BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie otoczenia instytucjonalnego placówek edukacyjnych

Opublikowano: 23 Maj 2011

Badanie otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów
Zespół Badań Instytucjonalnych

O badaniu

Badania dotyczyło współpracy placówek edukacyjnych z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny.

Wyniki badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumieniu relacji placówek edukacyjnych z ich otoczeniem instytucjonalnym, ocenie na ile tego typu współpraca wspiera placówki te w wykonywaniu swoich celów statutowych, identyfikacji dobrych praktyk w tym zakresie oraz możliwości ich promowania.

Badanie zrealizowano przy wykorzystaniu metodologii jakościowej. Pierwszy jego etap objął: 8 przedszkoli, 8 szkół podstawowych i 8 gimnazjów zlokalizowanych w gminach zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości (wieś/miasto do 20 tys./miasto 20-100 tys./miasto powyżej 100 tys.). Faza terenowa badania rozpoczęła się w maju 2011 i trwała do lipca 2011.  

W ramach badania przeprowadzono indywidualne wywiady z: dyrektorem i wskazanym przez niego pracownikiem placówki, przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z daną placówką, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.

Badanie zrealizowała niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE – ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.

Otoczenie instytucjonalne jest rozumiane jako zbiór organizacji, z którymi dana placówka edukacyjna (przedszkole/ szkoła podstawowa/ gimnazjum) współpracuje w wykonywaniu swoich zadań statutowych. Z niektórymi z tych organizacji, np. z kuratorium oświaty, organem prowadzącym placówkę czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną placówka utrzymuje relacje na mocy prawa oświatowego. Z innymi, np. z organizacjami pozarządowymi, podmiotami komercyjnymi czy placówkami oświatowymi – na podstawie dobrowolnych porozumień dwustronnych.

Raport

Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
przy współpracy Kamila Sijko, Sebastiana G. Jabłkowskiego, Andrzeja Walczaka

Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.

Raport dostępny jest w formacie pdf i epub.

.

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych

Opublikowano: 6 Maj 2011

kompetencje komputerowePracownia SUEK | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi międzynarodowe badanie kompetencji komputerowych i informacyjnych  (International Computer and Information Literacy Study - ICILS). Projekt realizowany jest w kooperacji z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA). Jest to pierwsze porównawcze, międzynarodowe badanie, które będzie badało gotowość uczniów do życia w erze informacji, to znaczy „zdolność do używania komputerów do badania, tworzenia i komunikowania się w celu efektywnej partycypacji w domu, szkole, pracy i społeczności”.

Badania te pozwolą na znalezienie odpowiedzi na wiele pytań, w tym m.in.

  • Jak dobrze uczniowie w Polsce są przygotowani do życia w „erze informacji”?
  • Jakie są w tym względzie różnice w obrębie Polski oraz jak wypadamy na tle innych krajów?
  • Co sprzyja, a co przeszkadza w zdobywaniu coraz wyższych kompetencji informacyjnych?
  • Co możemy zrobić, żeby w przyszłości alfabetyzm komputerowy i informacyjny Polaków był jak najwyższy?

 

Jak badamy

Badanie dotyczy przede wszystkim uczniów będących w roku 2013 w drugiej klasie gimnazjum. Poza tym zbadani zostaną również ich nauczyciele i szkoła:

Najważniejszą częścią badania będzie test dla ucznia – zadaniem każdego uczestnika badania będzie rozwiązanie dwóch trzydziestominutowych modułów testowych. Moduły te składają się z autentycznych zadań wykonywanych przy pomocy komputera.

20 minutowy kwestionariusz uczniowski – poza testem komputerowym każdy uczeń będzie proszony o wypełnienie kwestionariusza umieszczonego w Internecie. Kwestionariusz będzie zbierał dane na temat środowiska ucznia, dotychczasowych doświadczeń komputerowych oraz postaw wobec technologii informacyjnych.

