BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opinie IBE

Badanie główne w klasach V 2013 rok

Opublikowano: 25 Sty 2013

Główne badanie obserwacyjne realizowane będzie od kwietnia do czerwca 2013 roku w wybranych pięćdziesięciu szkołach podstawowych, które od 2010 roku biorą udział w Badaniu szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Badanie to realizowane będzie w klasach V. Czterdziestu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów przeprowadzi obserwacje lekcji języka polskiego i matematyki. Głównym celem tego badania jest znalezienie odpowiedzi na pytanie o szkolne czynniki warunkujące efektywność kształcenia. Po zakończeniu badania każda ze szkół otrzyma informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.

Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie obserwacyjne realizować będzie firma PBS Spółka z o.o.

.

II Badanie pilotażowe 2013 rok

Opublikowano: 25 Sty 2013

II Badanie pilotażowe aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji realizowane będzie w marcu 2013 roku. W badaniu tym udział weźmie czterdzieści klas z dwudziestu celowo wybranych szkół podstawowych w pięciu województwach: lubuskim, wielkopolskim, świętokrzyskim, małopolskim i kujawsko-pomorskim. W każdej ze szkół zostaną przeprowadzone dwa badania pilotażowe – jedno w klasie III, drugie w klasie V. Czterdziestu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów przeprowadzi obserwacje w wybranych klasach III na zajęciach nauczania zintegrowanego oraz w klasach V na lekcjach języka polskiego i matematyki. Głównym celem tego badania pilotażowego będzie sprawdzenie psychometrycznych właściwości systemu obserwacyjnego. Po każdym z etapów aplikacja komputerowa będzie udoskonalana, między innymi dzięki analizie zebranych danych, informacjom zwrotnym ze szkół oraz opiniom i uwagom obserwatorów.  Po zakończeniu badania pilotażowego każda ze szkół otrzyma informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.

Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie obserwacyjne realizować będzie firma PBS Spółka z o.o.

Zwracamy się z uprzejmą prośbą do wszystkich bezpośrednio zaangażowanych w realizację badania: dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów, o wyrażenie zgody na uczestnictwo w tym innowacyjnym projekcie. Z góry dziękujemy za Państwa zaangażowanie i współpracę!

.

I Badanie pilotażowe 2012 rok

Opublikowano: 25 Sty 2013

Badanie pilotażowe aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji podzielone zostało na dwa etapy. Pierwszy z nich realizowany był w terminie 16 lutego - 30 marca 2012 roku. W badaniu tym udział wzięło trzydzieści losowo wybranych szkół podstawowych w pięciu województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, mazowieckim, śląskim i lubelskim. Osiemnastu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów prowadziło obserwacje w wybranych klasach III na zajęciach nauczania zintegrowanego i języka angielskiego. Po każdym z etapów aplikacja komputerowa była udoskonalana, między innymi dzięki analizie zebranych danych, informacjom zwrotnym ze szkół oraz opiniom i uwagom obserwatorów. Drugi etap badania, realizowany w tych samych klasach, trwał od 22 kwietnia do 16 czerwca 2012 r. Po zakończeniu II etapu badania pilotażowego każda ze szkół otrzymała informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.

Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie pilotażowe aplikacji komputerowej realizowało w szkołach konsorcjum firm Young Digital Planet S.A. oraz PBS DGA Sp. z o.o.
Dziękujemy wszystkim osobom za zainteresowanie projektem. Specjalne podziękowania kierujemy do wszystkich bezpośrednio zaangażowanych w realizację badania: dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów, którzy wyrazili zgodę na uczestnictwo w tym innowacyjnym projekcie.

Dziękujemy za Państwa współpracę!
Informacje o badaniu dla nauczycieli i rodziców w formacie ulotki PDF do pobrania znajdują się tutaj.

.

Obserwacje

Opublikowano: 17 Lut 2012

Metoda obserwacyjna

Metoda obserwacyjna jest bardzo często stosowana do opisu środowiska szkolnego i klasowego, a co za tym idzie do identyfikacji czynników warunkujących proces uczenia zarówno po stronie nauczyciela (np. formy pracy z uczniem), jak i po stronie klimatu klasy (komunikacja w grupie rówieśniczej). Obserwacje często wykorzystuje się w badaniu klimatu klasy, który jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym podstawą do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w tworzeniu dobrych i sprzyjających uczeniu relacji z uczniami na lekcji.

Obserwacje w badaniu szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia

Kluczowe dla badania Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK) są obserwacje procesu nauczania - uczenia się. Standardowo badania te prowadzone w środowisku szkolnym są realizowane za pomocą różnego rodzaju testów czy ankiet. Te metody, w przeciwieństwie do obserwacji, nie zawsze pozwalają na rzetelną analizę procesów i interakcji zachodzących w klasie w relacjach nauczyciel - uczeń oraz uczeń - uczeń, a także ocenę ich wpływu na szkolne osiągnięcia uczniów. W przypadku realizacji zakrojonych na szeroką skalę badań podłużnych pojawia się problem, wynikający z konieczności rejestracji video dużej ilości lekcji. W związku z tym, naszym głównym celem było przygotowanie narzędzia wspomagającego obserwację przebiegu lekcji, którego forma oraz elastyczność pozwoli na rzetelne badanie wpływu różnych czynników związanych ze środowiskiem klasowym na osiągnięcia uczniów, przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu badacza. Ostateczna postać aplikacji pozwoli na nieinwazyjne (bez rejestracji audio i video) prowadzenie obserwacji w klasie.

Cele badania obserwacyjnego

Z perspektywy badań podłużnych realizowanych przez Pracownię SUEK celem przeprowadzenia obserwacji za pomocą przygotowanej aplikacji komputerowej jest zweryfikowanie wpływu czynników takich jak: klimat klasy, jakość komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem czy formy pracy uczniów na lekcji, na efektywność kształcenia.

W związku z planowanymi na kolejnych etapach badania podłużnego SUEK obserwacjami przebiegu lekcji, zleciliśmy przygotowanie aplikacji komputerowej, która pozwoli na sprawne, mało inwazyjne i rzetelne przyjrzenie się procesowi nauczania - uczenia się w szkołach podstawowych, bez konieczności nagrywania lekcji.

Powstałe w wyniku dwóch etapów pilotażu narzędzie, ze względu na swoją elastyczność, może być w przyszłości wykorzystywane w innych badaniach obserwacyjnych, których celem będzie rejestracja częstości występowania różnych zachowań nauczyciela lub uczniów oraz elementów procesu dydaktycznego.

I badanie pilotażowe 2012 r.

Badanie pilotażowe aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji podzielone zostało na dwa etapy. Pierwszy z nich realizowany był w terminie 16 lutego - 30 marca 2012 roku. W badaniu tym udział wzięło trzydzieści losowo wybranych szkół podstawowych w pięciu województwach: zachodniopomorskim, wielkopolskim, mazowieckim, śląskim i lubelskim. Osiemnastu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów prowadziło obserwacje w wybranych klasach III na zajęciach nauczania zintegrowanego i języka angielskiego. Po każdym z etapów aplikacja komputerowa była udoskonalana, między innymi dzięki analizie zebranych danych, informacjom zwrotnym ze szkół oraz opiniom i uwagom obserwatorów. Drugi etap badania, realizowany w tych samych klasach, trwał od 22 kwietnia do 16 czerwca 2012 r. Po zakończeniu II etapu badania pilotażowego każda ze szkół otrzymała informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie pilotażowe aplikacji komputerowej realizowało w szkołach konsorcjum firm Young Digital Planet S.A. oraz PBS DGA Sp. z o.o.
Dziękujemy wszystkim osobom za zainteresowanie projektem. Specjalne podziękowania kierujemy do wszystkich bezpośrednio zaangażowanych w realizację badania: dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów, którzy wyrazili zgodę na uczestnictwo w tym innowacyjnym projekcie.

