BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opinie IBE

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Opublikowano: 29 Sie 2012

dydaktyka-polskiego-gimnazjum

Pracownia Języka Polskiego 

O badaniu

O badaniu

Badanie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” ma na celu wszechstronny opis nauczania języka polskiego w gimnazjum.

Jest jednym z przedsięwzięć prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych jako część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”.

Badanie obejmuje całą Polskę i jest zaplanowane na lata 2012–2015. Wezmą w nim udział:

  • uczniowie (15 tysięcy gimnazjalistów)
  • ich rodzice bądź opiekunowie
  • nauczyciele języka polskiego
  • nauczyciele bibliotekarze
  • dyrektorzy gimnazjów wytypowanych do badania

Nowa podstawa programowa została opracowana po to, by pomóc polskiej szkole w unowocześnianiu i doskonaleniu procesu dydaktycznego. Chcemy zobaczyć, czy tak się rzeczywiście stało. Jeśli się okaże, że w polskiej szkole trzeba coś zmienić, by była efektywniejsza – dzięki badaniu będzie wiadomo, czego zmiany powinny dotyczyć.

Badanie pokaże przede wszystkim:

  • w jakim stopniu uczniowie posiedli wiedzę i umiejętności określone w nowej podstawie programowej
  • jak środowisko szkolne i pozaszkolne wpływa na wyniki uczniów w nauce języka polskiego
  • jakie narzędzia i metody kształcenia stosowane przez nauczycieli są najskuteczniejsze
  • jakie są mocne i słabe strony kształcenia polonistycznego (w kontekście zapisów nowej podstawy programowej)

Ponadto dzięki badaniu powstanie baza narzędzi dydaktycznych oraz dobrych praktyk, z której będą mogli swobodnie korzystać nauczyciele i uczniowie.

Raport

Raport

IBE EE raport Dydaktyka literatury i jezyka polskiego

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej - pobierz raport w PDF

W pierwszym rozdziale raportu, następującym po opisie metodologii badania, zawarty jest opis kompetencji uczniów. W kolejnym rozdziale omówiony został kontekst szkolny, w którym te kompetencje są kształcone – metody dydaktyczne czy postawy nauczycieli. Trzeci rozdział zawiera obraz kontekstu społecznego, wskazano w nim pozaszkolne i szkolne, lecz nieściśle dydaktyczne czynniki wpływające na efekt edukacyjny.

.

Laboratorium Mikrobadań IBE

Opublikowano: 29 Maj 2012
laboratorium mikrobadan474x160
Zespół Badań Nauczycieli | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Jednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych, upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych oraz promowanie w szkołach działań opartych o wykorzystanie danych. Z tego względu zrealizowano badanie „Laboratorium Mikrobadań IBE". Przez mikrobadania rozumiemy usystematyzowaną refleksję nauczycieli na temat pracy z uczniami (procesu uczenia i nauczania) i funkcjonowania szkoły.

Badanie zostało zrealizowane w okresie kwiecień-lipiec 2012 r. przez firmę „Era Ewaluacji" na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. Głównym celem była diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju ich kompetencji badawczo-analitycznych, analiza zróżnicowania form aktywności badawczej nauczycieli. Badanie pozwoliło na zebranie informacji o strategiach badawczych stosowanych w szkołach i przez indywidualnych nauczycieli, opinii na temat własnych kompetencji badawczych oraz rozpoznanie potrzeb nauczycieli i dyrektorów szkół w tym zakresie.

Badanie miało charakter jakościowy. Dane pozyskiwano w trakcie zogniskowanych wywiadów grupowych z nauczycielami (FGI), indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół (IDI) oraz z analizy danych zastanych, prezentujących działalność badawczą prowadzoną w szkole, dostarczonych przez uczestników badania. Próba badawcza była zróżnicowana pod względem typu szkoły (szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) oraz wielkości miejscowości. Uczestnikami badania byli nauczyciele prowadzący badania na terenie szkoły i/lub badania własne w klasie.

Raport

Raport

laboratorium-mikrobadan-raport-okladkaRaport prezentuje założenia projektu „Laboratorium Mikrobadań IBE" oraz wyniki badań realizowanych w ramach tego projektu.

