Wydarzenia
Konferencja The Association for Science Education, Liverpool, 4-7 stycznia 2012 r.
- Opublikowano: 24 Sty 2012
Baza Narzędzi Dydaktycznych: stymuluje myślenie, łagodzi stres
- Opublikowano: 15 Gru 2011
Nowy egzamin gimnazjalny to stres dla nauczycieli i uczniów. Jak go pokonać? Proponujemy sięgnąć do uruchomionej przez IBE Bazy Narzędzi Dydaktycznych. Znajdą w niej Państwo zadania, które sprawdzają, jak uczniowie radzą sobie z samodzielnym myśleniem.
Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych
- Opublikowano: 13 Gru 2011
Prezentujemy książkę "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych", którą wydał Instytut Filozofii i Socjologii PAN pod redakacją Barbary Ostrowskiej i Krzystofa Spalika. Autorami książki sa pracownicy Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE: Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych i Pracowni Historii.
Ze wstępu:
W Informatorze egzaminacyjnym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wydanym w sierpniu 2010 roku, zaprezentowano przykłady zadań, z którymi gimnazjalista może zetknąć się na egzaminie. Odbiegają one formą od tradycyjnie wykorzystywanych w arkuszu humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym. Wszystkie elementy konstrukcyjne zadań – w tym również pełniące rolę dystraktorów – odnoszą się do treści objętych podstawą programową.
Zadania w informatorze opatrzone zostały metryczkami, wskazującymi konkretne zapisy podstawy (wymagania ogólne i szczegółowe), do których te zadania się odwołują. Formuła informatora wykluczyła jednak możliwość zamieszczenia obszerniejszych komentarzy, ułatwiających samodzielną analizę prezentowanego materiału. Przedstawiona publikacja ma wypełniać tę lukę. W rozdziale 3 przedstawiono zadania z historii, biologii, chemii, i zyki i geografii, w większości wcześniej niepublikowane, dodając do każdego z nich krótką charakterystykę oraz komentarz objaśniający, które wymagania podstawy programowej i jakie umiejętności są w nich sprawdzane. Jednocześnie podano zakres wiadomości (treści nauczania) potrzebny do ich poprawnego wykonania, wskazując elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Niektóre z zadań były już sprawdzane w warunkach szkolnych, wiadomo więc, jakie odpowiedzi są najczęściej wybierane przez uczniów, a także jakie błędy popełniają, rozwiązując postawiony problem.
Książka w formacie PDF (2,5 MB)
.
O zadaniach z chemii i fizyki na UW
- Opublikowano: 13 Gru 2011
Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE, prowadzący na konferencji warsztaty na temat W jaki sposób zadania z Bazy Narzędzi Dydaktycznych mogą wspomóc nauczycieli w ich pracy?
9 grudnia 2011 na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się konferencja pt. Alternatywne źródła energii przeznaczona dla nauczycieli chemii i fizyki. Konferencja była częścią cyklu imprez popularyzujących naukę "Na wiedzę zawsze jest PoRa". Uczestniczyli w niej Marcin Chrzanowski i Wojciech Grajkowski z .