Wydarzenia
Ekspert w dziedzinie psychometrii i zrównywania wyników egzaminów z wizytą w IBE
- Opublikowano: 21 Wrz 2010
19 – 20 września 2010 w Instytucie Badań Edukacyjnych gościł Anton Begiun – Dyrektor Badawczy (Director of Research) CITO (http://www.cito.com/) – ekspert w dziedzinie psychometrii i zrównywania wyników egzaminów. Anton Beguin przyjechał na zaproszenie zespołu pracującego nad projektem zrównania wyników egzaminów zewnętrznych w Polsce. Spotkanie miało charakter szkoleniowo-konsultacyjny i pozwoliło na dopracowanie:
- koncepcji przeprowadzenia badań terenowych (koniecznych w celu zebrania odpowiednich danych do projektu)
- projektu analiz statystycznych niezbędnych do zrównania wyników egzaminów zewnętrznych.
Seminarium na temat Raportu o stanie edukacji
- Opublikowano: 16 Wrz 2010
Instytut Badań Edukacyjnych przygotowuje Raport o stanie edukacji. Robocze seminarium, w trakcie którego zaprezentowano najważniejsze tezy poszczególnych rozdziałów raportu, odbyło się w siedzibie instytutu 15 września 2010 roku. Raport ten będzie zawierał syntezę podstawowych danych statystycznych, dotyczących edukacji, rynku pracy, demografii, polityki społecznej oraz wyników badań prowadzonych w kraju w odniesieniu do badań międzynarodowych.
.Identyfikacja związków przyczynowo-skutkowych w badaniach edukacyjnych
- Opublikowano: 9 Wrz 2010
14-16 lipca Uniwersytet w Jenie (Niemcy) zorganizował międzynarodową konferencję na temat identyfikacji związków przyczynowych w badaniach edukacyjnych (Symposium on Causality 2010). Obrady miały miejsce na zamku Dornburg niedaleko Jeny. Uczestniczyło w nich 60 badaczy z 16 krajów świata.
.Konferencja Education Policies: Empirics and Design
- Opublikowano: 30 Cze 2010
Głównym celem konferencji, zorganizowanej w dniach 24-25.06.2010 r. przez belgijski Katholieke Universiteit Leuven, było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań. IBE reprezentowała Monika Siergiejuk, lider Zespołu Ekonomii Edukacji.
Referaty dotyczyły m.in. efektywności różnych algorytmów alokacji uczniów w szkołach, metod finansowania i ewaluacji szkół na podstawie efektów i kompozycji społecznej uczniów czy też wpływu preferencji rodziców i ich decyzji na zmienne edukacyjne.
Jedną z ciekawszych prezentacji przedstawiła Elodi Alet z Toulouse School of Economics (TSE). Dowodziła, że powtarzanie klasy nie wpływa na poprawę umiejętności uczniów w długim okresie. Równie interesująca była prezentacja Simona Burgess`a z University of Bristol, który analizował rolę preferencji rodziców w procesie wyboru szkoły. Jego praca dostarcza argumentów za twierdzeniem, że rodzice rzeczywiście przywiązują wagę do jakości szkół, a poza tym dużą rolę w podejmowaniu decyzji o wyborze placówki odgrywają dwa inne czynniki: społeczno-ekonomiczna kompozycja uczniów w szkole oraz odległość od szkoły.
.