Kwestionariusz nauczycielski – również nauczyciele badanych uczniów będą proszeni o wypełnienie specjalnie dla nich przygotowanej w Internecie ankiety. Będzie ona dotyczyła używania przez nich komputerów w szkole i poza nią oraz samooceny w kompetencji w używaniu komputerów.

Kwestionariusz szkolny – istotne dla projektu będą również dane o szkole, w której uczą się badani uczniowie. Stąd dyrektor takiej placówki będzie proszony o wypełnienie ankiety (również internetowej), która będzie dotyczyła zasobów komputerowych szkoły, praktyki wykorzystania ICT w szkole oraz innych ważnych cech szkoły.

Kwestionariusz narodowy – zadaniem tej części badania będzie dostarczenie ogólnych faktów dotyczących uczestniczących w badaniu krajów, np. polityki edukacyjnej, zasobów ICT oraz najpopularniejszych praktyk ich wykorzystania w szkołach.

 

Harmonogram

harmonogram

 

Materiały

Materiały

Ulotka informacyjna ICILS 2013 - pobierz plik PDF (1 MB)

Plakat promujący badanie - pobierz plakat w formacie pdf (5,5 MB)

ICILS-poster-blue-small

 

Raport

Raport

ICILS raport okladkaRaport podsumowuje wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013 zrealizowanego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu poza Polską brało udział jeszcze 19 innych krajów i systemów edukacyjnych. Badanie ICILS mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”: na ile przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić, przekształcić i podzielić się informacjami – na przykład zebrać materiały i przygotować prezentację na podany temat. Kompetencje te są już obecnie bardzo ważne, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, ponieważ są one bardzo istotne na rynku pracy, a po drugie są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie (mogą być również rozpatrywane jako czynnik sprzyjający poczuciu wysokiej jakości życia). W do tej pory prowadzonych badaniach kompetencji cyfrowych (np. umiejętności czytania tekstów elektronicznych mierzonej w ramach badania PISA czy Międzynarodowego Badania Umiejętności Osób Dorosłych PIAAC) Polska wypadała poniżej wyników przeciętnych.

Pobierz raport [pdf, 13 MB]

.

Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Opublikowano: 15 Kwi 2011


O badaniu

O badaniu

Jednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych i upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych. Z tego względu realizujemy badania pozwalające nam na jak najlepsze poznanie zapotrzebowania na badania i informacje z obszaru edukacji określonych grup - między innymi dyrektorów szkół i przedszkoli, władz uczelni wyższych, pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej. Dzięki temu możemy jak najlepiej dopasowywać planowane badania do potrzeb tych grup, a także wybierać najbardziej efektywne metody docierania z wynikami badań do wybranych środowisk.

Badania realizowane są w kilku etapach. W pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na zapotrzebowaniu na badania i źródła informacji pracowników administracji samorządowej i wybranych ministerstw, a następnie zapotrzebowaniu dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą.

Cele badania

Badania mają za zadanie pokazać, z jakich źródeł informacji, opracowań i badań w obszarze edukacji korzystają przedstawiciele wybranych środowisk oświatowych. Interesuje nas, jakie źródła informacji i w jakich konkretnie obszarach wykorzystują w codziennej pracy, które uznają za najbardziej przydatne i dlaczego. Badania mają pokazać, w jakich sytuacjach i w jakim celu interesujące nas grupy sięgają po dodatkowe źródła informacji, a także jakie jest przełożenie uzyskanych informacji na faktyczne działania i podejmowane decyzje. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, jakie systemy uzyskiwania informacji w tej chwili funkcjonują, a także jakie informacje są przedstawicielom wybranych środowisk najbardziej potrzebne w przyszłości. 

Metodologia

Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem jakościowych i ilościowych technik badawczych. W pierwszej kolejności przeprowadzone zostały indywidualne wywiady pogłębione (In-depth Interview) z przedstawicielami urzędów marszałkowskich i wybranych ministerstw. Przeprowadzony został także warsztat, w którym wzięli udział przedstawiciele samorządu lokalnego z poziomu powiatu i gminy. Następnie przeprowadzono badania ilościowe z wykorzystaniem techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing), prowadzone na ogólnopolskiej, losowej próbie powiatów i gmin.

