BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Polski w gimnazjum – IBE daje sprawdzone pomysły na ciekawe lekcje

Co będzie dalej, czyli wspólne odgadywanie możliwych rozwiązań fabuły opowiadania, rozpracowanie językowych chwytów Romea, a także odpowiedź na pytanie, co jest kluczem do sławy i bogactwa – na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych pojawiło się wiele dobrych pomysłów na ciekawe lekcje języka polskiego w gimnazjum. Czy rzeczywiście nauczyciele potrzebują nowych materiałów? Co o tym mówią dotychczasowe badania IBE?.

Co wiemy o uczniach i lekcjach polskiego

Przeprowadzone przez IBE Badanie dydaktyki literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, przeprowadzone w latach 2012–2014, objęło 180 szkół z całej Polski. Uczestniczyło w nim niemal 17 000 uczniów, ponad 16 000 rodziców, prawie 500 polonistów, 177 dyrektorów szkół i 192 nauczycieli bibliotekarzy. Dzięki niemu dowiedzieliśmy się przede wszystkim, jakie są polonistyczne kompetencje gimnazjalistów, ale również jak wyglądają lekcje języka polskiego, jakie metody stosują na nich nauczyciele, a o jakich marzą uczniowie. Wiemy, jak uczniowie oceniają te zajęcia, poznaliśmy ich zakres tematyczny, w tym dobór lektur, ale też atmosferę w klasie i na lekcji.

Choć większość nauczycieli deklaruje, że uczy za pomocą tzw. metod aktywizujących, nie zauważają już tego w takim stopniu sami uczniowie. Z obserwacji lekcji wynika, że nauczyciele często narzucają gotowe interpretacje, bez dania uczniom szansy na większą samodzielność, przez co często uczniowie mają kłopot z uzasadnianiem własnych sądów.

Czy lektury mogą pomóc?

Jak sprawić, by lekcje polskiego były inspirujące, twórcze, dawały dużo satysfakcji nauczycielom, a uczniów wciągały do działania? Jak rzeczywiście zaangażować uczniów, by stali się współtwórcami procesu dydaktycznego choćby w zakresie doboru lektur? Z badań IBE (badania realizacji podstawy programowej oraz badania czytelnictwa dzieci i młodzieży) wynika, że to właśnie w gimnazjum uczniowie, zwłaszcza chłopcy, przestają czytać. Może więc zaangażowanie ich w tworzenie list lektur dostosowanych do konkretnej grupy uczniów zwiększyłoby szanse na to, że chętniej sięgaliby po książkę?

Nauczyciele jednak zazwyczaj wykorzystują te listy lektur, które są im zaproponowane przez wydawców podręczników. Brak właściwego zestawu książek w bibliotekach szkolnych oraz niedostępność najnowszych pozycji również ograniczają możliwości zmiany wyboru lektur. Na dodatek nie każdy nauczyciel czuje się gotowy do rozmowy z uczniami na tematy, które ich najbardziej interesują: problemy okresu dojrzewania, konfliktów międzypokoleniowych, równości kobiet i mężczyzn, erotyki.


Jakie gotowe rozwiązania dostarcza IBE

W trakcie badania realizacji podstawy programowej w gimnazjum wypracowano wiele cennych pomysłów na pracę z uczniami. Jest ich ponad pół tysiąca! To np. gotowe scenariusze lekcji, które wskazują nauczycielom nowe utwory, o których warto rozmawiać, ale też nowe, ciekawe metody pracy z tekstem. Nie ma tu mowy o braku tekstu czy obudowy do niego, bo są zamieszczone odpowiednie fragmenty do pracy, a także scenariusz lekcji.

Dodatkową wartością zamieszczonych materiałów jest to, że są one wypracowane m.in. przez nauczycieli praktyków, sprawdzone na lekcjach, w różnych zespołach uczniowskich. Mamy tu więc zarówno gotowe scenariusze lekcji wraz z omawianymi tekstami, jak i sprawdziany, podsumowania czy projekty np. uczące dobrego pisania.

Dla kogo, gdzie, jak je zdobyć

Wszystkie materiały dostępne są na stronie IBE. Można tam pobrać gotowe scenariusze, testy, materiały z cytatami, prezentacje. Baza będzie cyklicznie uzupełniana o kolejne narzędzia wypracowane w trakcie badania. Docelowo znajdzie się w niej kilkaset materiałów.

Materiały do pobrania

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja o wynikach diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Publikacje

  • Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
  • Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
  • Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
  • Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Seminaria i konferencje

  • Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...