Zaproszenie
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję
pt. Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej,
która odbędzie się 28-29 listopada 2014 r. w Warszawie
w hotelu Westin, Al. Jana Pawła II 21.
IBE od kilku lat prowadzi badania, w wyniku których zostały wypracowane narzędzia pomocne
w ewaluacji i planowaniu pracy w szkole. Praktyczny wymiar konferencji to przede wszystkim warsztatowe formy pracy w małych grupach. Udział w tym dwudniowym spotkaniu to okazja, aby m.in.:
- lepiej zrozumieć cel ewaluacji wewnątrzszkolnej,
- dowiedzieć się, jak bedzie wyglądał sprawdzian szóstoklasisty w zmienionej formule w 2015 r.,
- poznać nowe metody diagnozy uczniów na progu szkoły,
- podyskutować o zależnościach pomiędzy ocenianiem zewnętrznym a wewnątrzszkolnym,
- dowiedzieć się, jak wykorzystać porównywalne wyniki sprawdzianu do oceny wyników nauczania,
- poznać model edukacyjnej wartości dodanej dla drugiego etapu edukacyjnego,
- zrozumieć znaczenie samooceny uczniów dla osiągnięć szkolnych i dowiedzieć się, jak nauczyciel może ją kształtować,
- nauczyć się, jak interpretować wyniki standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.
Udział w konferencji
Udział w konferencji jest bezpłatny. Informacje dotyczące noclegów oraz możliwości zwrotu kosztów dojazdu znajdują się w zakładce Rejestracja.
W przypadku pytań, proszę o kontakt z panią Małgorzatą Nowak z firmy Ecorys Polska, pod numerem telefonu + 48 22 339 45 23 oraz e-mailem: konferencje.ibe@ecorys.pl.
Jeszcze raz serdecznie zapraszam. Będzie to spotkanie praktyków i badaczy, okazja do wymiany doświadczeń i możliwość warsztatowej pracy z narzędziami i metodami, ktore pomogą w efektywnej pracy szkoły podstawowej.
Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych
Program
Dzień I (czwartek 27 listopada 2014 r.)
Przyjazd uczestników, zakwaterowanie w hotelu |
Dzień II (piątek, 28 listopada 2014 r.)
8.30 - 9.00 |
Rejestracja |
SESJA PLENARNA
sala Copernicus I i II
(sesja dla wszystkich uczestników)
9.00 - 9.15 |
Wprowadzenie/ powitanie uczestników dr hab. Michał Federowicz, Wystąpienia gości honorowych |
|
9.15 - 9.45 |
Ewaluacja jako działanie autonomiczne i odpowiedzialne dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, |
|
10.00 - 10.45 |
Jak szkoły radzą sobie z ewaluacją wewnętrzną? Prezentacja wyników badań IBE Olga Wasilewska, |
|
11.00 - 11.45 |
Wyniki sprawdzianu a ocenianie wewnątrzszkolne dr Henryk Szaleniec, |
|
12.00 - 12.45 |
Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych – wykład Michał Modzelewski, |
|
13.00 - 13.45 |
Obiad |
SESJE WARSZTATOWE
sale: Copernicus I i II, Copernicus III, Aquarius, Boardroom, Gemini, Taurus
(podział uczestników na grupy, udział w zajęciach i warsztatach)
14.00 - 17.45 |
Prowadzący: Michał Modzelewski W pracy nauczyciela coraz większą rolę zaczynają odgrywać standaryzowane testy. Są one używane na egzaminach, w badaniach diagnostycznych (np. OBUT), czy w poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym. W trakcie zajęć warsztatowych przedstawione zostaną różne skale pomiarowe, na których prezentowane są wyniki takich testów. Na konkretnych przykładach omówione zostaną sposoby interpretacji wyników. W przystępny sposób wyjaśnione zostanie, co oznacza, że IQ ucznia wynosi 135, rezultat w teście czytania mieści się w 7 staninie, a wynik na egzaminie gimnazjalnym lokuje ucznia w 99 centylu. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Piotr Rycielski, Radosław Kaczan W roku szkolnym 2014/2015 do szkół podstawowych trafią dzieci sześcioletnie. Po raz pierwszy naukę szkolną rozpoczną dzieci sześcioletnie, nie z wyboru rodziców, lecz ze względu na obowiązek szkolny dotyczący dzieci w tym wieku. Jednocześnie poradnie psychologiczno-pedagogiczne obserwują wzmożone zainteresowanie usługami testowania gotowości szkolnej dzieci. Podczas wykładu przedstawione zostaną najpopularniejsze testy używane do opisu kompetencji dzieci rozpoczynających naukę, a w części warsztatowej uczestnicy zapoznają się z Testem Umiejętności na Starcie Szkolnym opracowanym w Instytucie Badań Edukacyjnych. