Wydarzenia
Skutki stosowania różnych narzędzi do badania polityki edukacyjnej
- Opublikowano: 5 Kwi 2011
Naukowcy zainteresowani szeroko rozumianą edukacją przedstawili wyniki i dyskutowali o nich na konferencji Educational Systems and Human Capital zorganizowanej w dniach 27-29.03.2011 r. w Trondheim.
Prezentowane podczas konferencji referaty pokazały jednocześnie jak duże znaczenie w badaniach edukacyjnych mają obecnie narzędzia statystyczno-ekonometryczne i jak dużą wagę należy przykładać do metodologii prowadzonych badań. W przedstawionych pracach zaproponowano w szczególności wiele nowych rozwiązań, takich jak łączenie zbiorów danych pochodzących z różnych źródeł, stosowanie nowych zmiennych w analizie konkretnego problemu, a także stosowanie ciekawych i zaawansowanych metod badawczych, m.in., metody zmiennych instrumentalnych, regresji hierarchicznych i parametrycznych (kwantylowych), the regression discontinuity design czy Difference-In-Difference. Powszechne wykorzystanie wspomnianych metod mikroekonometrycznych wyraźnie wskazuje na kierunek rozwoju badań z ekonomii edukacji.
Niezwykle imponująca jest również różnorodność i zakres danych wykorzystywanych w prezentowanych badaniach. W większości analizowanych krajów prowadzone są regularne badania nad osiągnięciami szkolnymi i ich uwarunkowaniami, najczęściej mające charakter paneli lub badań longitudinalnych. Szczególnie imponujące były dane rejestrowe pochodzące z krajów skandynawskich. Badacze mają tam dostęp do dużej liczby danych na poziomie indywidualnym dla prawie wszystkich mieszkańców, daje to prawie nieograniczone źródło materiału badawczego z wielu dziedzin nauk społecznych.
IBE na konferencji reprezentował Paweł Bukowski z Zespołu Ekonomii Edukacji.
.Nowoczesne technologie w szkolnym nauczaniu
- Opublikowano: 18 Mar 2011
Podczas spotkania, które odbyło się 10-13.03.2011 r. w Hiszpanii, zaprezentowano wyniki badań dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii, w tym telefonów komórkowych, konsoli do gier, komputerów i internetu w nauczaniu w szkołach, a także ułatwiania uczniom poruszania się w środowisku szkolnym. Z badań wynikało, że uczniowie chętniej przyswajają wiedzę przekazywaną przy pomocy nowoczesnych technologii. W spotkaniu udział wziął Rafał Lew-Starowicz z IBE
.Odpowiedź na stanowisko NSSZ Solidarność w sprawie metodologii przeprowadzania badania pt. Czas i warunki pracy nauczycieli.
- Opublikowano: 11 Mar 2011
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność zgłosiła pod koniec lutego swoje wątpliwości dotyczące metodologii badania czasu i warunków pracy nauczycieli, którego przeprowadzenie nadzoruje Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Poniżej przedstawiamy nasze wyjaśnienia:
.Konferencja NTTS 2011 w Brukseli
- Opublikowano: 4 Mar 2011
Podobno za dziesięć lat zawód statystyka będzie najatrakcyjniejszy na świecie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej badaczy i naukowców pragnie poszerzać swoją wiedzę w zakresie nowych technologii zbierania, analizy i prezentacji danych statystycznych. Jedną z takich okazji była trzydniowa konferencja NTTS (New Techniques and Technologies for Statistics), zorganizowana w lutym w Brukseli. Obecni na niej byli przedstawiciele IBE: Monika Siergiejuk (Zespół Ekonomii Edukacji) i Piotr Zimolzak (Zespół Analityczno-Informatyczny).
Głównym celem konferencji, której patronat objął Eurostat, było pobudzenie przedstawicieli państw członkowskich UE do tworzenia innowacyjnych projektów oraz zachęcenie do międzynarodowej współpracy w celu zwiększenia jakości, użyteczności oraz dostępności statystyk publicznych. Tematyka konferencji obejmowała takie zagadnienia jak: data mining, analiza treści, imputacja braków danych, nowe typy sondaży i doboru próby (np. przez Facebook), optymalizacja schematu doboru próby w kontekście dokładności oszacowań i kosztów realizacji (cost-effectiveness trade-off).
Do najbardziej istotnych problemów, nad którymi będą prowadzone badania, należy standaryzacja wskaźników w różnych krajach, unifikacja systemu zbierania danych społeczno-ekonomiczno-demograficznych oraz kwestie poufności danych dla niewielkich regionów statystycznych.
.