Zespół SUEK | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 241 71 00
Podstawowe informacje o badaniu
Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanego zespołu badawczego koncentrowały się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK było badaniem podłużnym o charakterze ilościowym, prowadzonym na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie szkół podstawowych.
Główne pytania badawcze dotyczyły związku między cechami środowiska szkolnego, a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Badanie SUEK prowadzone było od 2010 roku w 177 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto około 300 oddziałów klasowych i około 5500 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne były śledzone w kolejnych etapach badania aż do jesieni 2014 roku, gdy rozpoczęli naukę w I klasie gimnazjum. Udało się przeprowadzić 7 etapów badania SUEK.
Określenie kluczowych czynników efektywności kształcenia wymaga zebrania informacji nie tylko o uczniach, ale także o ich rodzinie, szkole, do której uczęszczali i nauczycielach w niej uczących. Z tego powodu, niezbędnym warunkiem realizacji projektu są badania dyrektorów szkół podstawowych, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.
Badania zostały poprzedzone uzyskaniem zgód od rodziców uczniów. Wszelkie dane uzyskane podczas badań traktowane są jako poufne i zostały opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień statystycznych.
.