BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opinie IBE

Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach

Opublikowano: 24 Lut 2011


Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: wizytystudyjne@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych prowadzi badanie procesu nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach europejskich na poziomie ISCED2 (odpowiednik polskiego gimnazjum).

Główne źródło danych stanowią zagraniczne wyjazdy studyjne, podczas których prowadzane są obserwacje lekcji, a także przeprowadzane wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz z przedstawicielami organizacji kształcących i doskonalących nauczycieli. Badanie to, zaplanowane na lata 2010 - 2012, realizowane jest w ramach projektów Badanie przydatności zagranicznych narzędzi dydaktycznych w realizacji nowej podstawy programowej oraz Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce. W tym okresie zaplanowano wyjazdy do szkół Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii.

Wybór państw wynikał z rezultatów badania PISA w roku 2006 w kategorii rozumowania w przedmiotach przyrodniczych - w tej grupie znalazły się kraje o podobnych lub wyższych niż uzyskany przez Polskę, średnich wynikach, ale uzyskujące wyższe wyniki w umiejętnościach rozpoznawania zagadnień naukowych i w interpretacji i wykorzystaniu wyników i dowodów naukowych. 

Cel badania

Cele badania

Głównymi celami wizyt studyjnych są:

  • poznanie funkcjonowania systemu oświaty na poziomie szkoły ISCED II,
  • poznanie metod i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych przedmiotów przyrodniczych,
  • poznanie systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Aktualności

Aktualności badania 

  • W dniach od 3 do 11 kwietnia 2011 r. dwuosobowa grupa pracowników pracowni przedmiotów przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej we Francji: w Grenoble, Chamberry i w Paryżu.
    Głównym celem wizyty było zapoznanie się z funkcjonowaniem francuskiego systemu oświaty na poziomie ISCED2 w praktyce, w szczególności poznanie metod i form pracy oraz sposobów oceniania uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych. [więcej]
  • W dniach 23 – 30 stycznia 2011 r. grupa robocza PPP zrealizowała kolejny wyjazd studyjny do Finlandii, gdzie odwiedziła 6 szkół poziomu ISCEDII. Również z tej wizyty zostanie sporządzony raport, zawierający wnioski i rekomendacje. [więcej]
  • Pierwsza wizyta odbyła się w terminie 7 - 14 listopada 2010r. do Reading, w Anglii. Wzięła w niej udział 5-osobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. W trakcie pobytu w Reading zespół odwiedził 6 szkół na poziomie Secondary School (odpowiednik polskiego gimnazjum). [więcej]

Raporty

Raporty

raport wizyta_studyjna-anglia-okladka W dniach od 7 do 14 listopada 2010 roku zespół badawczy PPP IBE odbył pierwszą wizytę studyjną w Anglii, w miejscowości Reading, ok. 70 km od Londynu. Anglia została wybrana z kilku powodów. Przede wszystkim, w badaniach PISA uczniowie angielscy osiągają wysokie wyniki w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych.

W trakcie wizyt w szkołach obserwowany jest przebieg lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii i zintegrowanych przedmiotów przyrodniczych (np. science w Anglii) na poziomie ISCED2, odpowiadającemu polskiemu gimnazjum. Dane na temat funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w danym kraju oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli pozyskiwane są także podczas prowadzonych wywiadów z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami szkół, a także z edukatorami i osobami projektującymi szkolenia nauczycieli w instytucjach wspierających nauczanie przedmiotów przyrodniczych. Seria wyjazdów studyjnych zostanie zakończona w 2012 roku.

Pobierz raport (pdf)

Raport - wizyta studyjna w Finlandii - okładkaW styczniu 2011 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE (PPP IBE) zrealizowali wizytę studyjną w Finlandii. Wybór kraju był podyktowany kilkoma czynnikami, z których najważniejszym były bardzo wysokie wyniki w dziedzinie przedmiotów przyrodniczych (Science) uzyskiwane przez fińskich uczniów w kolejnych cyklach międzynarodowego badania PISA (Programme for International Student Assessment). Celem wizyty było zbadanie, jakie elementy pracy fińskiej szkoły, w szczególności w obszarze dydaktyki przedmiotów przyrodniczych, mogą przyczyniać się do tego sukcesu.

