Opinie IBE
Etap 7
- Opublikowano: 27 Sty 2014
Na wiosnę 2014 r. planowane jest rozpoczęcie realizacji 7. ostatniego etapu ogólnopolskiego Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Badanie ma charakter podłużny - realizowane jest w sposób ciągły od 2010 r. Przez ten okres śledzone są losy szkolne uczniów, którzy we wrześniu 2010 r. rozpoczęli naukę w III klasie szkoły podstawowej. Głównym celem badania jest identyfikacja kluczowych czynników szkolnych warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Aktualnie prowadzone jest postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy 7. etapu Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Zapraszamy do śledzenia naszego BIP http://bip.ibe.edu.pl/index.php/zamowienia-publiczne
Badanie realizowane będzie w szkołach podstawowych, wśród uczniów klas szóstych z blisko 300 oddziałów w całej Polsce. Etap 7. badania będzie się składał z dwóch części. Pierwsza przeprowadzana będzie w drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014 i obejmie:
· badanie kwestionariuszowe uczniów
· badania rodziców uczniów
· badania nauczycieli języka polskiego, matematyki i języka angielskiego
· badania dyrektorów szkół
· zebranie informacji nt. frekwencji i ocen uczniów.
W badaniu realizowany będzie także komponent badawczy dotyczący nauczania języka angielskiego, który zostanie przeprowadzony na podpróbie badanych oddziałów. Objęte nim zostaną te oddziały, w których nauczany jest język angielski.
We wrześniu 2014 r. przewidywana jest realizacja drugiej części 7. etapu badania z udziałem rodziców badanych uczniów.
Testy osiągnięć szkolnych
- Opublikowano: 27 Sty 2014
Na jesieni 2013 r. firma Millward Brown, będąca Wykonawcą badania pn. „Konstrukcja Testu Osiągnięć Szkolnych – TOS6”, przeprowadziła ogólnopolskie badanie pilotażowe z udziałem uczniów którzy w roku szkolnym 2013/2014 uczęszczali do pierwszych klas gimnazjów.
W badaniu udział wzięło 100 gimnazjów z całej Polski. Przebadano 3464 uczniów ze 170 oddziałów klasowych. W ramach badania testowano umiejętności matematyczne uczniów oraz ich umiejętności w zakresie języka polskiego - świadomość językową i umiejętność czytania. Każdemu uczniowi, który brał udział w badaniu, przyporządkowano w sposób losowy zestaw czterech zeszytów testowych . Na potrzeby badania skonstruowano ponad 600 zadań w obszarze badanych umiejętności.
W styczniu 2014 roku zakończono kodowanie odpowiedzi uczniów i rozpoczęto proces skalowania testów. Kolejnym krokiem będzie wybór zadań, konstrukcja testów i sprawdzenie ich właściwości psychometrycznych.
Planowane jest wykorzystanie skonstruowanych testów w VII etapie Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Pomiar umiejętności uczniów w szóstej klasie będzie drugim pomiarem osiągnięć szkolnych w ramach badania podłużnego. Pierwszy pomiar osiągnięć szkolnych odbył się, gdy badana próba uczniów ukończyła edukację w klasie trzeciej szkoły podstawowej.
Jeszcze raz pragniemy podziękować wszystkim Dyrektorom szkół za wyrażenie zgody na udział w tym badaniu!
.Etap 6
- Opublikowano: 27 Sty 2014
Etap 6.Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształceniaobejmuje badanie obserwacyjne nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. Celem badania jest monitorowanie realizacji podstawy programowej oraz określenie warunków szkolnych i pozaszkolnych sprzyjających efektywnej nauce języka angielskiego na wczesnych etapach edukacji. Działania badawcze w ramach tego etapu prowadzone są przez Pracownię Języków Obcych (PJO).
Badanie prowadzone jest przy wykorzystaniu wspomaganego komputerowo systemu obserwacyjnego ARGOS. System obserwacyjny dostosowano do specyfiki pracy na lekcjach językowych - do tej pory obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Po adaptacji narzędzia zostało ono poddane badaniu pilotażowemu w 20 szkołach podstawowych w kilku województwach. Badanie pilotażowe zakończyło się na początku listopada. W styczniu 2014 rozpoczęła się główna część badania obserwacyjnego w wybranych 42 szkołach, z próby szkół objętej badaniem SUEK. Zebrane dane dostarczą badaczom informacji o przebiegu lekcji języka angielskiego oraz stworzą możliwości porównania lekcji języka obcego, polskiego i matematyki.
.
Badanie obserwacyjne
- Opublikowano: 24 Paź 2012
Pracownia SUEK planuje przeprowadzenie badania obserwacyjnego w klasach V szkoły podstawowej z wykorzystaniem aplikacji komputerowej „ARGOS". Badanie zostanie poprzedzone badaniami pilotażowymi, sprawdzającymi psychometryczne właściwości systemu obserwacyjnego. W głównym badaniu obserwacyjnym weźmie udział 50 szkół podstawowych z I kohorty Badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Więcej
.Etap 3
- Opublikowano: 24 Paź 2012
W październiku tego roku rozpocznie sie realizacja etapu 3 Badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia w 172 szkołach podstawowych (kohorta 1). W ramach tego etapu odbędą się badania audytoryjne uczniów w wytypowanych oddziałach klas V a także badania ankietowe obejmujące rodziców oraz nauczycieli klas IV-VI.
.