Opinie IBE
Bazy danych
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Zamieszczone tu bazy danych ułożone są chronologicznie, uwzględniając etap badania, oraz w podziale na poszczególnych respondentów badania, którymi byli: uczniowie, rodzice uczniów, ich nauczyciele oraz dyrektorzy (szkoły).
"Standardem bazodanowym" obowiązującym w IBE jest format .csv. Można go odczytać zarówno w zwykłym notatniku, jak i bardziej wygodnym arkuszu kalkulacyjnym. Wychodząc naprzeciw różnym upodobaniom i przyzwyczajeniom osób zajmujących się analizą danych, sporządzone zostaną wkrótce skrypty importu danych do najbardziej popularnych pakietów statystycznych takich jak SPSS, STATA czy R.
Istnieje możliwość łączenia baz danych. Służą do tego zmienne zawierające prefiks "id". Zbiory zawierające dane uczniowskie i rodzicielskie należy łączyć po zmiennej "iducznia". Dane można agregować i łączyć na poziomie szkół przy użyciu zmiennej "idszkoly". Trwają również prace nad zmienną pozwalającą agregować informacje na poziomie oddziałów klasowych z możliwością prostego dołączenia informacji pochodzących ze zbiorów nauczycielskich.
Osoby zainteresowane wykorzystaniem zamieszczonych poniżej zbiorów prosimy o uprzedni kontakt z Zespołem SUEK (e-mail: badanie.suek(at)ibe.edu.pl i przedstawienie w ogólnym zarysie celu analiz. Dodatkowo każda późniejsza publikacja powinna zawierać przypis:
"Wykorzystano zbór danych pochodzący z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, którego pełen cykl badawczy obejmował lata 2010-2015. Badanie realizowane było w ramach projektu systemowego Badanie Jakości i Efektywności Edukacji oraz Instytucjonalizacja Zaplecza Badawczego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych."
uczeń
Baza i książka kodowa - uczeń (.7z) | ![]() |
rodzic
Baza i książka kodowa - rodzic (.7z) | ![]() |
nauczyciel
Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z) | ![]() |
dyrektor
Baza i książka kodowa - dyrektor (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
Program generuje bazę danych sql.W celu uruchomienia poniższego pliku należy zainstalować serwer bazy danych PostgreSQL, dostępny na stronie: http://www.postgresql.org/ w dziale download. Wraz z serwerem zostanie domyślnie doinstalowany klient o nazwie pgAdmin. Po zakończeniu instalacji należy wśród programów odnaleźć właśnie ten o nazwie pgAdmin i uruchomić go.Instalacja przebiega bardzo intuicyjnie i wystarczy klikać przycisk dalej. W sieci znajduje sie sporo materiałów, które warto przeczytać i/lub obejrzeć, gdyby u kogoś pojawiły się problemy.Następnie klikając na poniższy link, wskazane jest ściągnąć plik .7z, a następnie rozpakować go na dysku.
W uruchomionym pgAdmin.

Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl
Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania. Program generuje bazę danych sql, stąd brak jakichkolwiek płaskich tabel w formacie csv w tej sekcji.
Narzędzia badawcze
- Opublikowano: 6 Paź 2014
uczeń
Zamieszczone poniżej narzędzia zawierają m.in. Test integracji szkolnej KIU - polska adaptacja prof. Szumskiego,kwestionariusz służący badaniu socjometrycznemu, oceny opisowe na koniec klasy 3 z matematyki i polskiego, informacje o frekwencji, orzeczeniach uczniów, drugoroczności i więcej.
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)
rodzic
Narzędzie zawiera m.in. skalę motywacji, na podstawie "Arkusza zachowania się ucznia" Barbary Markowskiej, pytania mające na celu wyznaczenia wskaźników statusu społeczno-ekonomicznego, pytania dotyczące znajomości języka nauczanego i innych języków obcych, stosunku do nauczania danej grupy wiekowej, metod pracy, materiałów dydaktycznych, zaangazowania w międzynarodowe projekty edukacyjne, "skalę lęku" (somatycznego i fizjologicznego) wg SUEK, pytania mającego na celu określenie zaplecza kulturowego i edukacyjnego dziecka oraz zasobności materialnej rodziny i więcej.
uczeń
Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa)
Kwestionariusz ankiety uzupełniającej dla rodzica z I etapu
nauczyciel

Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)
uczeń

Formularz do zbierania frekwencji, inf o drugoroczności i orzeczeń IV klasa
Formularz do zbierania ocen końcowych IV klasa
Formularz do zbierania ocen semestralnych V klasa
Graficzno-Werbalny Test Wyobraźni Twórczej
Kwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (dziewczynka)
Kwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (chłopiec)
rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska skrócona
Kwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa pełna
Kwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa skrócona
Kwestionariusz ankiety dla rodzica zielona pełna
Kwestionariusz ankiety dla rodzica zielona skrócona
nauczyciel

Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)
Test dla nauczyciela SAS PCI TSES
Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Ten etap nie miał charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.Więcej informacji wkrótce w zakładce Obserwacje.
Badanie nie miało charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.
uczeń
Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.
Kwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)
Kwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka)
Test integracji szkolnej KIU (chłopiec)
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)
rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa)
Kwestionariusz ankiety dla rodzica dot j angielskiego
dyrektor
Zamieszczony poniżej kwestionariusz ankiety jest tylko przybliżoną strukturą pytań, jakie zostały zaimplementowane w narzędziu.
Metodologia
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Klasy 1-3
Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
1 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą |
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej |
|
2 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
nauczanie języków obcych w szkole |
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych |
Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.
Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.
Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.
Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
1 | III | grudzień 2010 - kwiecień 2011 |
2 | IV | październik 2011 - grudzień 2011 |
Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.
Klasy 4-6
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
3 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES) |
|
|
|||
5 |
uczniowie |
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja |
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
|
|
||
|
|
|
7 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
organizacja pracy w szkole |
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej |
Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.
Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.
Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność zbierania od nich zgód na udział w badaniu.
Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
3 | V | listopad 2012 - luty 2013 |
4 | V | maj 2013 - czerwiec 2013 |
5 | V | czerwiec 2013 |
6 | VI | styczeń 2014 - marzec 2014 |
7 | VI | kwiecień 2014 - maj 2014 |
Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.
.
Badanie SUEK
- Opublikowano: 6 Paź 2012
Zespół SUEK | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 241 71 00
Podstawowe informacje o badaniu
Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanego zespołu badawczego koncentrowały się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK było badaniem podłużnym o charakterze ilościowym, prowadzonym na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych.
Główne pytania badawcze dotyczyły związku między cechami środowiska szkolnego, a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK prowadzone było od 2010 roku w 177 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto około 300 oddziałów klasowych i około 5500 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne były śledzone w kolejnych etapach badania aż do jesieni 2014 roku, gdy rozpoczęli naukę w I klasie gimnazjum. Udało się przeprowadzić 7 etapów badania SUEK.
Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczali i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Badania zostały poprzedzone uzyskaniem zgód od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań traktowane są jako poufne i zostały opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych.
.
Szanowni Państwo
- Opublikowano: 27 Sty 2012
Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanego zespołu badawczego koncentrowały się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK było badaniem podłużnym o charakterze ilościowym, prowadzonym na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych.
Główne pytania badawcze dotyczyły związku między cechami środowiska szkolnego, a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK prowadzone było od 2010 roku w 176 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto około 300 oddziałów klasowych i około 5500 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne były śledzone w kolejnych etapach badania aż do 2015 roku. W czerwcu 2015 roku uczniowie objęci badaniem będą kończyć I klasę gimnazjum. Udało się przeprowadzić 7 etapów badania SUEK.
Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczali i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Badania zostały poprzedzone uzyskaniem zgód od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań traktowane są jako poufne i zostały opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych.