Wydarzenia
TUNSS - Zabawa na poważnie
- Opublikowano: 14 Maj 2012
W piątek 11 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się śniadanie prasowe, na którym zaprezentowano nowe narzędzie badawcze. Test umiejętności na starcie szkolnym (TUNSS) pozwala zmierzyć umiejętności dzieci w zakresie czytania, pisania i matematyki. (Więcej o badaniu) Pod wieloma względami jest to narzędzie wyjątkowe. Dzieci będą rozwiązywać test za pomocą tabletów. Program z testem wyposażony jest w specjalny algorytm, który dobiera kolejne pytania na podstawie wcześniej udzielonych odpowiedzi (tzw. test adaptatywny). – Każde dziecko rozwiązuje zatem indywidualny test dostosowany do jego możliwości Dzięki temu nie znudzi się rozwiązując zadania zbyt proste, ani nie będzie się denerwował, gdy napotka zbyt trudne – wyjaśnił Michał Federowicz, dyrektor IBE. –Dla nas badaczy liczy się jednak to, że taki sposób prowadzenia testu pozwala lepiej wykorzystać czas badania i uzyskać większą precyzję pomiaru.
.Szkoła czy przedszkole? Dwadzieścia pytań, które mogą pomóc rodzicom podjąć decyzję.
- Opublikowano: 11 Maj 2012
Szanowni Państwo,
trwa rekrutacja uzupełniająca do szkół i przedszkoli. Rodzice sześciolatków mogą teraz jeszcze raz na spokojnie zastanowić się, do której placówki posłać dziecko. Instytut Badań Edukacyjnych przygotował dla nich zestaw pytań, które pomogą w podjęciu właściwej decyzji. W ten sposób zapewnią dziecku najlepsze warunki do rozwoju.
"Szkoła czy przedszkole?" - zestaw dwudziestu pytań, które pomogą rodzicom podjąć właściwą decyzję.
.Przed pierwszym dzwonkiem
- Opublikowano: 11 Maj 2012
Test umiejętności na starcie szkolnym (TUNSS) to nowe badanie IBE, które z kilku względów jest przełomowe:
- Po raz pierwszy sprawdzone zostaną umiejętności i postępy sześciolatków i siedmiolatków, którzy poszli do szkół;
- Po raz pierwszy porównane zostaną efekty nauki w szkole i zerówce;
- W badaniu zostaną użyte tablety. Dzięki nim możliwe będzie wykorzystanie niezwykle precyzyjnego specjalnego testu adaptatywnego, który sam dostosowuje się do badanego ucznia.
Prace nad badaniem TALIS
- Opublikowano: 11 Maj 2012
Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN prowadzi badanie Teaching and Learning International Survey (TALIS) zainicjowane przez OECD. Ma ono pomagać krajom dokonywać oceny polityki edukacyjnej i wybierać takie drogi, które gwarantują najbardziej efektywne kształcenie. Międzynarodowy i polski raport z badania TALIS 2008 zostały opublikowane w 2009 r. Kolejne badanie ma odbyć się na przełomie 2013 i 2013 roku.
W ramach przygotowań do niego eksperci IBE uczestniczą w wielu konferencjach, spotkaniach i wyjazdach studyjnych.
Obecni byli na: spotkaniu organizowanym przez OECD 7-9.12.2008 r. w Paryżu, na spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 18-21.10.2009 r. w Paryżu, na spotkaniu dotyczącym badania nauczycieli 24-26.02.2010 r. w Paryżu, na konferencji dotyczącej dalszych badań TALIS 28.04 – 1.05.2010 w Antalyi, na spotkaniu dotyczącym TALIS i badania PIAAC 8-10.09.2010 w Paryżu, na spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 26-29.09.2010 r. w Oslo, na spotkaniu roboczym komitetu TALIS12-14.01.2011 w Paryżu, 3-8.04.2011 w Hamburgu, na spotkaniu Komitetu Sterującego TALIS 2013 oraz spotkaniu poświęconym konceptualizacji badania początkujących nauczycieli matematyki 6-11.06.2011 w Paryżu i Waszyngtonie, na 12. spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie 27-28.10.2011 w Paryżu, na spotkaniu grupy roboczej TALIS 2013 12.11-18.12.2011 r. w Meksyku, na szkoleniu na temat doboru próby i danych 8-11.01.2012 r. w Hamburgu, na spotkaniu Komitetu Sterującego TALIS 2013 9-11.05.2012 r. w Holandii.
Podczas każdego ze spotkań pracowano nad rozwojem badania środowiska uczenia się i warunków pracy nauczycieli. Np. w czerwcu 2011 r. pracownicy IBE Michał Sitek i Magdalena Krawczyk-Radwan wraz z badaczami z innych krajów pracowali nad priorytetami i zakresem badania początkujących nauczycieli w ramach projektu FIRSTMATH. Przedstawili też prezentację na temat systemu kształcenia nauczycieli w Polsce, polskich wyników TEDS-M, statystyk dotyczących młodych nauczycieli matematyki i doświadczeń IBE z jakościowego badania początkujących nauczycieli.
W październiku 2011 r. Magdalena Krawczyk-Radwan wraz z przedstawicielem MEN wzięła udział w spotkaniu rady państw uczestniczących w projekcie, na którym ustalono, jak będzie wyglądać badanie próbne TALIS 2013 oraz ostatecznie przedyskutowano kwestionariusz badania próbnego.
Z kolei Radosław Piwowarski i Magdalena Krawczyk-Radwan w listopadzie 2011 r. wraz z kierownikami krajowymi TALIS 2013 z ok. 30 krajów zatwierdzali narzędzia badawcze oraz ustalali strategię i realizację badania próbnego na poziomie krajowym.
.