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Piotr Rycielski, Radosław Kaczan Stosowanie testów inteligencji ma swoją wieloletnią tradycję, a także grono przeciwników. Warto jednak pamiętać, że miara inteligencji nie jest jedynym konstruktem mówiącym o możliwościach intelektualnych dziecka. Podczas części wykładowej przedstawione zostaną testy i zdolności poznawcze najczęściej stosowane do pomiaru kompetencji poznawczych dzieci na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Podczas części warsztatowej, uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z opracowanym w Instytucie Badań Edukacyjnych – Testem Pamięci Roboczej. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Paweł Grygiel, Jolanta Pisarek Samoocena szkolna jest związana m.in z motywacją do nauki, aspiracjami edukacyjnymi, wyborem różnych ścieżek kształcenia, a także psychologicznym dobrostanem, satysfakcją życiową, czy zdrowiem psychicznym. Jest także powiązana z osiagnięciami szkolnymi, a określenie kierunku tej zależności pozwala na sformułowanie ważnych wniosków odnośnie praktyki nauczania. Stopnie szkolne, podobnie jak informacje zwrotne na temat pracy ucznia na lekcji, są traktowane przez nauczycieli nie tylko jako komunikat o poziomie wiedzy uczniów, ale także jako narzędzie motywacyjne, regulujące samoocenę ucznia. Na wykładzie zostaną omówione wyniki analiz zależności pomiędzy ocenami a samooceną uczniowską, uzyskane na podstawie danych pochodzących z badania SUEK. Ponadto zaprezentowane zostaną praktyki wzmacniania samooceny i motywacji uczniów do nauki, wykorzystujące różnego typu informacje zwrotne. Przewidywany czas: 90 min. Prowadzący: Dorota E. Campfield, Marek Muszyński W ramach Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA) określono jakie czynniki szkolne i pozaszkolne wpływają na umiejętności językowe uczniów. Oprócz istotnego wpływu środowiska domowego odnotowano zróżnicowanie umiejętności uczniów między szkołami. Podczas wykładu omówimy w jaki sposób rozwiązania systemowe na poziomie szkoły (np. podział na grupy językowe) mogą przyczynić się do rozwoju umiejętności językowych dzieci oraz w jaki sposób wspomagać umiejętności komunikacyjne uczniów w świetle nowego egzaminu szóstoklasisty. Przewidywany czas: 60 min. Prowadzący: Dorota E. Campfield, Marek Muszyński Obserwacje lekcji języka angielskiego w klasach VI, prowadzone za pomocą specjalnie przygotowanego programu komputerowego ARGOS, były ważną i nowatorską częścią Badania efektywności nauczania języka angielskiego (BENJA). W pierwszej części warsztatu omówimy wyniki analiz transkrypcji obserwowanych lekcji pokazując z jakich form pracy i materiałów dydaktycznych korzystają nauczyciele oraz w jaki sposób uczniowie i nauczyciele posługują się na lekcjach językiem angielskim. W drugiej części warsztatu dyskusji poddane będą sposoby rozwijania umiejętności słuchania i mówienia oraz oceniania wypowiedzi ustnej w kontekście wykorzystania materiałów autentycznych. Biorąc pod uwagę istotny wpływ środowiska domowego na rozwój umiejętności dzieci w języku obcym, powiemy też co mogą zrobić rodzice, aby wesprzeć naukę dzieci w domu. Przewidywany czas: 90 min. Prowadzący: Grzegorz Humenny Ogląd pracy szkoły nie tylko przez wyniki końcowe, ale także przez pryzmat efektywności nauczania, daje dodatkowy impuls do poszerzenia wiedzy szkoły o sobie samej. W przypadku, gdy o zasobach uczniowskich wnioskujemy na podstawie uprzednich osiągnięć