Wydarzenia
Jak to się robi w Ameryce – analiza sieci społecznych
- Opublikowano: 14 Cze 2012
Aleksandra Jasińska z Pracowni SUEK odbyła w dniach 28.05–09.06.2012 wizytę studyjną na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor połączoną z warsztatami poświęconymi problematyce analizy sieci społecznych.Celem wizyty była konsultacja merytoryczna planu analizy danych zebranych przez Pracownię SUEK (m.in. badania socjometrycznego uczniów) oraz koncepcji badania sieci społecznych wśród uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców, będącego ważnym elementem prowadzonego badania podłużnego.
Konsultacje te odbywały się w ramach seminariów i warsztatów organizowanych przez Inter-University Consortium for Political and Social Research na Uniwersytecie Michigan. Spotkania prowadzili eksperci w dziedzinie analiz sieci społecznych: Stanley Wasserman, Hank Green i Anne McCranie.
Tematyka warsztatów obejmowała: wprowadzenie do teorii sieci społecznych; metody zbierania danych sieciowych; wprowadzenie do teorii grafów i wykorzystanie grafów skierowanych do badania teorii strukturalnych uwzględniających wzajemne powiązania między jednostkami w sieci; problematykę analiz podgrup i klik; zagadnienia ekwiwalencji aktorów i modelowania blokowego; wprowadzenie do analiz opartych na diadach i triadach; metodologię analiz sieci personalnych (ego-centred data); wykorzystywanie modeli takich jak p1, p* (the new exponential family of random graph distributions); metody analiz podłużnych danych sieciowych (takie jak: actor-oriented co-evolutionary models – SIENA); podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych sieciowych. W trakcie warsztatów wykorzystywano oprogramowanie takie jak UCINET, Netdraw, Pajek, pnet, pakiety Statnet i Siena w R, Network Workbench.
.Validity In Language Testing and Assesment – konferencja w Insbrucku
- Opublikowano: 8 Cze 2012
Podczas Międzynarodowej Konferencji European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) delegacja z IBE – Mellanie Ellis i Dominika Chandler z Pracowni Języków Obcych – zapoznała się z obecnym stanem badań językowych prowadzonych w całej Europie oraz nowym spojrzeniem na trafność instrumentów testowych.
Podczas sesji plenarnych, wykładów i prezentacji w dniach 31.03-3.06.2012 w Austrii badaczki porównywały także doświadczenia z badań uczenia się i nauczania języka obcego w różnych kontekstach edukacyjnych. Pozyskanie tych wiadomości było istotne ze względu na przeprowadzane obecnie przez PJO duże projekty: Badanie Uczenia się i Nauczania Języków Obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz Badanie Umiejętności Mówienia wśród uczniów III klasy szkoły gimnazjalnej (BUM).
.System wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi
- Opublikowano: 7 Cze 2012
Szczególne znacznie, jakie przypisuje się jakości wczesnej edukacji i opieki, powoduje, że stała się ona jednym z priorytetów w działaniach Komisji Europejskiej. Regularne spotkania poświęcone tej problematyce oraz wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi krajami pozwala na podejmowanie kroków zmierzających do wprowadzenie w Polsce skuteczniejszego i bardziej jednolitego systemu opieki nad dziećmi w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. Jednymi z takich spotkań były "Norway-OECD High-level Roundtable Starting Strong: Implementing Policies for High Quality Early Childhood Education and Care" oraz "10th Meeting of the OECD Network on Early Childhood Education and Care". Obydwa odbyły się w Oslo. Pierwsze w dniach 23-24.01.2012 r., a drugie – 25.01.2012 r. Podczas tych spotkań delegacja IBE - dr Piotr Rycielski i Radosław Kaczan - zapoznali się z przykładami rozwiązań przyjętych w Norwegii oraz programami działających tam placówek. Brali też udział w pracach w podzespole roboczym nad narzędziami do oceny jakości systemu wczesnej opieki i edukacji w ramach programu Starting Strong. Zaprezentowali polskie stanowisko na spotkaniu grupy OECD dedykowanej problemom wczesnej opieki i edukacji.
.ATINER 6th Annual International Conference on Psychology
- Opublikowano: 4 Cze 2012
W dniach 27-31.05.2012 r. w Atenach odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano wyniki badań z zakresu psychologii młodzieży. Udział w niej wzięło kilkuset naukowców z całego świata m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Portugalii czy Australii. Przedstawiciele Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia - Piotr Rycielski i Anna Hawrot – przedstawili na konferencji część wyników badań pracowni w referacie „The influence of attitudes toward learning on achievement scores”. Prezentacja pracowni SUEK wzbudziła duże zainteresowanie środowiska naukowego. Badacze zainteresowani byli dokładnym planem badań, ich procedurami, uwzględnianymi zmiennymi czy stosowanymi narzędziami badawczymi i planowanymi dalszymi pomiarami.
.