BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opinie IBE

Bazy danych

Opublikowano: 6 Paź 2014

+ - Uwagi ogólne Click to collapse

Zamieszczone tu bazy danych ułożone są chronologicznie, uwzględniając etap badania, oraz w podziale na poszczególnych respondentów badania, którymi byli: uczniowie, rodzice uczniów, ich nauczyciele oraz dyrektorzy (szkoły).

"Standardem bazodanowym" obowiązującym w IBE jest format .csv. Można go odczytać zarówno w zwykłym notatniku, jak i bardziej wygodnym arkuszu kalkulacyjnym. Wychodząc naprzeciw różnym upodobaniom i przyzwyczajeniom osób zajmujących się analizą danych, sporządzone zostaną wkrótce skrypty importu danych do najbardziej popularnych pakietów statystycznych takich jak SPSS, STATA czy R.

Istnieje możliwość łączenia baz danych. Służą do tego zmienne zawierające prefiks "id". Zbiory zawierające dane uczniowskie i rodzicielskie należy łączyć po zmiennej "iducznia". Dane można agregować i łączyć na poziomie szkół przy użyciu zmiennej "idszkoly". Trwają również prace nad zmienną pozwalającą agregować informacje na poziomie oddziałów klasowych z możliwością prostego dołączenia informacji pochodzących ze zbiorów nauczycielskich.

Osoby zainteresowane wykorzystaniem zamieszczonych poniżej zbiorów prosimy o uprzedni kontakt z Zespołem SUEK (e-mail: badanie.suek(at)ibe.edu.pl i przedstawienie w ogólnym zarysie celu analiz. Dodatkowo każda późniejsza publikacja powinna zawierać przypis:

"Wykorzystano zbór danych pochodzący z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, którego pełen cykl badawczy obejmował lata 2010-2015. Badanie realizowane było w ramach projektu systemowego Badanie Jakości i Efektywności Edukacji oraz Instytucjonalizacja Zaplecza Badawczego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych."
+ - Opis standardu baz danych w IBE Click to collapse
W pliku do ściągnięcia szczegółowy opis standardu bazodanowego obowiązującego w Intytucie Badań Edukacyjnych. Jego autorem jest Mateusz Żółtak. Spore fragmenty pliku, były składowymi większości Opisów Przedmiotów Zamówienia w przetargach publikowanych przez instytut. 

 pdficon small
FAQ, mniej fromalny zapis odpowiedzi na pojawiające się niekiedy wątpliwości użytkowników baz i codebook'ów.


pdficon small
+ - ETAP 1 Click to collapse

uczeń

 
Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic

 
Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel

 
Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

dyrektor

 
Baza i książka kodowa - dyrektor (.7z)

cały etap

 
Bazy danych - cały etap (.7z)
 

+ - ETAP 2 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap

 

Bazy danych - cały etap (.7z)
 

+ - ETAP 3 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap

 

Bazy danych - cały etap (.7z)
 
+ - ETAP 4 Click to collapse
 Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Program generuje bazę danych sql.W celu uruchomienia poniższego pliku należy zainstalować serwer bazy danych PostgreSQL, dostępny na stronie: http://www.postgresql.org/ w dziale download. Wraz z serwerem zostanie domyślnie doinstalowany klient o nazwie pgAdmin. Po zakończeniu instalacji należy wśród programów odnaleźć właśnie ten o nazwie pgAdmin i uruchomić go.Instalacja przebiega bardzo intuicyjnie i wystarczy klikać przycisk dalej. W sieci znajduje sie sporo materiałów, które warto przeczytać i/lub obejrzeć, gdyby u kogoś pojawiły się problemy.Następnie klikając na poniższy link, wskazane jest ściągnąć plik .7z, a następnie rozpakować go na dysku.
W uruchomionym pgAdmin.

+ - ETAP 5 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

cały etap



Bazy danych - cały etap (.7z)
  
+ - ETAP 6 Click to collapse

Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl
Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania. Program generuje bazę danych sql, stąd brak jakichkolwiek płaskich tabel w formacie csv w tej sekcji.

+ - ETAP 7 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap



Bazy danych - cały etap (.7z)
  
 

.

Narzędzia badawcze

Opublikowano: 6 Paź 2014
+ - ETAP 1 Click to collapse

uczeń

Zamieszczone poniżej narzędzia zawierają m.in. Test integracji szkolnej KIU - polska adaptacja prof. Szumskiego,kwestionariusz służący badaniu socjometrycznemu, oceny opisowe na koniec klasy 3 z matematyki i polskiego, informacje o frekwencji, orzeczeniach uczniów, drugoroczności i więcej.  

pdficon small
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)

 

 

pdficon small
Test integracji szkolnej KIU (chłopiec)

 

 

pdficon small
Ocena opisowa - matematyka

 

 

pdficon small
Ocena opisowa - język polski

 

 

pdficon small
Kwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)

 

 

pdficon small
Formularz do zbierania frekwencji i orzeczeń

 

 

pdficon small
Test inteligencji Test Matryc Ravena w wersji STANDARD - forma Klasyczna (TMS-K)

 

 

pdficon small
Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (STAIC)

 

 

rodzic

Narzędzie zawiera m.in. skalę motywacji, na podstawie "Arkusza zachowania się ucznia" Barbary Markowskiej, pytania mające na celu wyznaczenia wskaźników statusu społeczno-ekonomicznego, pytania dotyczące znajomości języka nauczanego i innych języków obcych, stosunku do nauczania danej grupy wiekowej, metod pracy, materiałów dydaktycznych, zaangazowania w międzynarodowe projekty edukacyjne, "skalę lęku" (somatycznego i fizjologicznego) wg SUEK, pytania mającego na celu określenie zaplecza kulturowego i edukacyjnego dziecka oraz zasobności materialnej rodziny i więcej. 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla rodziców

