BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Analiza porównawcza podstaw programowych wybranych krajów i polskiej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych

Opublikowano: 23 Lut 2011


Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: podstawy-PPP@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych w roku 2013 zakończyła badanie "Podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach". Badanie polegało na przeprowadzeniu analizy porównawczej podstaw programowych w zakresie przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w roku szkolnym 2010-2011 w wybranych krajach europejskich z polską podstawą programową tychże przedmiotów, obowiązującą na poziomie gimnazjum (ISCED 2) i pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej (ISCED 3).

Analizie poddano dokumenty obowiązujące w następujących krajach: Anglii, Francji, Finlandii, Czech oraz Estonii, wybranych do badania między innymi na podstawie wyników międzynarodowego badania PISA z roku 2006. Szczegółowa analiza dokumentów, dotycząca zakresu, struktury zapisów, celów kształcenia oraz treści nauczania ze zwróceniem uwagi na kształtowanie umiejętności posługiwania się metodą naukową i rozumowania naukowego obejmowała przedmioty przyrodnicze takie jak biologia, chemia, fizyka, geografia czy też – przykładowo – obowiązujący w Anglii przedmiot zintegrowany Science.

Więcej na temat badania, jego założeń i powstałych w oparciu o jego wyniki rekomendacji można przeczytać w broszurze: "Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach".

Cele badania

Cele badania

Celem badania było porównanie, jakie miejsce zajmuje i jakie ma znaczenie kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w wybranych krajach europejskich i Polsce.

Pomocą w realizacji celu było znalezienie odpowiedzi na postawione pytania badawcze:

  • Czy i w jaki sposób podstawy programowe wybranych krajów odnoszą się do kształtowania oraz rozwijania umiejętności rozumowania naukowego i posługiwania się metodą naukową?
  • Czy i w jakiej formie analizowane dokumenty, a zwłaszcza w części poświęconej umiejętnościom rozumowania naukowego i metodzie naukowej, dotyczą lub odwołują się do praktyki szkolnej?
  • Czym polska podstawa programowa różni się od podstaw programowych państw, które uzyskiwały istotnie wyższe wyniki w międzynarodowym badaniu PISA, w dziedzinie rozumowania naukowego?

Jak badamy

Jak badamy

Analizę podstaw programowych wybranych krajów zlecono ekspertom zewnętrznym IBE, którzy korzystając z przetłumaczonych tekstów podstaw programowych 5 krajów sporządzili 20 raportów cząstkowych (każdy dotyczył jednego z 4 przedmiotów przyrodniczych). Raporty cząstkowe stały się podstawą do sporządzenia raportu końcowego, publikowanego na stronie IBE, zawierającego między innymi wnioski z badania i wynikające z nich rekomendacje, dotyczące możliwych kierunków zmian i doskonalenia polskiej podstawy programowej w zakresie przedmiotów przyrodniczych. 

Raport

ibe-raport-podstawy-programowe-okładkaWojciech Grajkowski, Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek
Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Instytut Badań Edukacyjnych 2014
Pobierz raport w formacie PDF

Wersja angielska raportu
Core Curriculum for Science Subjects in Selected Countries. Study report
Instytut Badań Edukacyjnych 2012
Pobierz raport w formacie PDF

Broszura informacyjna
Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Badanie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
Pobierz raport w formacie PDF

 

Interaktywna mapa

Interaktywna mapa: "Wybrane podobieństwa i różnice między polską podstawą programową a podstawami programowymi przedmiotów przyrodniczych wybranych krajów europejskich. Przedmioty realizowane na poziomie ISCED 2."

[kliknij, aby powiększyć]

Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach - mapa

 

.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...