Wydarzenia
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą
- Opublikowano: 21 Paź 2011
Czas pracy nauczycieli to temat budzący silne emocje. Właśnie rusza badanie Instytutu Badań Edukacyjnych, które pomoże obalić mity narosłe wokół tej kwestii.
Ile pracują nauczyciele? W opinii osób nie związanych z edukacją – mało, parę godzin dziennie, a jeszcze mają dwa miesiące wakacji i miesiąc ferii i przerw świątecznych. Takie stereotypy sprawiają, że wysiłek wkładany przez nauczycieli w pracę pozostaje niedoceniony a czasem jest nawet świadomie ignorowany. – Z tego punktu widzenia także celem badania jest zwiększenie prestiżu zawodu nauczyciela – wyjaśnia Magdalena Krawczyk-Radwan, lider Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
.Egzamin gimnazjalny dla rodziców
- Opublikowano: 20 Paź 2011
Egzamin sprawdzający umiejętność samodzielnego myślenia? – rodzice są za, ale boją się, że szkoła nie przygotowała gimnazjalistów do jego zdawania. – Teraz jest najlepszy moment, aby to zrobić – uspokaja Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. 18 października eksperci IBE spotkali się z rodzicami gimnazjalistów oraz organizacjami pozarządowymi.
.IBE gościł prof. Howarda Gardnera
- Opublikowano: 16 Paź 2011
10 października 2011 roku mieliśmy okazję gościć, światowej sławy naukowca, wykładowcę Uniwersytetu Harwarda i Uniwersytetu Bostońskiego, Profesora Howarda Gardnera, specjalistę z dziedziny psychologii kognitywnej i psychologii uczenia się, twórcę koncepcji inteligencji wielorakiej.
.Maturalny esej z historii – jak powinien wyglądać i jak przygotować do tego uczniów
- Opublikowano: 14 Paź 2011
Historia jest najtrudniejszym przedmiotem gdyż wymaga od ucznia łączenia wielu bardzo zróżnicowanych umiejętności. Najtrudniejszym zaś elementem w uczeniu historii jest nauczenie pisania esejów – przekonywał prof. Geoff Stewart (Edexcel) podczas wykładów w ramach konferencji History National Teacher’s Conference w Londynie, która odbyła się 14.11.2011 r.
Podczas spotkania na temat esejów prof. Stewart przedstawił trudności jakie ten rodzaja pracy może stwarzać uczniom. Na kolejnym spotkaniu Sally Walker, prowadząca szkolenia dla nauczycieli w ramach zapoznania ich z wymaganiami egzaminacyjnymi AQA, przedstawiała, jak powinien wyglądać idealny esej maturalny. Wskazywała, jaki cel mają pytania (tematy) do esejów egzaminacyjnych na poziomie AS i A2 (odpowiednik polskiej matury). Odbyły się też spotkania poświęcone umiejętnościom, które są najważniejsze przy zdawaniu egzaminu AS oraz poświęcone Historical enquiry (opcjonalna część egzaminu A).
W konferencji wzięła udział delegacja IBE – Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc. Konferencja była istotna dla Instytutu w kontekście dyskusji nad kształtem pracy pisemnej na egzaminie maturalnym. Pracownia Historii IBE przygotowuje również badanie jakości szkolnej edukacji historycznej.
.