Wydarzenia
Edukacja i zatrudnienie – konferencja w Brukseli
- Opublikowano: 27 Cze 2011
Podczas konferencji Catch the train: Skills, Education and Jobs, która odbyła się w dniach 20-21.06.2011 r. w Brukseli eksperci skupili się na trzech kluczowych zagadnieniach: roli systemu edukacji i szkoleń w przygotowaniu kadr do wymogów rynku pracy, płynnym przejściu absolwentów z systemu edukacji na rynek pracy oraz czynnikom wpływającym na utrzymanie i poprawę zatrudnialności.
Konferencja miała charakter paneli dyskusyjnych skoncentrowanych na kilku obszarach tematycznych. Każda sesja dyskusyjna z ekspertami z danej dziedziny poprzedzona była prezentacjami badań dotyczącymi wybranego obszaru, po czym eksperci dokonywali podsumowań oraz starali się wskazać implikacje wynikające z prezentowanego materiału. Uczestnicy paneli dyskusyjnych podkreślali kluczową rolę edukacji i szkoleń zawodowych dla poprawy „jakości” kadry dydaktycznej oraz wskazywali problemy związane z pomiarem i definiowaniem jakości. Same wysokie nakłady na szkolnictwo nie gwarantują dobrych wyników – co pokazano na przykładzie Finlandii i Hiszpanii. Wskazywano na trudną sytuację osób młodych na rynku pracy. Kolejnym istotnym zagadnieniem, które poruszano, to kwestia zatrudnialności osób starszych wobec wyzwań reform.
Na konferencji IBE reprezentowali dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, zastępca dyrektor ds. badawczych IBE dr Michał Sitek i Krzysztof Podwójcic.
.Ocenanie szkoły, wybór placówki i motywacja nauczycieli
- Opublikowano: 27 Cze 2011
Reprezentanci Zespołu Badań Instytucjonalnych w dniach 27 maja do 1 czerwca 2011 r. uczestniczyli w Trondheim w spotkaniu PhD Governance and Peformance in Education prowadzonym przez Profesora Davida Figlio z Northwestern University w Chicago. Dotyczyło ono trzech kluczowych zagadnień: zewnętrznych systemów oceny szkoły (tzw. school accountability), czynników decydujących o wyborze szkoły, motywacji nauczycieli do pracy.
.Konferencja Annual Observing Interactions in Teaching Context
- Opublikowano: 17 Cze 2011
Jolanta Pisarek z Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia wzięła udział w konferencji 5th Annual Observing Interactions in Teaching Context w dniach 6-8 czerwca 2011 roku w Turku w Finlandii. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie projektów badawczych wykorzystujących metodę obserwacyjną do opisu interakcji zachodzących pomiędzy nauczycielem a uczniami (uczniem) w środowisku szkolnym, będących istotnym predyktorem osiągnięć szkolnych uczniów oraz ich społecznych kompetencji, a przede wszystkim zaangażowania i motywacji uczniów w procesie uczenia. Jolanta Pisarek w Zespole SUEK zajmuje się m.in. opracowaniem koncepcji badania do obserwacji przebiegu procesu dydaktycznego.
.Raport o stanie edukacji w Kancelarii Prezydenta
- Opublikowano: 16 Cze 2011
W środę 15 czerwca w Kancelarii Prezydenta odbyła się debata "Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich". Głównym tematem dyskusji była poprawa jakości edukacji na wsiach i związane z tym wyrównywanie szans między uczniami z obszarów wiejskich a tymi, którzy uczą się w miastach. Była to kolejna dyskusja w ramach Forum Debaty Publicznej z cyklu "Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju".
.