Przedstawione wyniki dotyczą placówek, w których nauczyciele zdobyli już pewną wiedzę na temat prowadzenia badań własnych (uczestniczyli w kilkudniowym szkoleniu poświęconym prowadzeniu badań przez nauczycieli). Korzyścią z takiego doboru próby jest możliwość uzyskania konkretnych informacji odnośnie do potrzeb związanych z działalnością badawczą w szkołach od faktycznych realizatorów badań, jednocześnie nie jest to próba reprezentatywna – nie dostarcza informacji na temat zakresu oraz jakości prowadzenia badań w polskich szkołach i w szczególności skupia się na aktywności badawczej mającej charakter ewaluacji wewnętrznej.

Pobierz raport [pdf, 1.7MB]

Słowa kluczowe: badania w szkole, nauczyciel-badacz, mikrobadania, mezobadania, makrobadania, jakość kształcenia, relacje między nauczycielami, współpraca, metody badawcze, rola dyrektora, profesjonalizacja nauczycieli, aktywność analityczno-badawcza nauczycieli;

Kontakt


Kontakt

Joanna Felczak
koordynator Zespołu Badań Nauczycieli

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 


 

.

Badanie dydaktyki szczegółowej matematyki w gimnazjum

Opublikowano: 22 Maj 2012

bad dydaktyki_mat_w_gim474x160
Pracownia matematyki | e-mail: ppmatematyka@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Badanie Nauczanie matematyki w gimnazjum zostało zaprojektowane tak, aby można było ocenić zróżnicowanymi narzędziami praktykę nauczania matematyki na III etapie edukacji szkolnej (gimnazjum) oraz wstępnie rozpoznać szkolne czynniki warunkujące osiąganie efektów kształcenia opisane w nowej podstawie programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki – przede wszystkim wymagań ogólnych, które są opisem głównych celów nauczania matematyki.

Badanie obejmowało 20 wylosowanych gimnazjów z czterech województw. W każdym z nich wylosowano do badania jeden oddział klasy drugiej wraz z nauczycielem prowadzącym w tym oddziale lekcje matematyki.

Badanie miało charakter jakościowy, adekwatny dla wstępnego rozeznania problemu. Wniosków z badania nie można więc uogólniać, w sensie statystycznym, na wszystkie gimnazja w Polsce.

Celem badania było uzyskanie pogłębionego wglądu w sposób, w jaki w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa, a nie ilościowa diagnoza poszczególnych problemów.

Wyniki badania pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej wynikające, jak się wydaje, ze stylów i tradycji nauczania matematyki.

Dla uzyskania możliwie pełnego obrazu nauczania matematyki w każdej z wylosowanych szkół przeprowadzono:
obserwacje czterech kolejnych lekcji matematyki;

  • ankietę wśród uczniów;
  • wywiad grupowy z uczniami;
  • test matematyczny dla uczniów;
  • wywiady indywidualne z nauczycielami;
  • wywiady indywidualne z rodzicami uczniów.

Badanie pokazało, że:

  • nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej;
  • cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych są dobrze realizowane;
  • cele ogólne podstawy programowej związane z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii są słabiej realizowane;
  • zaobserwowaną słabością edukacji matematycznej jest niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami, np. rzadkie reagowanie na potrzeby, pytania i wątpliwości uczniów;
  • wśród stosowanych przez nauczycieli matematyki metod pracy przeważają te, które polegają na przekazywaniu wiadomości matematycznych przy biernym uczestnictwie uczniów;
  • na obserwowanych lekcjach dominowało ćwiczenie prostych umiejętności narzędziowych; większość zadań domowych też tego dotyczyła. Może to powodować u części uczniów osłabienie motywacji do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.

Raport

Raport nauczanie matematyki w gimnazjum - okładka

"Nauczanie matematyki w gimnazjum. Raport z badania"

Pobierz raport [pdf, 0.7 MB]

 

 

 

 

 

 

.

Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum

Opublikowano: 23 Lut 2012

BUNJO

O badaniu

O badaniu

Badanie uczenia się i nauczania języków obcych (BUNJO) to trzyletnie, podłużne badanie umiejętności uczniów w zakresie języka angielskiego. Objęło ono uczniów ze 120 szkół gimnazjalnych, którzy w roku szkolnym 2011/12 rozpoczęli naukę języka obcego według podstawy programowej III.1 (program kontynuacyjny). W każdej ze szkół do badania przystępowali uczniowie z trzech grup nauczania języka angielskiego, ich nauczyciele oraz dyrektor szkoły.

W każdym z trzech lat realizacji projektu uczniowie przystępowali do testów językowych (kompetencji lub osiągnięć) z języka angielskiego. W roku 2011/12 były to testy kompetencji w zakresie struktur gramatycznych i słownictwa. W drugim roku badania testy językowe dotyczyły osiągnięć uczniów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, znajomości słownictwa, gramatyki oraz funkcji językowych, a także tworzenia wypowiedzi pisemnej. Trzeci etap badania składał się z testów kompetencji oraz testów osiągnięć sprawdzających cztery wyżej wymienione sprawności językowe.

Badania kompetencji językowych uzupełnione były o szereg badań kontekstowych. W ramach pierwszego etapu zrealizowane zostały badania kwestionariuszowe oraz wywiady indywidualne wśród trzech grup docelowych badania – uczniów, nauczycieli i kadry zarządzającej szkoły. Przeprowadzono również badanie socjologicznych i ekonomicznych cech rejonu szkoły oraz badanie podręczników i programów nauczania wykorzystywanych w danej klasie. Dodatkowo 40 wybranych szkół uczestniczyło w badaniu obserwacyjnym, podczas którego obserwacji podlegały lekcje języka angielskiego grup nauczania uczestniczących w badaniu. W trakcie ostatniego etapu projektu ponowiono badania kwestionariuszowe uczniów, nauczycieli i dyrektorów dotyczące indywidualnych i szkolnych czynników, które mogą wpływać na umiejętności językowe uczniów.

Badanie zrealizowane zostało w latach 2012-2014. Pierwszy i trzeci etap badania przeprowadzony był przez firmę Millward Brown S.A. Drugi etap badania zrealizowany został przez firmę InterActive – Agencja Komunikacji Marketingowej.

Raporty

Raporty

 

  • Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
  • pdficon epub logo

    Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe.

  • Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z pierwszego etapu Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum.
  • pdficon

    Raport cząstkowy "Język angielski w gimnazjum" przedstawia dane zebrane w pierwszym roku badania. Autorzy raportu starali się pokazać, jaki obraz nauki języka obcego w szkole wyłania się z relacji (kwestionariuszy i wywiadów) różnych uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów. Raport napisany został z myślą o osobach zaangażowanych na co dzień w proces uczenia się i nauczania. Raport podsumowujący cały projekt badawczy opublikowany zostanie w 2015 roku.
     

 

Materiały

Materiały

Konferencja dla dyrektorów szkół

W dniu 27 lutego 2012 roku w Warszawie miała miejsce konferencja prezentująca założenia i cele badania skierowana do dyrektorów szkół uczestniczących w projekcie. Podczas konferencji zostały zaprezentowane wszystkie wymiary projektu BUNJO, a także korzyści z uczestnictwa w badaniu dla uczniów, nauczycieli oraz samych placówek. Przedstawiony został również zespół badaczy Pracowni Języków Obcych IBE, który opracował badanie oraz koordynator terenowy badania z ramienia firmy realizującej I etap BUNJO.

Konferencja dla nauczycieli języka angielskiego

W dniu 22 czerwca 2013 roku odbyła się w Warszawie konferencja dla nauczycieli języka angielskiego ze szkół biorących udział w projekcie BUNJO. Tematem przewodnim konferencji była praca z uczniami o zróżnicowanym poziomie językowym. Uczestnikom przedstawiono również wstępne wyniki z I etapu badania. Wykłady i warsztaty poprowadzili metodycy oraz autorzy podręczników i materiałów dydaktycznych, a także przedstawiciele Pracowni Języków Obcych IBE.

  • Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. BUNJO – broszura
  • Ulotka - Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli (BUNJO)

Kontakt

Kontakt

Pracownia języków obcych
Email: ibe@ibe.edu.pl 
tel: 22 24 17 100

 

.