uczniów, zmierzonych ogólnopolskim testem czy egzaminem zewnętrznym, miarę efektywności nauczania nazywamy edukacyjną wartością dodaną (EWD). Dla szkół biorących udział w 2011 roku w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) roku opracowano model edukacyjnej wartości dodanej dla II etapu edukacyjnego. W modelu uwzględniono wyniki testów OBUT 2011 oraz sprawdzianu 2014. Na wykładzie opowiemy, jak powstawał ten model i przedstawimy jego własności. Omówione też będą podstawowe pojęcia statystyczne, którymi będziemy się posługiwali na zajęciach warsztatowych. Pokażemy przykład zastosowania wskaźników EWD w ewaluacji wewnątrzszkolnej. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Ewa Stożek, Przemysław Majkut Pierwsza część warsztatów (90 min.) zostanie poświęcona nauce obsługi prostego programu komputerowego służącego do obliczania wskaźników wartości dodanej dla II etapu edukacyjnego, tzw. kalkulatora EWD SP. Uczestnicy proszeni są o zabranie ze sobą laptopów i zainstalowanie programu Kalkulator EWD SP dostępnego na stronie www.ewd.edu.pl. Pokazane zostaną możliwości kalkulatora, sposoby wizualizacji i analizy danych. Dyskutowane będą możliwe interpretacje wyników z zachowaniem zasad poprawności wnioskowania statystycznego. Uczestnicy będą pracować na danych udostępnionych przez prowadzącego, ale można pracować też na danych swojej szkoły. Plik z danymi należy przygotować wcześniej, zgodnie z wytycznymi zawartymi w opisie Kalkulatora EWD SP na stronie internetowej. Druga część warsztatów (90 min.) będzie poświęcona analizie studiów przypadku. Uczestnicy, pracując w grupach, otrzymają do samodzielnego przeanalizowania studia przypadku, przygotowane na podstawie danych konkretnych szkół. Zaproponowane studia przypadku mają pokazać możliwości wykorzystania EWD w ewaluacji wewnętrznej w szkole podstawowej. Przewidywany czas: 2x90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop. Prowadzący: Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek Arkusze egzaminacyjne zastosowane na sprawdzianie w szóstej klasie szkoły podstawowej, podobnie jak w przypadku pozostałych egzaminów, różnią się w kolejnych latach pomiędzy sobą poziomem trudności, pomimo że są przygotowywane w każdym roku według takiej samej specyfikacji ustalonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Jednak nawet najbardziej doskonałe procedury tworzenia arkuszy egzaminacyjnych nie zapewnią ich pełnej porównywalności. Aby móc oddzielić od siebie faktyczny efekt zmian w poziomie trudności arkuszy egzaminacyjnych od możliwych zmian w poziomie umiejętności uczniów między poszczególnymi latami, niezbędne jest wprowadzenie takich mechanizmów, które pozwolą na wyrugowanie z końcowego wyniku losowych wahań trudności między arkuszami zastosowanymi do przeprowadzenia sprawdzianu w kolejnych sesjach egzaminacyjnych. W trakcie wykładu przedstawione zostanie, w jaki sposób uzyskano porównywalne między latami wyniki sprawdzianu w okresie od 2002 do 2013 roku. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek, Filip Kulon, Artur Pokropek, Paulina Skórska, Karolina Świst, Tymoteusz Wołodźko, Mateusz Żółtak Na stronie IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są porównywalne miedzy latami wyniki sprawdzianu w latach 2002-2013. Jest to przydatne narzędzie pozwalające na analizę, jak zmieniały się wyniki sprawdzianu nie tylko w skali kraju, województwa, czy gminy ale także w poszczególnych szkołach. W trakcie warsztatów uczestnicy nauczą się korzystania z dostępnego serwisu, poznają możliwości i ograniczenia interpretacji tych wyników i wykorzystania w pracy własnej szkoły. Przewidywany czas: 90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop. |
|
18.00 - 19.00 |
Kolacja |
Dzień III (sobota, 29 listopada, 2014 r.)