Informacje o badaniu dla nauczycieli i rodziców w formacie ulotki PDF do pobrania znajdują się tutaj.

II badanie pilotażowe 2013 r.

II Badanie pilotażowe aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji realizowane było w marcu 2013 roku. W badaniu tym udział wzięło czterdzieści klas z dwudziestu celowo wybranych szkół podstawowych w pięciu województwach: lubuskim, wielkopolskim, świętokrzyskim, małopolskim i kujawsko-pomorskim. W każdej ze szkół przeprowadzono dwa badania pilotażowe – jedno w klasie III, drugie w klasie V. Czterdziestu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów przeprowadziło obserwacje w wybranych klasach III na zajęciach nauczania zintegrowanego oraz w klasach V na lekcjach języka polskiego i matematyki. Głównym celem tego badania pilotażowego było sprawdzenie psychometrycznych właściwości systemu obserwacyjnego. Po każdym z etapów aplikacja komputerowa była udoskonalana, między innymi dzięki analizie zebranych danych, informacjom zwrotnym ze szkół oraz opiniom i uwagom obserwatorów.  Po zakończeniu badania pilotażowego każda ze szkół otrzymała informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie obserwacyjne realizowała firma PBS Spółka z o.o. Dziękujemy wszystkim osobom za zainteresowanie projektem. Specjalne podziękowania kierujemy do wszystkich bezpośrednio zaangażowanych w realizację badania: dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów, którzy wyrazili zgodę na uczestnictwo w tym innowacyjnym projekcie.

Badanie główne w klasach V 2013 r.

Główne badanie obserwacyjne realizowane było od kwietnia do czerwca 2013 roku w wybranych pięćdziesięciu szkołach podstawowych, które od 2010 roku biorą udział w Badaniu szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Badanie to realizowano w klasach V. Czterdziestu doświadczonych i przeszkolonych obserwatorów przeprowadziło obserwacje lekcji języka polskiego i matematyki. Głównym celem tego badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie o szkolne czynniki warunkujące efektywność kształcenia. Po zakończeniu badania każda ze szkół otrzymała informacje zwrotne z badania w postaci zindywidualizowanego raportu.
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie obserwacyjne realizowała firma PBS Spółka z o.o. Dziękujemy wszystkim osobom bezpośrednio zaangażowanym w realizację badania - przede wszystkim dyrektorom szkół, nauczycielom i uczniom.

.

Publikacje SUEK

Opublikowano: 6 Paź 2014

Publikacje SUEK

Poniżej wykaz tekstów i prezentacji, pisanych na podstawie danych pochodzących z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Autorami są w większości członkowie Zespołu szkolnych uwarunkowań efektywności ksztalceia, ale także inni badacze pracujący w Instytucie Badań Edukacyjnych.

Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych

Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych

Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV–VI

pdficon
pobierz plik pdf

Czy szkoła ma znaczenie?
Analiza zróżnicowania efektywności nauczania
na pierwszym etapie edukacyjnym.
Tom 1.

CzySzkolaMaZnaczenie1
  pobierz plik pdf
   

Czy szkoła ma znaczenie?
Analiza zróżnicowania efektywności nauczania
na pierwszym etapie edukacyjnym.
Tom 2.

CzySzkolaMaZnaczenie2
  pobierz plik pdf
   

Raport z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia,  podsumowujący wyniki II etapu edukacyjnego.

do pobrania wkrótce...
   
   

Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Puchalska, K., Pisarek, J. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych?

