BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

diagnoza j polski474 160
Pracownia Języka Polskiego | dpjp@ibe.edu.pl

Cel i termin badania

Cel i termin badania

DIAGNOZA PRZEDMATURALNA Z JĘZYKA POLSKIEGO to pierwsze przedsięwzięcie badawcze o charakterze egzaminu zgodnego z zasadami przeprowadzania matury z języka polskiego od 2015 roku, które przygotował Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.

Zasadniczym celem Diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego było przybliżenie uczniom nowej formuły egzaminu maturalnego, do którego przystąpią w 2015 roku szkolnym oraz ocena stopnia realizacji podstawy programowej na poziomie podstawowym.

Badanie odbyło się 10 czerwca 2014 r. o godzinie 9.00 i zostało przeprowadzone zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Wzięło w nim udział 50 wylosowanych liceów ogólnokształcących, a w nich ok. 4 tys. drugoklasistów.

IBE dostarczyło do wylosowanych szkół wszystkie niezbędne materiały badawcze, w tym zeszyty testowe dla uczniów. Pozostałe licea mogły skorzystać z arkuszy egzaminacyjnych opracowanych na potrzeby badania, pobierając je z przeznaczonych dla dyrektorów szkół serwisów internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Dla nauczycieli biorących udział w badaniu, zorganizowane zostały we wrześniu warsztaty. Omawiano na nich wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia. Eksperci Instytutu przygotowali trzy poradniki, które pomogą uczniom i nauczycielom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego (www.ibe.edu.pl/matura2015).

Raporty

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - okładka raportuKinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Wioletta Kozak, Błażej Przybylski
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

Pobierz raport [pdf, 1.6MB; epub, 2 MB)

 

 

 

 

Materiały

Matura 2015 - materiały pomocnicze

  • Informacja o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej - informacja prasowa (pdf)
  • Informacja o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej - strona IBE
  • Prezentacja z wynikami diagnozy przedmaturalej
  • Arkusz wykorzystany w diagnozie przedmaturalnej, kryteria oceny i komentarze do zadań
  • Kryteria oceniania zadań testowych
  • Kryteria oceniania rozprawki lub interpretacji utworu poetyckiego
  • Komentarze do zadań (opracowanych przez ekspertów IBE)

Poradniki

  • Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną. Poradnik
  • Jak przygotować i napisać interpretację. Poradnik
  • Jak napisać dobre streszczenie. Poradnik

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Polski w gimnazjum – IBE daje sprawdzone pomysły na ciekawe lekcje
  • Konferencja o wynikach diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego
  • Międzynarodowe badanie KeyCoNet – Twój głos ma znaczenie!
  • Baza Dobrych Praktyk wyróżniona przez KeyCoNet
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Publikacje

  • Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży
  • Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
  • Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
  • Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Pracownia Języka Polskiego

Seminaria i konferencje

  • Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...