Badanie procesu wdrażania reformy wyrównywania szans edukacyjnych

Opublikowano: 7 Lut 2012


Zespół Badań Instytucjonalnych | Tel: 22 24 17 139

O badaniu

W kwietniu 2011 Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badanie jakościowe na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie koncentrowało się na obserwacji procesu wdrażania zapisów zawartych w rozporządzeniach wydanych 17 listopada 2010 roku (tzw. „pakiet sześciu rozporządzeń”), a szczególności  dwóch z nich:
1. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
2. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.Badanie zostało przeprowadzone w szesnastu szkołach (po jednej szkole w każdym z województw) wylosowanych z listy ponad stu szkół włączonych do pilotażu przeprowadzanego przez MEN. Poza kontaktami ze szkołą, a w niej: nauczycielami włączonymi do prac zespołu, psychologami, pedagogami i dyrektorami, zostały także przeprowadzone wywiady z przedstawicielami organów prowadzących (właściwym dla danej szkoły poddanej badaniu).



Zespół Badań Instytucjonalnych | Tel: 22 24 17 139

Celem badania było:

·         poznanie występujących trudności przy wdrażaniu zmian,
·         następstw tych zmian w zakresie organizacji pracy w szkole,
·         organizacji i przebiegu prac w zespołach rozpoznających potrzeby uczniów
·         poznanie opinii dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów, pedagogów oraz przedstawicieli samorządu na temat potrzeby zmian w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej


Zespół Badań Instytucjonalnych | Tel: 22 24 17 139

Metodologia

 

Badanie miało charakter jakościowy i zostało przeprowadzone w oparciu o pogłębione wywiady indywidualne (tzw. In-Depth Interview). Do badania wybrane zostały szkoły podstawowe jak i gimnazja spośród listy ponad 100 szkó, które dobrowolnie zgłosiły się do wzięcia udziału w pilotażu. Głównym kryterium doboru szkół do próby była liczba uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się (na podstawie SIO).



Zespół Badań Instytucjonalnych | Tel: 22 24 17 139

Najważniejsze wnioski podsumowujące wyniki badania jakościowego

 