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Efekty analiz stanowią pośrednie potwierdzenie stawianej przez badaczy (m.in. Herberta W. Marsha) hipotezy mówiącej, że o ile w pierwszych klasach szkoły podstawowej adekwatnym modelem ujmującym relacje między samooceną szkolną a stopniami jest model „rozwoju umiejętności” (stopnie wpływają na samoocenę, lecz samoocena nie wpływa na stopnie), o tyle w klasach późniejszych trafniejszym modelem okazać się może model relacji wzajemnych.

 
   

Pisarek, J., Modzelewski, M. (2014) 

Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos. 

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk

pdficon small

pobierz plik pdf

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak
 
   

Jarnutowska, E. (2014)

Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Jeden z istotnych elementów badania SUEK stanowiły obserwacje przebiegu lekcji, których celem był pomiar takich czynników jak: klimat klasy, jakość i ilość interakcji zachodzących w klasie między uczniami i nauczycielem czy przebieg procesu dydaktycznego na lekcjach języka polskiego i matematyki.
 
   

Jasińska, A., Modzelewski, M. (2013)

Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych, PTDE, Gniezno.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia. Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów...
 
   

Pisarek, J., Modzelewski, M. (2013)

Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych, PTDE, Gniezno.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

The Criteria for Achieving Success in Life in the Opinion of Parents.

W: Essays on Education, (red.) W. Sroczyński. House Publishing Ecko, South Jordan, 2013, ISBN 978-1-4276-5467-0.

 

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

Educational Optimism of Parents Parents (w:) Essays on Education.

W: Essays on Education, (red.) W. Sroczyński. House Publishing Ecko, South Jordan, 2013, ISBN 978-1-4276-5467-0 s.75-94.

 

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania.

W: Edukacja Wychowanie Odpowiedzialność. Z teorii i praktyki pedagogicznej (red.) T. Zawojska, Wydawnictwo SGGW , s. 221-236 ISBN : 978-83-7583-409-3.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Jasińska, A., Modzelewski, M. (2012)

Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
 Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia...

 
   

Kaczan, R., Rycielski, P. (2012)

Diagnoza umiejętności dzieci 5-, 6- i 7-letnich za pomocą Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym TUnSS.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W sytuacji dużego zróżnicowania wiekowego dzieci w grupach szkolnych i przedszkolnych pa- ląca wydaje się potrzeba rzetelnej i trafnej analizy zróżnicowania poziomu ich umiejętności. Do przeprowadzenia takiej analizy nie ma jednak standaryzowanych na dużych próbach narzędzi. Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUnSS) powstał właśnie, by zaspokoić tę potrzebę. 

 
   

Jarnutowska, E., Pisarek, J. (2012)

Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym.
 
   

Hawrot, A. (2012)

Wybór ma znaczenie, czyli problem miar dopasowania pozycji testowych do modelu pomiarowego w tworzeniu testów za pomocą metody IRT.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Teoria odpowiedzi na pozycje testowe (item response theory, IRT), choć jeszcze w Polsce niezbyt popularna i znacznie słabiej znana niż klasyczna teoria testu (KTT), zaczyna pojawiać się w pomiarze psychologicznym i edukacyjnym. Przyczyn niewielkiej popularności IRT w porównaniu z KTT upatrywać można m.in. w jej większej złożoności przy jednoczesnym braku wyczerpującej literatury w języku polskim, jak i konieczności stosowania specjalistycznego, niejednokrotnie kosztownego oprogramowania w celu analizy właściwości testów i składających się na nie zadań. Jej zalety są jednak niezaprzeczalne, stąd też nie jest zaskoczeniem wzrastające nią zainteresowanie. Na osoby korzystające z IRT podczas konstrukcji testów i badania właściwości narzędzi już powstałych czeka szereg decyzji, np. dotyczących metody estymacji parametrów, sposobu normalizacji, wykorzystywanych miar dopasowania całego modelu i poszczególnych zadań. Dla statystyków pracujących w ramach IRT podjęcie ich nie stanowi problemu, jednak ze względu na złożoność stosowanego aparatu matematycznego praktykom może nastręczać trudności. 

