BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej

15 kwietnia 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna - „Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej”. Celem spotkania była analiza wyników najnowszych badań dotyczących czytelnictwa dzieci i młodzieży w perspektywie projektów badawczych planowanych w Pracowni Języka Polskiego Instytutu Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. W spotkaniu wzięli udział poloniści – badacze i dydaktycy, socjologowie i bibliotekoznawcy - łącznie ok. 70 osób.

.

 

Pierwsza część spotkania poświęcona była przedstawieniu i analizie wyników badań dotyczących czytania i czytelnictwa. W tej części odbyła się prezentacja badania PISA 2009 (zwłaszcza jego części poświęconej umiejętności czytania), przygotowana przez p. Magdalenę Swat-Pawlicką oraz badań czytelnictwa młodzieży prowadzonych przez dr Zofię Zasacką (prezentacja) w Instytucie Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Dodatkowo p. Piotr Kieżun z Instytutu Książki przedstawił Program „Biblioteka+” (prezentacja).

Prezentacje

Prezentacja Zofii Zasackiej

Prezentacja Piotra Kieżuna

Drugą część spotkania wypełniła dyskusja panelowa, w której udział wzięli prof. dr hab. Grzegorz Leszczyński (UW), dr Roman Chymkowski (BN) oraz dr Grażyna Walczewska - Klimczak (UW). W dyskusji poruszono takie kwestie, jak obraz czytelnictwa wyłaniający się z wyników zaprezentowanych badań, nowe zagadnienia badawcze z zakresu czytelnictwa dzieci i młodzieży, zadania dla edukacji czytelniczej w Polsce.

Integracyjny charakter seminarium łączącego perspektywę polonistyczną i socjologiczną sprzyjał konstruktywnej dyskusji i wnioskom dotyczącym m.in. konieczności zbliżenia tych dwóch podejść w badaniu czytelnictwa wśród dwunasto- i piętnastolatków, współpracy nauczycieli praktyków, badaczy i twórców rozwiązań systemowych (podstawy programowej i egzaminów zewnętrznych) w rozwijaniu i upowszechnianiu edukacji czytelniczej a także identyfikacji ogromnej potrzeby tworzenia narzędzi dydaktycznych wspomagających nauczycieli w pracy z lekturą.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Polski w gimnazjum – IBE daje sprawdzone pomysły na ciekawe lekcje
  • Konferencja o wynikach diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego
  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
  • Naukowcy o szczegółach badania PISA - zapis wideo całej konferencji

Publikacje

  • Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
  • Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
  • Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
  • Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Seminaria i konferencje

  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...