SESJE WARSZTATOWE
sale: Copernicus I i II, Copernicus III, Aquarius, Boardroom, Gemini, Taurus
(podział uczestników na grupy, udział w zajęciach i warsztatach)
9.00 - 13.45 |
Prowadzący: Aleksandra Jasińska-Maciążek Efektywność nauczania mówi nam o wykorzystaniu przez szkołę zasobów uczniowskich. Proponowana miara efektywności pokazuje, czy szkoła uzyskuje wyniki nauczania wyższe, czy też niższe w porównaniu ze statystycznie podobnymi szkołami (szkołami o podobnych zasobach uczniowskich). W trakcie badań podłużnych prowadzonych na reprezentatywnej próbie 180 szkół podstawowych zebrano informacje o różnych aspektach statusu społeczno-ekonomicznego rodziny ucznia oraz zmierzono poziom inteligencji uczniów w I klasie. Na zakończenie trzeciej klasy zmierzono wyniki nauczania w trzech obszarach: umiejętności czytania, świadomości językowej oraz umiejętności matematycznych. Uwzględniając te wyniki oraz informacje o zasobach uczniowskich, opracowano kontekstowy model oceny efektywności nauczania na I etapie edukacyjnym. Na wykładzie opowiemy, jak model powstawał, jakimi własnościami się charakteryzuje i jak może być wykorzystywany przez szkołę. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Roman Dolata Jednym z ważnych, a w Polsce rzadko dyskutowanych, aspektów jakości szkoły jest poziom nierówności edukacyjnych. Na wykładzie na podstawie danych zebranych w ramach badania SUEK zostaną przeanalizowane nierówności edukacyjne związane z różnymi aspektami statusu ekonomiczno-społecznego rodziny ucznia. Zostanie pokazane, jak silnie osiągnięcia ucznia wyznaczane są przez takie cechy rodziny jak wykształcenie rodziców, zasoby materialne, bezrobocie, wielopokoleniowość, wielodzietność czy wielkość miejscowości. Przedstawione zostaną różne sposoby wyrównywania szans edukacyjnych. Przewidywany czas: 90 min. Prowadzący: Paweł Grygiel, Jolanta Pisarek Samoocena szkolna jest związana m.in z motywacją do nauki, aspiracjami edukacyjnymi, wyborem różnych ścieżek kształcenia, a także psychologicznym dobrostanem, satysfakcją życiową, czy zdrowiem psychicznym. Jest także powiązana z osiagnięciami szkolnymi, a określenie kierunku tej zależności pozwala na sformułowanie ważnych wniosków odnośnie praktyki nauczania. Stopnie szkolne, podobnie jak informacje zwrotne na temat pracy ucznia na lekcji, są traktowane przez nauczycieli nie tylko jako komunikat o poziomie wiedzy uczniów, ale także jako narzędzie motywacyjne, regulujące samoocenę ucznia. Na wykładzie zostaną omówione wyniki analiz zależności pomiędzy ocenami a samooceną uczniowską, uzyskane na podstawie danych pochodzących z badania SUEK. Ponadto zaprezentowane zostaną praktyki wzmacniania samooceny i motywacji uczniów do nauki, wykorzystujące różnego typu informacje zwrotne. Przewidywany czas: 90 min. Prowadzący: Grzegorz Humenny Ogląd pracy szkoły nie tylko przez wyniki końcowe, ale także przez pryzmat efektywności nauczania, daje dodatkowy impuls do poszerzenia wiedzy szkoły o sobie samej. W przypadku, gdy o zasobach uczniowskich wnioskujemy na podstawie uprzednich osiągnięć uczniów, zmierzonych ogólnopolskim testem czy egzaminem zewnętrznym, miarę efektywności nauczania nazywamy edukacyjną wartością dodaną (EWD). Dla szkół biorących udział w 2011 roku w Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) roku opracowano model edukacyjnej wartości dodanej dla II etapu edukacyjnego. W modelu uwzględniono wyniki testów OBUT 2011 oraz sprawdzianu 2014. Na wykładzie opowiemy, jak powstawał ten model i przedstawimy jego własności. Omówione też będą podstawowe pojęcia statystyczne, którymi będziemy się posługiwali na zajęciach warsztatowych. Pokażemy przykład zastosowania wskaźników EWD w ewaluacji wewnątrzszkolnej. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Ewa Stożek, Przemysław Majkut Pierwsza część warsztatów (90 min.) zostanie poświęcona nauce obsługi prostego programu komputerowego służącego do obliczania wskaźników wartości dodanej dla II etapu edukacyjnego, tzw. kalkulatora EWD SP. Uczestnicy proszeni są o zabranie ze sobą laptopów i zainstalowanie programu Kalkulator EWD SP dostępnego na stronie www.ewd.edu.pl. Pokazane zostaną możliwości kalkulatora, sposoby wizualizacji i analizy danych. Dyskutowane będą możliwe interpretacje wyników z zachowaniem zasad poprawności wnioskowania statystycznego. Uczestnicy będą pracować na danych udostępnionych przez prowadzącego, ale można pracować też na danych swojej szkoły. Plik z danymi należy przygotować wcześniej, zgodnie z wytycznymi zawartymi w opisie Kalkulatora EWD SP na stronie internetowej. Druga część warsztatów (90 min.) będzie poświęcona analizie studiów przypadku. Uczestnicy, pracując w grupach, otrzymają do samodzielnego przeanalizowania studia przypadku, przygotowane na podstawie danych konkretnych szkół. Zaproponowane studia przypadku mają pokazać możliwości wykorzystania EWD w ewaluacji wewnętrznej w szkole podstawowej. Przewidywany czas: 2x90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop. Prowadzący: Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek Arkusze egzaminacyjne zastosowane na sprawdzianie w szóstej klasie szkoły podstawowej, podobnie jak w przypadku pozostałych egzaminów, różnią się w kolejnych latach pomiędzy sobą poziomem trudności, pomimo że są przygotowywane w każdym roku według takiej samej specyfikacji ustalonej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Jednak nawet najbardziej doskonałe procedury tworzenia arkuszy egzaminacyjnych nie zapewnią ich pełnej porównywalności. Aby móc oddzielić od siebie faktyczny efekt zmian w poziomie trudności arkuszy egzaminacyjnych od możliwych zmian w poziomie umiejętności uczniów między poszczególnymi latami, niezbędne jest wprowadzenie takich mechanizmów, które pozwolą na wyrugowanie z końcowego wyniku losowych wahań trudności między arkuszami zastosowanymi do przeprowadzenia sprawdzianu w kolejnych sesjach egzaminacyjnych. W trakcie wykładu przedstawione zostanie, w jaki sposób uzyskano porównywalne między latami wyniki sprawdzianu w okresie od 2002 do 2013 roku. Przewidywany czas: 45 min. Prowadzący: Henryk Szaleniec, Bartosz Kondratek, Filip Kulon, Artur Pokropek, Paulina Skórska, Karolina Świst, Tymoteusz Wołodźko, Mateusz Żółtak Na stronie IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są porównywalne miedzy latami wyniki sprawdzianu w latach 2002-2013. Jest to przydatne narzędzie pozwalające na analizę, jak zmieniały się wyniki sprawdzianu nie tylko w skali kraju, województwa, czy gminy ale także w poszczególnych szkołach. W trakcie warsztatów uczestnicy nauczą się korzystania z dostępnego serwisu, poznają możliwości i ograniczenia interpretacji tych wyników i wykorzystania w pracy własnej szkoły. Przewidywany czas: 90 min. Uwaga, każdy uczestnik warsztatu musi posiadać swój laptop. Planowana jest dyskusja z udziałem ekspertów, w której przedstawione zostaną argumenty zwolenników i przeciwników sprawdzianu w klasie VI szkoły podstawowej. Czy sprawdzian jest w ogóle potrzebny? Jeżeli tak, to jaką powinien mieć formę? Czy szkole w ogóle potrzebne są egzaminy? Czy testy są dobrym sposobem sprawdzania uczniowskich osiągnięć? - to pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi. Przewidywany czas: 90 min. |
SESJA PLENARNA
sala Copernicus I i II
(sesja dla wszystkich uczestników)
14.00 - 14.40 |
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej od roku szkolnego 2014/2015 dr Marcin Smolik |
|
14.40 - 15.00 |
Podsumowanie konferencji |
|
15.00 - 16.00 |
Obiad |
Organizatorzy zapewniają przerwy kawowe i obiad w trakcie obu dni konferencji oraz kolację dla wszystkich uczestników konferencji w piątek wieczorem.
![]() |
pobierz program konferencji (plik PDF) |
|||||
![]() |
pobierz opis zajęć (plik PDF) |
![]() |
pobierz siatkę zajęć (plik PDF) |
![]() |
pobierz plan Hotelu Westin (plik PDF) |
Prelegenci
Michał Federowicz
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i lider projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego. Ukończył studia socjologiczne w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1984), wcześniej ukończył także studia na Politechnice Warszawskiej na wydziale Mechaniki Precyzyjnej (1977) i podjął pracę badawczą w Instytucie Lotnictwa w Warszawie (1980-1984). Od roku 1984 związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN, po doktoracie (1992) w latach 1994-1995 odbył indywidualny program studiów jako stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Cornell University i w Harvard University (Center for European Studies, Department of Government). W 2005r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk humanistycznych, kierując jednocześnie Zespołem Socjologii Polityki i Gospodarki Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Od 1999 roku koordynuje polską część międzynarodowego programu badawczego PISA (Programme for International Student Assessment). W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją IFiS PAN, w jego ramach w sierpniu 2007 zorganizował grupę ekspertów, która opracowała założenia do nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W 2008 r. uczestniczył w pracach Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego.