 

Artykuły

Artykuły

Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S., Bajcar, E., Świtaj, P. (2014).

Peer Rejection and Perceived Quality of Relations With Schoolmates Among Children With ADHD.

Journal of Attention Disorders, 1–14.

   

+ - czytaj więcej Click to collapse

The main aim of the current study was to investigate the links between ADHD diagnosis and the objective and subjective dimensions of social relationships among children from primary schools. Method: We used the data from 36 regular classrooms, consisting of 718 students, with each containing at least one child with an established clinical diagnosis of ADHD (38 children). Results: For children with ADHD, the level of the perceived quality of social relations was lower than that of children without such a diagnosis. After controlling for sociometric status, the impact of ADHD on perceived status proved to be statistically nonsignificant but the indirect impact of ADHD on this status through sociometric status was statistically significant. Conclusion: Children diagnosed with ADHD are more often rejected by their peers and have a more pessimistic view of their social world. Moreover, ADHD diagnosis does not have a direct influence on the perceived quality of social relations otherwise than through sociometric status. (J. of Att. Dis. XXXX; XX(X) XX-XX).  

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2014).

Testy osiągnięć szkolnych TOS3: przykład narzędzia skonstruowanego z wykorzystaniem modelu Rascha.

Edukacja 2(127), 85-107.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

Większość stosowanych w Polsce testów osiągnięć szkolnych pozbawionych jest mocnego uzasadnienia swojej trafności w postaci szczegółowej dokumentacji. Sytuacja ta wpływa negatywnie na rozwój metodologii konstrukcji tych narzędzi. Artykuł stanowi opis zestawu trzech standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych TOS3 wykorzystanych w ramach dwóch badań. Testy te służą pomiarowi osiągnięć szkolnych z obszaru edukacji polonistycznej i matematycznej uczniów kończących I etap edukacyjny. W artykule przedstawiono proces konstrukcji testów osiągnięć z wykorzystaniem modelu Rascha (szczególnego przypadku jednoparametrycznego modelu IRT). Udokumentowano także trafność i rzetelność TOS3, wykorzystując wyniki dwóch reprezentatywnych badań (N > 5000). Artykuł pokazuje korzyści wynikające z wykorzystania modelu pomiarowego podczas budowy narzędzi. Opisane doświadczenia mogą być źródłem wskazówek dla twórców przyszłych testów osiągnięć szkolnych w Polsce.  

Grygiel, p., Humenny, G., Świtaj, P., Rębisz, S. i Anczewska, M. (2014).

Between Isolation and Loneliness: Social Networks and Perceived Integration with Peers of Children Diagnosed with ADHD in Regular Classrooms.

Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens, BCES Books, Volume 12, 2014.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are characterized by a number of social deficits. The aim of the current study was to investigate the associations between ADHD diagnosis and social relationships among children from primary schools. Findings revealed that ADHD may contribute to both objective (social isolation) and subjective (dissatisfaction with peer relations) social problems. Children with a diagnosis of ADHD were more likely to have a “rejected” and “neglected” status and viewed their peer relations more negatively than children without this diagnosis. The effect of ADHD diagnosis on perceived integration with peers was found to be fully mediated by sociometric status. Our results underscore the relevance of social aspects of ADHD, which need to be addressed in the therapeutic programs. Interventions aiming to promote a positive image of children with ADHD among their peers should also be undertaken.  

 

Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).

Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.

Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).

Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.

Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse


brak.  

Matczak E. , Kozłowski W. (2013).

Dlaczego rodzicom zależy na wykształceniu dzieci?

Polityka Społeczna 7/2013 s.25-29.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

Aspiracje eduka­cyjne naszego społeczeństwa są bardzo wysokie. Jed­nym z czyn­ników wyjaś­ni­a­ją­cych to zjawisko są wysokie aspiracje rodz­iców w sto­sunku do włas­nych dzieci. Artykuł przed­stawia wyniki badań innych autorów oraz bada­nia własne ilus­tru­jące to zjawisko. Próba jego wyjaśnienia naw­iązuje do relacji pomiędzy aspirac­jami eduka­cyjnymi rodz­iców a oczeki­wa­ni­ami doty­czą­cymi sukcesu  życiowego dzieci.  