Raport

Raport

raport zapotrzebowanie na badania i inne zrodla informacji samorzady okladkaWyniki diagnozy pokazały, że zapotrzebowanie gmin i powiatów na dodatkowe badania i analizy dotyczące edukacji jest stosunkowo niewielkie. Gotowość do zamawiania badań i analiz także nie jest duża, natomiast w dodatkowe samodzielne badania i analizy zaangażowana jest  prawie połowa jednostek. Samorządy korzystają z informacji ogólnie dostępnych (kluczowa jest ich wiarygodność, ale również aktualność i szybkość pozyskania), których podaż raczej zaspakaja potrzeby tych jednostek chociaż trzeba podkreślić, że jakość niektórych z nich budzi już zastrzeżenia.

Pobierz raport [pdf, 0.5 MB]

 

 

 

Kontakt

Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej

email: ibe@ibe.edu.pl

.

Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą

Opublikowano: 15 Kwi 2011

O badaniu

O badaniu

Jednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych i upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych. Z tego względu realizujemy badania pozwalające nam na jak najlepsze poznanie zapotrzebowania na badania i informacje z obszaru edukacji określonych grup - między innymi dyrektorów szkół i przedszkoli, władz uczelni wyższych, pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej. Dzięki temu możemy jak najlepiej dopasowywać planowane badania do potrzeb tych grup, a także wybierać najbardziej efektywne metody docierania z wynikami badań do wybranych środowisk.

Badania realizowane są w kilku etapach. W pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na zapotrzebowaniu na badania i źródła informacji pracowników administracji samorządowej i wybranych ministerstw, a następnie zapotrzebowaniu dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą (Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania).

Cele badania

Badania mają za zadanie pokazać, z jakich źródeł informacji, opracowań i badań w obszarze edukacji korzystają przedstawiciele wybranych środowisk oświatowych. Interesuje nas, jakie źródła informacji i w jakich konkretnie obszarach wykorzystują w codziennej pracy, które uznają za najbardziej przydatne i dlaczego. Badania mają pokazać, w jakich sytuacjach i w jakim celu interesujące nas grupy sięgają po dodatkowe źródła informacji, a także jakie jest przełożenie uzyskanych informacji na faktyczne działania i podejmowane decyzje. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, jakie systemy uzyskiwania informacji w tej chwili funkcjonują, a także jakie informacje są przedstawicielom wybranych środowisk najbardziej potrzebne w przyszłości. 

Metodologia

Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem metod jakościowych i ilościowych. W 13 zogniskowanych wywiadach grupowych (Focus Group Interview), wzięli udział zaproszeni dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W tych samych typach szkół realizowane było badanie ilościowe z wykorzystaniem techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) – w sumie przeprowadzono wywiady z dyrektorami z 500 losowo wybranych szkół.

Badanie realizowane było przy wsparciu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry kierowniczej Oświaty (OSKKO)>

 

Raport

Raport

Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania  

raport-diagnoza-zapotrzebowania-dyrektorow-na-informacja

"Wyniki badania jakościowego pokazały, że zarządzanie szkołą wymaga korzystania z bardzo wielu źródeł informacji – począwszy od informacji zdobywanych drogą formalną od innych instytucji systemu edukacji, poprzez konsultacje z innymi dyrektorami szkół, korzystanie z różnego rodzaju odpłatnych portali informacyjnych i specjalistycznych, skończywszy na samodzielnym poszukiwaniu informacji. Poszukiwanie informacji odbywa się przede wszystkim pod kątem rozwiązywania pojawiających się problemów i reagowania w nowych, nieznanych wcześniej sytuacjach. Zinstytucjonalizowanych form pozyskiwania informacji najczęściej brak."

Pobierz raport [pdf, 0.5 MB]

 

Kontakt

Kontakt

Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej

email: ibe@ibe.edu.pl

 

.

Strona 17 z 20

  • start
  • poprz.
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...