 

 

pdficon small
Uzupełniający kwestionariusz ankiety dla rodziców z etapu 1

 

 

nauczyciel

  

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)

 

 

pdficon small
Test satysfakcji zawodowej (kobieta)

 

 

pdficon small
Test satysfakcji zawodowej (mężczyzna)

 

 

dyrektor

  

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla dyrektora (kobieta)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla dyrektora (mężczyzna)

 

 

+ - ETAP 2 Click to collapse

uczeń

 Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem. 

rodzic

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica (wersja pełna) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety uzupełniającej dla rodzica z I etapu 

 

nauczyciel

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna) 

 

+ - ETAP 3 Click to collapse

uczeń

pdficon smallFormularz do zbierania frekwencji w V klasie 

 


pdficon smallFormularz do zbierania frekwencji, inf o drugoroczności i orzeczeń IV klasa 

 


pdficon smallFormularz do zbierania ocen końcowych IV klasa 

 


pdficon smallFormularz do zbierania ocen semestralnych V klasa 

 


pdficon smallGraficzno-Werbalny Test Wyobraźni Twórczej 

 


pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (dziewczynka) 

 


pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (chłopiec) 

 


pdficon smallTest SRQ-A (chłopiec) 

 


pdficon smallTest SRQ-A (dziewczynka) 

 

rodzic


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska skrócona 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa skrócona 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica zielona pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica zielona skrócona 

 

nauczyciel


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna) 

 


pdficon smallTest dla nauczyciela SAS PCI TSES  

  

+ - ETAP 4 Click to collapse

Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Ten etap nie miał charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.Więcej informacji wkrótce w zakładce Obserwacje.
+ - ETAP 5 Click to collapse

uczeń

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia (dziewczynka) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia (chłopiec) 

 

rodzic

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica 

 

+ - ETAP 6 Click to collapse
Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl. Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Badanie nie miało charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.

+ - ETAP 7 Click to collapse

uczeń

 Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia 

 pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)

 

 pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka) 

 

 pdficon smallTest integracji szkolnej KIU (chłopiec)



  pdficon smallTest integracji szkolnej KIU (dziewczynka)

  

 

rodzic

 
pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica (wersja pełna) 

 
pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa) 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dot j angielskiego 

  

nauczyciel

 
pdficon small Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela 

 
pdficon small Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela języka angielskiego  

dyrektor

Zamieszczony poniżej kwestionariusz ankiety jest tylko przybliżoną strukturą pytań, jakie zostały zaimplementowane w narzędziu. 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla dyrektora szkoły

 

.

Metodologia

Opublikowano: 6 Paź 2014

Klasy 1-3

+ - Schemat badania Click to collapse

Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
1
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej
2
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
nauczanie języków obcych w szkole
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych


+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.

Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.

Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
1 III grudzień 2010  -  kwiecień 2011
2 IV październik 2011  -  grudzień 2011


Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.

Klasy 4-6

+ - Schemat badania Click to collapse

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
3
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES)
 
   
5
uczniowie
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
 
 
 
 
 
 
7
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
organizacja pracy w szkole
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej


Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.

+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.

Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność  zbierania od nich zgód na udział w badaniu.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
3 V listopad 2012  -  luty 2013
4 V maj 2013  -  czerwiec 2013
5 V czerwiec 2013
6 VI styczeń 2014  -  marzec 2014
7 VI kwiecień 2014  -  maj 2014


Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.


 

.

Badanie SUEK

Opublikowano: 6 Paź 2012

suek8A 3 rece
Zespół SUEK  |  e-mail: ibe@ibe.edu.pl  |  Tel: 22 241 71 00


Podstawowe informacje o badaniu

Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK).  Prace specjalnie powołanego zespołu badawczego koncentrowały się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.

Badanie SUEK było badaniem podłużnym o charakterze ilościowym, prowadzonym na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych. 

Główne pytania badawcze dotyczyły związku między cechami środowiska szkolnego, a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.

Badanie SUEK prowadzone było od 2010 roku w 177 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto około 300 oddziałów klasowych i około 5500 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne były śledzone w kolejnych etapach badania aż do jesieni 2014 roku, gdy rozpoczęli naukę w I klasie gimnazjum. Udało się przeprowadzić 7 etapów badania SUEK.

Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczali i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.

Badania zostały poprzedzone uzyskaniem zgód od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań traktowane są jako poufne i zostały opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych.

 

 

.

Szanowni Państwo

Opublikowano: 27 Sty 2012

Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanego zespołu badawczego koncentrowały się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK było badaniem podłużnym o charakterze ilościowym, prowadzonym na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych.
Główne pytania badawcze dotyczyły związku między cechami środowiska szkolnego, a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK prowadzone było od 2010 roku w 176 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto około 300 oddziałów klasowych i około 5500 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne były śledzone w kolejnych etapach badania aż do 2015 roku. W czerwcu 2015 roku uczniowie objęci badaniem będą kończyć I klasę gimnazjum. Udało się przeprowadzić 7 etapów badania SUEK.
Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczali i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Badania zostały poprzedzone uzyskaniem zgód od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań traktowane są jako poufne i zostały opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych.

.

Strona 4 z 5

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...