Stosowane w czasie wizyty studyjnej metody to nieuczestnicząca, jawna obserwacja zajęć edukacyjnych w szkołach na poziomie ISCED 2 (w Polsce etap gimnazjum) i wywiady indywidualne z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami tych szkół oraz pracownikami instytucji zajmujących się edukacją szkolną i badaniami edukacyjnymi.

W efekcie uzyskano obraz fińskiej edukacji przyrodniczej, nastawionej na rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową, ale również na budzenie zainteresowania uczniów środowiskiem przyrodniczym i – nade wszystko – edukacji nastawionej na rozwój kompetencji społecznych.

Kluczem do sukcesu fińskich uczniów w badaniach międzynarodowych wydaje się być wysoki prestiż zawodu nauczyciela w Finlandii, wynikający z pozytywnej selekcji kandydatów do tego zawodu i wysokiej oceny społecznej procesu ich kształcenia. Równie ważne są doskonale wyposażone, doinwestowane i przyjazne uczniom szkoły, które nie tylko rozwijają umiejętności przedmiotowe, ale nade wszystko dbają o zrównoważony, wszechstronny rozwój młodego człowieka i wsparcie tych uczniów, którzy nie radzą sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami.

Pobierz raport (pdf)

.

Analiza porównawcza podstaw programowych wybranych krajów i polskiej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych

Opublikowano: 23 Lut 2011


Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: podstawy-PPP@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych w roku 2013 zakończyła badanie "Podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach". Badanie polegało na przeprowadzeniu analizy porównawczej podstaw programowych w zakresie przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w roku szkolnym 2010-2011 w wybranych krajach europejskich z polską podstawą programową tychże przedmiotów, obowiązującą na poziomie gimnazjum (ISCED 2) i pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej (ISCED 3).

Analizie poddano dokumenty obowiązujące w następujących krajach: Anglii, Francji, Finlandii, Czech oraz Estonii, wybranych do badania między innymi na podstawie wyników międzynarodowego badania PISA z roku 2006. Szczegółowa analiza dokumentów, dotycząca zakresu, struktury zapisów, celów kształcenia oraz treści nauczania ze zwróceniem uwagi na kształtowanie umiejętności posługiwania się metodą naukową i rozumowania naukowego obejmowała przedmioty przyrodnicze takie jak biologia, chemia, fizyka, geografia czy też – przykładowo – obowiązujący w Anglii przedmiot zintegrowany Science.

Więcej na temat badania, jego założeń i powstałych w oparciu o jego wyniki rekomendacji można przeczytać w broszurze: "Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach".

Cele badania

Cele badania

Celem badania było porównanie, jakie miejsce zajmuje i jakie ma znaczenie kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w wybranych krajach europejskich i Polsce.

Pomocą w realizacji celu było znalezienie odpowiedzi na postawione pytania badawcze:

  • Czy i w jaki sposób podstawy programowe wybranych krajów odnoszą się do kształtowania oraz rozwijania umiejętności rozumowania naukowego i posługiwania się metodą naukową?
  • Czy i w jakiej formie analizowane dokumenty, a zwłaszcza w części poświęconej umiejętnościom rozumowania naukowego i metodzie naukowej, dotyczą lub odwołują się do praktyki szkolnej?
  • Czym polska podstawa programowa różni się od podstaw programowych państw, które uzyskiwały istotnie wyższe wyniki w międzynarodowym badaniu PISA, w dziedzinie rozumowania naukowego?

Jak badamy

Jak badamy

Analizę podstaw programowych wybranych krajów zlecono ekspertom zewnętrznym IBE, którzy korzystając z przetłumaczonych tekstów podstaw programowych 5 krajów sporządzili 20 raportów cząstkowych (każdy dotyczył jednego z 4 przedmiotów przyrodniczych). Raporty cząstkowe stały się podstawą do sporządzenia raportu końcowego, publikowanego na stronie IBE, zawierającego między innymi wnioski z badania i wynikające z nich rekomendacje, dotyczące możliwych kierunków zmian i doskonalenia polskiej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych. 

