Wydarzenia
Dr hab. Roman Dolata członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych
- Opublikowano: 19 Sty 2011
Dr hab. Roman Dolata, opiekun naukowy Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK) został członkiem Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Członków Komitetu powołała minister Barbara Kudrycka.
.Zawodowe losy humanistów z doktoratami
- Opublikowano: 17 Sty 2011
W Paryżu 11 stycznia 2011 r. na spotkaniu zorganizowanym przez Centre d`Etudes et de Recherches sur les Qualifications (CEREQ) dyskutowano nad założeniami, harmonogramem I budżetem projektu SSH CARES.
Zakłada on przeanalizowanie losów zawodowych oraz umiejętności osób posiadających tytuł doktora w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. Projekt będzie trwał dwa lata. Oprócz Polski obejmuje swoim zasięgiem 10 innych krajów europejskich (Francja, Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Słowenia, Luksemburg, Hiszpania, Włochy, Norwegia, Irlandia). Budżet projektu szacowany jest na milion euro.
Podczas spotkania we Francji, w którym uczestniczyła Monika Siergiejuk z Zespołu Ekonomii Edukacji, rozmawiano o kolejnych etapach projektu badawczego, sekwencji podejmowanych działań i ich zakresie oraz roli poszczególnych partnerów konsorcjum w całym przedsięwzięciu.
Udział w projekcie, w razie uzyskania dofinansowania, istotnie wzmocni pozycję IBE na polskiej i międzynarodowej arenie badawczej. W toku dyskusji ustalono, że udział polskiego zespołu będzie nieco większy niż pierwotnie planowano - będzie on pełnił funkcję instytucji wiodącej I etapu projektu, w ramach którego przeprowadzona będzie analiza danych zastanych.
.Rozpoczęło się badanie dotyczące wewnątrzszkolnego systemu oceniania
- Opublikowano: 12 Sty 2011
Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji badania na temat wewnątrzszkolnych systemów oceniania. Celem badania jest dostarczenie wiedzy na temat szkolnych systemów oceniania (ze szczególnym uwzględnieniem roli oceniania kształtującego) oraz zakresu ich zróżnicowania.
.Jak ciekawiej nauczać przedmiotów przyrodniczych
- Opublikowano: 12 Sty 2011
Organizowana przez The Association for Science Education konferencja – Promoting Excellence in Science Teaching and Learning, skupia nauczycieli uczących przedmiotów przyrodniczych na wszystkich poziomach edukacji, trenerów szkolących nauczycieli oraz przedstawicieli ośrodków akademickich i organizacji wspierających nauczycieli.
W dniach 4-9.01.2011 r. w Reading uczestniczyło w niej prawie 3000 osób, z czego ponad 400 spoza Wielkiej Brytanii. Polskę reprezentowali Marta Studzińska i Marcin Chrzanowski z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Podczas konferencji zorganizowano kilkaset wykładów i warsztatów różnego typu. Na warsztatach skupiono się przede wszystkim na pokazaniu, jak w ciekawy sposób można uczyć nauk przyrodniczych, jak zaciekawić ucznia, jakie pytania warto zadawać podczas lekcji, aby zaktywizować klasę. Zastanawiano się również, jak efektywniej można kształcić nauczycieli.
Pracownicy IBE zapoznali się z tym, jak Brytyjczycy przygotowują się do wprowadzenia zmian w podstawie programowej. Zostali też członkami Association for Science Education, dzięki czemu pracownia uzyskała dostęp do zasobów internetowych organizacji. Na podstawie materiałów z konferencji powstały dwa scenariusze zajęć z fizyki i jeden z chemii (scenariusze kształtowania u uczniów umiejętności związanych z tzw. science thinking).
.