Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
15 kwietnia 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna - „Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej”. Celem spotkania była analiza wyników najnowszych badań dotyczących czytelnictwa dzieci i młodzieży w perspektywie projektów badawczych planowanych w Pracowni Języka Polskiego Instytutu Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. W spotkaniu wzięli udział poloniści – badacze i dydaktycy, socjologowie i bibliotekoznawcy - łącznie ok. 70 osób.
.
Pierwsza część spotkania poświęcona była przedstawieniu i analizie wyników badań dotyczących czytania i czytelnictwa. W tej części odbyła się prezentacja badania PISA 2009 (zwłaszcza jego części poświęconej umiejętności czytania), przygotowana przez p. Magdalenę Swat-Pawlicką oraz badań czytelnictwa młodzieży prowadzonych przez dr Zofię Zasacką (prezentacja) w Instytucie Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Dodatkowo p. Piotr Kieżun z Instytutu Książki przedstawił Program „Biblioteka+” (prezentacja).
Prezentacje |
Drugą część spotkania wypełniła dyskusja panelowa, w której udział wzięli prof. dr hab. Grzegorz Leszczyński (UW), dr Roman Chymkowski (BN) oraz dr Grażyna Walczewska - Klimczak (UW). W dyskusji poruszono takie kwestie, jak obraz czytelnictwa wyłaniający się z wyników zaprezentowanych badań, nowe zagadnienia badawcze z zakresu czytelnictwa dzieci i młodzieży, zadania dla edukacji czytelniczej w Polsce.
Integracyjny charakter seminarium łączącego perspektywę polonistyczną i socjologiczną sprzyjał konstruktywnej dyskusji i wnioskom dotyczącym m.in. konieczności zbliżenia tych dwóch podejść w badaniu czytelnictwa wśród dwunasto- i piętnastolatków, współpracy nauczycieli praktyków, badaczy i twórców rozwiązań systemowych (podstawy programowej i egzaminów zewnętrznych) w rozwijaniu i upowszechnianiu edukacji czytelniczej a także identyfikacji ogromnej potrzeby tworzenia narzędzi dydaktycznych wspomagających nauczycieli w pracy z lekturą.