·       Ogólnie, idea indywidualizacji procesu kształcenia i budowanie oferty szkoły w odpowiedzi na potrzeby ucznia była postrzegana jako ważna przez wszystkich respondentów biorących udział w badaniu: dyrektorów, koordynatorów zespołów, psychologów i pedagogów oraz przedstawicieli organów prowadzących.
·       Respondenci z każdej grupy podkreślali, że rozporządzenie wskazuje na potrzebę organizowania wsparcia i pomocy uczniom, którzy nie posiadają orzeczenia lub opinii a wymagają indywidualnego podejścia.
·       Rozporządzenie jest postrzeganie przez psychologów i pedagogów jako krok w kierunku urzeczywistnienia idei indywidualizacji i dostosowywania metod oraz form nauczania do potrzeb czy możliwości uczniów. Kładzie ono także nacisk na przeprowadzenie szczegółowej diagnozy potrzeb i możliwości uczniów.
·       Za godny uwagi uznano pomysł objęcia opieką psychologiczno-pedagogiczną uczniów zdolnych, gdyż wskazywano tę grupę jako dotąd pomijaną.
·       Doceniano fakt, iż MEN zwróciło uwagę na potrzebę poświęcenia przez grono pedagogiczne większej uwagi funkcjonowaniu ucznia poprzez wielospecjalistyczną diagnozę oraz większe szanse dzieci na uzyskanie pomocy specjalistycznej w szkole.
·       Wskazywano równocześnie na trudności, wdrażania zmian. Najwięcej z nich dotyczyło pracy zespołów oraz dodatkowych obowiązków grona pedagogicznego, w tym konieczność dodatkowej pracy po godzinach w celu opracowania dokumentacji oraz uczestniczenia w spotkaniach zespołów.
·       Za przeszkodę w pełnej realizacji zapisów rozporządzeń uważano brak środków finansowych na zatrudnienie specjalistów, dzięki którym możliwe będzie zrealizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
·       Obawiano się tego, że w wyniku płożenia nacisku na pracę z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zarówno tych z deficytami jak i zdolnych, może dojść do nadmiernego obciążenia nauczycieli oraz pomijania potrzeb uczniów przeciętnych, tzw. „średniaków”.
·         Poziom przygotowania szkół do wprowadzania zmian był bardzo zróżnicowany. Pojawiały się wypowiedzi skrajne, począwszy od szkół, które już wcześniej realizowały pomoc psychologiczno-pedagogiczną w formie zbliżonej do tej, jaka została zarysowana w rozporządzeniach, po szkoły nie mające żadnych doświadczeń w tym zakresie. Większość respondentów deklarowała jednak umiarkowany lub niski poziom przygotowania, co wiązało się z poczuciem niedostatecznych kompetencji w obszarze organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
·         Poczucie przygotowania do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi było uzależnione od posiadanego kierunkowego wykształcenia oraz wcześniejszego indywidualnego doświadczenia nauczycieli w pracy z dziećmi (obecne zwłaszcza w szkołach posiadających odziały integracyjne).
·         Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy pracujący w szkołach zgłaszali potrzeby edukacyjne w zakresie pracy z uczniem niepełnosprawnym, logopedii, socjoterapii i terapii pedagogicznej. Nie zgłaszano natomiast potrzeby zdobywania dodatkowych kompetencji w zakresie pracy z uczniem zdolnym. Większą wagę przywiązywano do pracy z uczniami z deficytami.
·         Rola, jaką psycholodzy i pedagodzy pełnili w zespołach ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych zależała od tego, czy byli zatrudnieni w szkole, czy w poradni. Respondenci pracujący w szkołach byli bardziej zaangażowani w prace zespołów na każdym etapie, podczas gdy pracownicy poradni pełnili rolę ekspertów, którzy przeprowadzali diagnozę i z którymi nauczyciele lub dyrektorzy konsultowali indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. 
·         Szkoły różniły się między sobą stopniem realizacji poszczególnych etapów opracowywania i wdrażania programów. Najbardziej zaawansowane w pracach okazały się szkoły z oddziałami integracyjnymi .
·         Największą zaletą spotkań zespołów była możliwość współpracy i komunikacji pomiędzy gronem pedagogicznym a psychologiem, pedagogiem i poznanie opinii na temat ucznia i jego funkcjonowania, widzianego z różnych perspektyw.
·         Z punktu widzenia psychologów/pedagogów najwięcej problemów w pracy zespołów nastręczało opracowanie wzorów dokumentów, przeprowadzenie diagnozy i zaprojektowanie rozwiązań oraz znalezienie czasu na spotkania. Dyrektorzy natomiast, wymieniali kilka problemów związanych z funkcjonowaniem zespołów: pogodzenie grafiku spotkań grona pedagogicznego, opracowanie dokumentacji oraz pozyskanie dodatkowych środków na zabezpieczenie od nowego roku szkolnego etatów dla specjalistów.
·       Sugestie dotyczące ewentualnych zmian w zapisach rozporządzenia, dotyczyły głównie doprecyzowania kwestii związanych z tworzeniem dokumentacji i organizacją pracy zespołów. Respondenci byli zainteresowani otrzymaniem gotowych wzorów potrzebnych dokumentów oraz jasnych wytycznych do tego, jak mają wyglądać prace zespołów. Oczekiwano także szkoleń w zakresie wdrażania programów: prowadzenia diagnozy i na jej podstawie opracowywania indywidualnych programów. Szczególnie istotne było to dla tych psychologów i pedagogów, którzy nie posiadali kompetencji pozwalających na projektowanie programów rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych czy też socjoterapeutycznych.
·         Respondenci oczekiwali, że wraz z wprowadzeniem rozporządzenia otrzymają środki finansowe pozwalające na organizowanie zajęć dodatkowych przez specjalistów z zewnątrz. Takie podejście może spowodować planowanie tylko tych zajęć, do prowadzenia których członkowie grona pedagogicznego mają uprawnienia, a zatem – powrót do sytuacji, która panuje do tej pory.
·         Ubolewano nad tym, że w ślad za rozporządzeniami nie pojawiły się akty prawne obligujące samorządy do zwiększenia środków finansowych przeznaczonego na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz doposażenie szkół. Samorządy zwykle stawały na stanowisku, że budżetu nie zwiększą. .

Strona 10 z 16

  • start
  • poprz.
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...