Raport

ibe-raport-podstawy-programowe-okładkaWojciech Grajkowski, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek
Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Instytut Badań Edukacyjnych 2014
Pobierz raport w formacie PDF

Wersja angielska raportu
Core Curriculum for Science Subjects in Selected Countries. Study report
Instytut Badań Edukacyjnych 2012
Pobierz raport w formacie PDF

Broszura informacyjna
Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Pobierz raport w formacie PDF

 

Interaktywna mapa

Interaktywna mapa: "Wybrane podobieństwa i różnice między polską podstawą programową a podstawami programowymi przedmiotów przyrodniczych wybranych krajów europejskich. Przedmioty realizowane na poziomie ISCED 2."

[kliknij, aby powiększyć]

Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach - mapa

 

.

Zrównanie wyników egzaminów zewnętrznych

Opublikowano: 21 Lut 2011


Zespół analiz osiągnięć uczniów | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

System egzaminów zewnętrznych zgromadził obszerną bazę wyników egzaminacyjnych kolejnych populacji zdających egzaminy począwszy od 2002 roku. Ponieważ kolejne edycje egzaminu z konieczności różnią się pomiędzy sobą, porównywanie wyników surowych pomiędzy latami w zasadzie jest nieuprawnione metodologicznie.

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania mające na celu uzyskanie porównywalności wyników egzaminów prowadzonych w kolejnych latach począwszy od roku 2002. Rezultaty badań prowadzonych przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów dają możliwość przeliczenia dowolnego wyniku z danego roku na punktację z roku, który został wybrany jako tzw. rok porównawczy (bazowy). Pozwala to na porównanie wyników wszystkich edycji egzaminu i uzyskanie informacji o tym, czy poziom umiejętności na kolejnych szczeblach edukacyjnych w poszczególnych latach zmieniał się, czy pozostawał na tym samym poziomie.

Badania obejmujące cztery etapy zostały przeprowadzone na reprezentatywnych dla kraju próbach szkół w latach 2011-2014. Ponieważ rok 2011 był ostatnim rokiem, w którym do egzaminu gimnazjalnego przystąpili uczniowie kształceni zgodnie z podstawą programową obowiązującą do 1 września 2009 r., problemem pilnym było nie tylko przeprowadzenie zrównania wyników egzaminów weryfikujących poziom umiejętności wymaganych przez tę podstawę, ale również przygotowanie odpowiednich narzędzi umożliwiających kontynuację zrównywania przy zmienionej podstawie programowej. Dlatego też do pierwszego etapu zrównywania pomiędzy latami wyników egzaminów zewnętrznych wybrano egzamin gimnazjalny. Etap ten został zrealizowany w pierwszym półroczu 2011 roku.

W roku szkolnym 2011/2012 Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów IBE prowadził drugi etap zrównania wyników. Etap ten obejmował kontynuację badania w gimnazjach oraz badania w szkołach podstawowych. Raport z przeprowadzonych badań Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych - sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny jest dostępny na stronie eduentuzjaści.pl.

Trzeci etap badań został przeprowadzony w roku szkolnym 2012/2013 i obejmował egzamin maturalny z matematyki. W trzecim etapie kontynuowano także badania zrównujące w gimnazjach i szkołach podstawowych.

Etap czwarty, który został przeprowadzony w roku szkolnym 2013/2014, objął poza sprawdzianem, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem maturalnym z matematyki, również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego. Pilotaż do tego badania został przeprowadzony na początku grudnia 2013 r. a samo badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2014 r. Obecnie trwają analizy i prace związane z przygotowaniem raportu.

Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.

Cele badania

Cele badania

Ogólnym celem badań jest:

  • Zrównanie wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu w latach 2002-2014.
  • Zrównanie wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego, matematyki, i języka angielskiego w latach 2010-2014.
  • Zbadanie czy i jak osiągnięcia edukacyjne szacowane na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych uległy zmianie od wprowadzenia reformy strukturalnej szkół i wdrożenia egzaminów zewnętrznych.
  • Przygotowanie rozwiązań dla systemu egzaminów zewnętrznych do systematycznego zrównywania wyników w trakcie sesji egzaminacyjnej

    Metodologia

    Metodologia badania

    W projekcie zastosowano następujących metody i techniki:

    • Pomiar dydaktyczny - badania testowe na reprezentatywnej próbie uczniów w celu zrównania wyników egzaminów.
    • Badania ankietowe uczniów i nauczycieli uczących w klasach włączonych do próby.
    • Analiza dokumentów i danych empirycznych - wtórna analiza wyników egzaminów w kontekście właściwości pomiarowych poszczególnych zadań i całych testów.
    • Komputerowe analizy symulacyjne.
    • Analizy statystyczne prowadzące do zrównania wyników z zastosowaniem metod w ramach Teorii wyniku zadania (IRT).
    • Jakościowe i ilościowe analizy wyników egzaminacyjnych wykalibrowanych względem roku bazowego.

