Wydarzenia
Eksperci na seminarium Komisji Europejskiej i Chineese Academy of Social Sciences
- Opublikowano: 2 Kwi 2012
Seminarium, będące częścią regularnego dialogu pomiędzy Unią Europejską oraz CASS, odbyło się w dniach 24-26.03.2012 r. w Chinach. Są to wydarzenia o charakterze zamkniętym, w których 10-15 zaproszonych wysokiej klasy ekspertów z krajów UE prezentuje i dyskutuje swoje opracowania. To unikatowa możliwość dla obu stron na zrozumienie wyzwań stojących przed krajami oraz kierunkami realizowanych polityk w głównych obszarach dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy i polityki społecznej. Na spotkaniu w Xi’an obecna była dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z IBE. Celem wyjazdu była prezentacja roli usług społecznych, w tym dotyczących zdrowia i edukacji, w promowaniu równych szans i integracji społecznej.
W trakcie seminarium odnoszono się do wątków dotyczących edukacji w różnych kontekstach. Najważniejsze wnioski: uczenie się przez całe życie jest istotnym warunkiem zwiększania spójności społecznej społeczeństw; uczestnictwo w edukacji przedszkolnej sprzyja poprawie kompetencji i wyrównywaniu szans, daje także możliwość obejmowania dzieci programami wsparcia (np. dożywianie); dostęp do edukacji dla dzieci, ale także rozwój i transfer umiejętności wśród dorosłych sprzyjają integracji wśród migrantów; edukacja jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu gospodarczego, dostęp do edukacji w ramach polityki publicznej może łagodzić występujące nierówności, chociaż należy podkreślić, że obecnie to właśnie różnice w dostępie do wykształcenia oraz jego poziomie są źródłem nierówności w społeczeństwie; nierówności w zakresie kapitału ludzkiego ograniczają możliwości wzrostu; w przypadku zmian technologicznych ukierunkowanych na wykorzystanie umiejętności, luka w zakresie wynagrodzeń wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych osób buduje zachęty do zdobywania potrzebnych umiejętności; zdobywanie kompetencji poza edukacją formalną jest szczególnie istotne w przypadku osób zagrożonych ryzykiem wykluczenia z rynku pracy, co jest uwzględnione m.in. w strategii Europa 2020.
.O dydaktyce matematyki w Niemczech
- Opublikowano: 15 Mar 2012
Monika Czajkowska i Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE uczestniczyły w konferencji Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, która odbyła się 4-10.03.2012 r. w Weingarten. Konferencja obejmowała warsztaty i wykłady poświęcone dydaktyce matematyki, w tym m.in.: dydaktyce matematycznej dzieci 6-letnich i młodszych, badaniom PISA, używaniu w procesie edukacji matematycznej nowych technologii oraz badaniom jakościowym w obszarze dydaktyki matematyki.
.Przyrodnicy na konferencji INTED
- Opublikowano: 10 Mar 2012
W dniach 5-7 marca 2012 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych – Marcin Chrzanowski z Liderem zespołu Barbarą Ostrowską wzięli udział w VI konferencji International Technology, Education and Development Conference - INTED 2012, organizowanej przez International Association of Technology, Education and Development (IATED), odbywającej się w Walencji, w Hiszpanii.
.W szkołach rusza BUNJO
- Opublikowano: 9 Mar 2012
5 marca w 120 wybranych gimnazjach rozpoczynają się badania w ramach projektu realizowanego przez IBE „Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum” (BUNJO). Podczas konferencji 27 lutego dyrektorzy bądź wytypowani przez dyrektorów reprezentanci szkół biorących udział w badaniu, zapoznali się z założeniami i celem badania, a także korzyściami dla szkoły wynikającymi z udziału w projekcie.
.