące cztery etapy zostały przeprowadzone na reprezentatywnych dla kraju próbach szkół w latach 2011-2014. Ponieważ rok 2011 był ostatnim rokiem, w którym do egzaminu gimnazjalnego przystąpili uczniowie kształceni zgodnie z podstawą programową obowiązującą do 1 września 2009 r., problemem pilnym było nie tylko przeprowadzenie zrównania wyników egzaminów weryfikujących poziom umiejętności wymaganych przez tę podstawę, ale również przygotowanie odpowiednich narzędzi umożliwiających kontynuację zrównywania przy zmienionej podstawie programowej. Dlatego też do pierwszego etapu zrównywania pomiędzy latami wyników egzaminów zewnętrznych wybrano egzamin gimnazjalny. Etap ten został zrealizowany w pierwszym półroczu 2011 roku. W roku szkolnym 2011/2012 Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów IBE prowadził drugi etap zrównania wyników. Etap ten obejmował kontynuację badania w gimnazjach oraz badania w szkołach podstawowych. Raport z przeprowadzonych badań Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych - sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny jest dostępny na stronie eduentuzjaści.pl. Trzeci etap badań został przeprowadzony w roku szkolnym 2012/2013 i obejmował egzamin maturalny z matematyki. W trzecim etapie kontynuowano także badania zrównujące w gimnazjach i szkołach podstawowych. Etap czwarty, który został przeprowadzony w roku szkolnym 2013/2014, objął poza sprawdzianem, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem maturalnym z matematyki, również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego. Pilotaż do tego badania został przeprowadzony na początku grudnia 2013 r. a samo badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2014 r. Obecnie trwają analizy i prace związane z przygotowaniem raportu. Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013. Ogólnym celem badań jest: W projekcie zastosowano następujących metody i techniki:
Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap) W marcu 2011 roku przeprowadzone zostały badania w 440 losowo wybranych gimnazjach w całym kraju. Badanie polegało na przeprowadzeniu w dwóch kolejnych dniach testu podobnego do egzaminu gimnazjalnego w jednej, wybranej losowo, klasie w szkole. Uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zadania o poziomie trudności zbliżonym do egzaminu gimnazjalnego. W badaniach udział wzięło 9226 uczniów w części humanistycznej oraz 9185 w części matematyczno-przyrodniczej. Przeprowadzono również badania ankietowe 2176 nauczycieli. W trakcie badań prowadzone były kontrole badań w szkołach, kontrola szkolenia koordynatorów ankieterów i szkolenia osób kodujących odpowiedzi do zadań otwartych. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach prowadziły firmy PBS DGA oraz CBOS.
Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap) W marcu 2012 roku przeprowadzono badania w 440 losowo wybranych szkołach podstawowych i 80 gimnazjach w całym kraju. Uczniowie szkół podstawowych w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej rozwiązywali testy podobne do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej (testy miały podobną strukturę i trudność, jak na właściwym sprawdzianie). W gimnazjach badanie przebiegało analogicznie, jak w roku szkolnym 2010/2011, z tą różnicą, że testy zostały dostosowane do nowej formuły egzaminu. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS DGA.
Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap) W lutym i marcu 2013 roku przeprowadzono badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie jak w poprzednich latach. W szkołach ponadgimnazjalnych w badaniu wzięli udział uczniowie klas III liceów i klas IV techników z całego kraju. Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS Sp. z o.o.
Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap)
Wyniki Porównywalne wyniki egzaminacyjne PWE dla gimnazjum i sprawdzianu dla szkół podstawowych są dostępne na stronie pwe.ibe.edu.pl.O badaniu
Cele badania
Cele badania
Metodologia
Metodologia badania
I, II, III i IV etap
Wyniki
.
Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
- Opublikowano: 14 Lut 2011
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z: Cele badania Głównymi celami badania były: Jak badaliśmy Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono: Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości. Aktualności Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania. Raport Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania. Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia. Pobierz raport w pliku pdf [1MB] O badaniu
Cele badania
Jak badaliśmy
Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.Aktualności
Raport
.
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
- Opublikowano: 2 Lut 2011
Zespół Edukacji i Rynku Pracy | ibe@ibe.edu.pl |Tel: 22 24 17 100
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik NEET (odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących) dla Polski wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy. Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych. W związku z powyższym zaistniała potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest właśnie projekt „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, który zakładał powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej. Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji. Cele badania Celem głównym projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była kompleksowa ocena ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów wybranej uczelni wyższej. Badanie pozwoliło udzielić odpowiedzi na następujące pytania: Badanie zostało zrealizowane realizowane w podziale na następujące moduły: Celem tego modułu była analiza historii edukacyjnej i historii zawodowej absolwentów różnych kierunków danej uczelni na podstawie danych administracyjnych zbieranych przez uczelnie wyższą i ZUS. Celem badania jakościowego było poznanie oczekiwań i obaw absolwentów związanych z rynkiem pracy, stworzenie charakterystyki pracodawców oraz sporządzenie listy pożądanych cech absolwentów na lokalnym rynku pracy. Dodatkowo, zbadane zostały oczekiwania studentów, absolwentów i pracodawców wobec uczelni wyższych. Celem badania była ocena uwarunkowań sukcesu/porażki na rynku pracy i ich związku z doświadczeniami na studiach. Badanie panelowe ma na celu umożliwienie prowadzenie analiz dynamicznych sytuacji badanych, w tym uzyskanie szczegółowego obrazu nie tylko na poziomie populacji, lecz pojedynczych osób – badania nie tylko „trendów”, ale również „przepływów”. Panelowy charakter badań ma na celu prowadzenie przyczynowych analiz obserwowanych zjawisk. Celem modułu jest określenie czynników kształtujących aktywność zawodową studentów uczelni na podstawie danych zastanych i badań opinii. Raport z badania Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach. Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych. Raport końcowy Pobierz raport [pdf, 5.3 MB] Informacja na temat konferencji dotyczącej badania "Monitoring losów absolwentów uczelni wyższych w oparciu o dane administracyjne ZUS", która odbyła się 17 lutego 2014 r: http://eduentuzjasci.pl/wydarzenia/982-absolwenci-uw-przelamuja-mit-o-pracy-na-umowach-smO badaniu
Cele badania
Raporty
Warszawa, styczeń 2014Materiały
Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia
- Opublikowano: 20 Sty 2011
Zespół SUEK | e-mail: badanie.suek@ibe.edu.pl| Tel: 22 241 71 78
Koordynator badania:
Katarzyna Puchalska
e-mail: k.puchalska@ibe.edu.pl
telefon: 695 376 176
Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanej pracowni badawczej koncentrują się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie prowadzone jest od 2010 roku w 176 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto do tej pory 306 oddziałów klasowych i 5572 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne będą śledzone w kolejnych etapach badania aż do 2015 roku. W ramach opisywanego badania ankietowano również rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół podstawowych.
W roku szkolnym 2010/2011 dzięki ankietom dla rodziców badanych uczniów, nauczycieli nauczania początkowego i dyrektorów szkół oraz badaniom socjometrycznym i testom psychologicznym uczniów zebrane zostały pierwsze informacje o potencjalnych szkolnych, rodzinnych i indywidualnych uwarunkowaniach procesu kształcenia.
Więcej na stronie poświęconej badaniu SUEK.