Matczak E. , Kozłowski W. (2013).

Rodzicielskie poczucie wpływu a aspiracje edukacyjne.

Ruch Pedagogiczny 4/2013 s.119-131.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)..

Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu.

Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 25, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2013 s. 159-173 , ISBN 966-7631-15-Х.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Kozłowski W., Matczak E. (2012).

Zawód dla mojego dziecka - aspiracje rodziców.

Journal of Modern Science tom 2/13/2012 ,s. 49-68.

pdficon small

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.

 

Matczak E., Kozłowski W. (2012).

Aspiracje edukacyjne rodziców.

Ruch Pedagogiczny 1 2012, s.41-54.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Matczak E., Kozłowski W. (2012).

Jaka powinna być dobra szkoła?

Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 19, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2012,s. 141-149.

 

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Konferencje

Konferencje

Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, Warszawa, 28-29.11.2014. 

Modzelewski, M. (2014).

Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

Grygiel, P. i Pisarek, J. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem czy przyczyną osiągnięć szkolnych? Oceny i informacje zwrotne od nauczycieli jako narzędzia wzmacniania samooceny uczniów.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

 

XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk, 18-20.09.2014.  

Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Pisarek, J i Puchalska, K. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych?

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Pisarek, J. i Modzelewski, M. (2014).

Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Jarnutowska, E.(2014).

Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

9th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research ,  Wageningen,  27-29.08.2014. 

Pisarek, J. (2014).

Argos observation system. Computer program enhancing observation of classroom processes in primary school.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

Fourth Meeting of the EARLI SIG Educational Effectiveness,  Southampton, 27-29.08.2014. 

Modzelewski, M. (2014).

Average students’ attentiveness and class size. Argos observation system in action.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28.09.2013. 

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2013).

Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia (Dolata, 2011). Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów...  

Modzelewski, M. i Pisarek, J. (2013).

Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, który został zrealizowany w II semestrze roku szkolnego 2012/2013. Badanie SUEK realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych stanowi część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji.  

 

VIII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Gdańsk, 19-21.09.2013.

Dolata, R. i Jarnutowska, E. (2013).

Czy wielodzietność jest czynnikiem ryzyka edukacyjnego w klasach I-III?

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Kozłowski, W., Matczak, E.. (2013).

Kryteria życiowego sukcesu a aspiracje edukacyjne.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Hawrot, A. i Pisarek, J. (2013).

Zróżnicowanie siły zależności inteligencja-osiągnięcia z matematyki w szkołach podstawowych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

Modzelewski, M. (2013).

Międzyszkolne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w kontekście badań nad efektywnością kształcenia.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

 

Międzynarodowa Konferencja EDUKACJA – WYCHOWANIE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, Zakopane, 14-15.11.2012. 

Kozłowski, W., Matczak, E. . (2012).

Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

XVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23.09.2012. 

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012).

Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia...  

Jarnutowska, E. i Pisarek, J. (2012).

Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Metoda obserwacyjna jest bardzo często stosowana do opisu środowiska szkolnego i klasowego, a co za tym idzie do identyfikacji czynników warunkujących proces nauczania-uczenia się zarówno po stronie nauczyciela (np. sposób prowadzenia lekcji czy udzielania uczniom informacji zwrotnej), po stronie ucznia (np. komunikacja w grupie rówieśniczej), jak i po stronie procesu dydaktycznego (np. formy pracy na lekcji). Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym (Greenberg, Domitrovich i Bumbarger, 2001; Hamre i Pianta, 2007; Morrisom i Connor, 2002; Rutter i Maugham, 2002).  

.

Strona 5 z 5

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...