    I, II, III i IV etap

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap)

    W marcu 2011 roku przeprowadzone zostały badania w 440 losowo wybranych gimnazjach w całym kraju. Badanie polegało na przeprowadzeniu w dwóch kolejnych dniach testu podobnego do egzaminu gimnazjalnego w jednej, wybranej losowo, klasie w szkole. Uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zadania o poziomie trudności zbliżonym do egzaminu gimnazjalnego. W badaniach udział wzięło 9226 uczniów w części humanistycznej oraz 9185 w części matematyczno-przyrodniczej. Przeprowadzono również badania ankietowe 2176 nauczycieli.

    W trakcie badań prowadzone były kontrole badań w szkołach, kontrola szkolenia koordynatorów ankieterów i szkolenia osób kodujących odpowiedzi do zadań otwartych.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach prowadziły firmy PBS DGA oraz CBOS.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap)

    W marcu 2012 roku przeprowadzono badania w 440 losowo wybranych szkołach podstawowych i 80 gimnazjach w całym kraju. Uczniowie szkół podstawowych w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej rozwiązywali testy podobne do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej (testy miały podobną strukturę i trudność, jak na właściwym sprawdzianie). W gimnazjach badanie przebiegało analogicznie, jak w roku szkolnym 2010/2011, z tą różnicą, że testy zostały dostosowane do nowej formuły egzaminu.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS DGA.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap)

    W lutym i marcu 2013 roku przeprowadzono badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie jak w poprzednich latach. W szkołach ponadgimnazjalnych w badaniu wzięli udział uczniowie klas III liceów i klas IV techników z całego kraju.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS Sp. z o.o.

    + - Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap) Click to collapse

    Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap)

    • W lutym i marcu 2014 roku przeprowadzone zostały badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 780 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W każdej wylosowanej szkole w badaniach uczestniczyli uczniowie jednej wylosowanej klasy. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie do lat poprzednich. W szkołach ponadgimnazjalnych, poza egzaminem maturalnym z matematyki, badanie objęło również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego.
    • Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma GfK Polonia sp. z o.o.

    Wyniki

    Wyniki

    Porównywalne wyniki egzaminacyjne PWE dla gimnazjum i sprawdzianu dla szkół podstawowych są dostępne na stronie pwe.ibe.edu.pl.

     

    .

    Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów

    Opublikowano: 14 Lut 2011


    Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

    O badaniu

    O badaniu

    Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce.

    Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z:

    • wprowadzaniem nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (NPP), w tym przedmiotów przyrodniczych, w gimnazjach,
    • określeniem działań i uwarunkowań sprzyjających efektywnemu kształceniu w tym zakresie. Badanie dotyczyło postaw nauczycieli wobec reformy programowej i problemów utrudniających jej wdrażanie oraz potrzeb nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie skutecznej edukacji przyrodniczej w zgodzie z ideą NPP.

    Cele badania

     

     

    Cele badania

    Głównymi celami badania były:

    • identyfikacja czynników wpływających na jakość kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii) – spojrzenie z perspektywy ucznia, nauczyciela i dyrektora,
    • poznanie stopnia znajomości nowej podstawy programowej wśród nauczycieli i dyrektorów szkół oraz ich nastawienia do wprowadzanych zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych,
    • określenie ograniczeń utrudniających wprowadzenie w życie wybranych zapisów nowej podstawy programowej, odnoszących się do nauczania przedmiotów przyrodniczych (kształtowanie umiejętności złożonych i rozumowania naukowego, prowadzenie na eksperymentów na lekcjach, stosowanie nauczania blokowego).

    Jak badaliśmy

     

    Jak badaliśmy

    Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono:

    • 20 FGI z ośmioosobowymi grupami nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjalnym – po 4 grupy dla każdego przedmiotu i 4 grupy mieszane (po 2 przedstawicieli każdego przedmiotu);
    • 6 FGI z ośmioosobowymi grupami uczniów: 2 grupy uczniów III klas gimnazjum, 2 grupy uczniów I klas LO i 2 grupy mieszane, złożone z uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych;
    • 6 IDI z dyrektorami gimnazjów.

    Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości.
    Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.

    Aktualności

    Aktualności

    Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania.

     

     

    Raport

    Raport

    Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania.

    Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia.

    Podstawa programowa przedmiotów przyrodniczych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów

    Pobierz raport w pliku pdf [1MB]

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    .

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych

    Opublikowano: 2 Lut 2011


    Zespół Edukacji i Rynku Pracy | ibe@ibe.edu.pl |Tel: 22 24 17 100

    O badaniu

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

    Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik NEET (odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących) dla Polski wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.

    Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.

    W związku z powyższym zaistniała potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest właśnie projekt „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, który zakładał powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej.

    Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji.

     

    Cele badania

    Cele badania

    Celem głównym projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była kompleksowa ocena ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów wybranej uczelni wyższej.

    Badanie pozwoliło udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

    • jak kształtuje się popyt na różne kompetencje absolwentów ?
    • jakie są obawy absolwentów związane z rynkiem pracy ?
    • jakie są oczekiwania pracodawców i uczniów w stosunku do uczelni ?
    • jakie są uwarunkowania sukcesu i porażki na rynku pracy w związku z doświadczeniami zdobytymi na studiach ?
    • jak studenci oceniają studia ?
    • jakie działania podejmują studenci i absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy w rejonie, w którym funkcjonuje uczelnia

    Badanie zostało zrealizowane realizowane w podziale na następujące moduły:

    • Badanie historii edukacyjnej i zawodowej absolwentów uczelni na podstawie istniejących danych administracyjnych danej uczelni i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Celem tego modułu była analiza historii edukacyjnej i historii zawodowej absolwentów różnych kierunków danej uczelni na podstawie danych administracyjnych zbieranych przez uczelnie wyższą i ZUS.

    • Badanie wzajemnych oczekiwań pracodawców, studentów i absolwentów – badanie jakościowe.

    Celem badania jakościowego było poznanie oczekiwań i obaw absolwentów związanych z rynkiem pracy, stworzenie charakterystyki pracodawców oraz sporządzenie listy pożądanych cech absolwentów na lokalnym rynku pracy. Dodatkowo, zbadane zostały oczekiwania studentów, absolwentów i pracodawców wobec uczelni wyższych.

    • Badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy.

    Celem badania była ocena uwarunkowań sukcesu/porażki na rynku pracy i ich związku z doświadczeniami na studiach. Badanie panelowe ma na celu umożliwienie prowadzenie analiz dynamicznych sytuacji badanych, w tym uzyskanie szczegółowego obrazu nie tylko na poziomie populacji, lecz pojedynczych osób – badania nie tylko „trendów”, ale również „przepływów”. Panelowy charakter badań ma na celu prowadzenie przyczynowych analiz obserwowanych zjawisk.

    • Analiza aktywności zawodowej studentów w świetle danych zastanych i badań opinii.

    Celem modułu jest określenie czynników kształtujących aktywność zawodową studentów uczelni na podstawie danych zastanych i badań opinii.

     

    Raporty

    Raport z badania

    Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach.

     

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - okładka

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych. Raport końcowy
    Warszawa, styczeń 2014

    Pobierz raport [pdf, 5.3 MB]

     

     

     

     

     

     

    Materiały

    Informacja na temat konferencji dotyczącej badania "Monitoring losów absolwentów uczelni wyższych w oparciu o dane administracyjne ZUS", która odbyła się 17 lutego 2014 r:

    http://eduentuzjasci.pl/wydarzenia/982-absolwenci-uw-przelamuja-mit-o-pracy-na-umowach-sm

    .

    Strona 15 z 16

    • start
    • poprz.
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • nast.
    • koniec

    Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

     

    raport podsumowujacy EE

    Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

    więcej na temat raportu

     

    Raport o stanie edukacji

    ROSE 2014 okadka mala

    Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

    więcej na temat raportu

     

    Raport o stanie edukacji 2013

    Raport o stanie edukacji 2012

    Raport o stanie edukacji 2011

    Raport o stanie edukacji 2010

    Najczęściej czytane

    • Raport o stanie edukacji 2010
    • TALIS 2013
    • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
    • Wykorzystanie plików Cookie
    • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
    • baza zadań przedmiotowych
    logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

    Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...