Dorota E. Campfield
doktor nauk edukacyjnych, absolwentka Uniwersytetu Oxfordzkiego. Specjalizuje sie w lingwistyce stosowanej i psycholingwistyce. Wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego. W 2000-2006 wykładowca na Wydziale Edukacji Uniwersytetu w Oulu, w Finlandii. Autorka artykułów na temat wpływu prozodii na przyswajanie języka obcego. Adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Zainteresowania: nauczanie języków obcych w warunkach szkolnych, przetwarzanie i analiza mowy w języku obcym, instrumenty badawcze do pomiaru osiągnięć językowych dzieci.
Roman Dolata
pedagog, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych: nierówności społeczne w edukacji, ewaluacja instytucji edukacyjnych. Bierze udział w zespołach krajowych międzynarodowych badań edukacyjnych Progress in International Reading Literacy Study 2011, IEA i International Civic and Citizenship Education Study 2009. Koordynator merytoryczny projektu badawczo-wdrożeniowego Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej realizowanego w latach 2007 – 2013 w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych priorytetu Wysoka jakość systemu oświaty programu operacyjnego Kapitał ludzki.
Paweł Grygiel
socjolog, absolwent Wydziału Nauk Społecznych KUL. Interesuje się możliwościami wykorzystania metod ilościowych w analizach społecznych, przede wszystkim w zakresie modeli równań strukturalnych – SEM. Ostatnio intensywnie zajmuje się relacjami zachodzącymi pomiędzy obiektywnym (pozycja socjometryczna) i subiektywnym (samotność) aspektem relacji rówieśniczych na wczesnym poziomie nauczania (szkoła podstawowa). Uczestnik licznych projektów badawczych. Autor i współautor kilku książek oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się problematyką szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia.
Anna Hawrot
psycholog, doktorantka na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Studia magisterskie (2009 rok, Wydział Pedagogiki i Psychologii), a następnie studia podyplomowe z zakresu analizy danych (2012 rok, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki) ukończyła na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych w Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia. Współpracuje z Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych SWPS. Uczestniczyła w projektach badawczych m.in. z zakresu utajonego poznania i starzenia poznawczego realizowanych w Uniwersytecie Jagiellońskim i Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki funkcjonowania intelektualnego na przestrzeni życia i psychometrii. Miłośniczka literatury i wycieczek rowerowych.
Grzegorz Humenny
absolwent Instytutu Socjologii UJ w 2002 roku na specjalności „Socjologia Gospodarki i Badania Rynku”. Zajmuje się przygotowaniem, prowadzeniem i opracowywaniem badań społecznych tak ilościowych, jak i jakościowych. Ma doświadczenie w przygotowywaniu badań i ekspertyz realizowanych na rzecz samorządów, firm, organizacji pozarządowych, partii politycznych oraz instytucji centralnych. W szczególności zajmuje się ewaluacją, badaniami rynku pracy, badaniami edukacyjnymi. Specjalizuje się w analizie danych ilościowych z wykorzystaniem zaawansowanych pakietów statystycznych. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Narodowego Forum Doradztwa Kariery. Niektóre prace naukowe i raporty badawcze: Ekspertyza istniejącej sieci publicznych placówek oświatowych w Przemyślu (2004), Monitoring zawodów jako instrument rynku pracy (2006), Praca tymczasowa w perspektywie kadry zarządzającej MŚP w województwie podkarpackim (2007), Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (2010), Odległość jako bariera w dostępie do uczelni poza regionem dla uczniów szkół podkarpackich (2010), Społeczne uwarunkowania sukcesu edukacyjnego podkarpackich uczniów (2010) .
Aleksandra Jasińska-Maciążek
pedagog. Absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wiedzę w zakresie metodologii badań ilościowych i metod analizy danych rozwijała uczestnicząc w licznych szkoleniach, także zagranicznych. Pracowała w różnych projektach badawczych w obszarze edukacji, m.in. w międzynarodowym „Badaniu Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki” (TEDS-M) oraz prowadzonym przez Instytut Badań Edukacyjnych wieloletnim projekcie „Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia SUEK”. Główne obszary zainteresowań naukowych: pomiar dydaktyczny, ewaluacja instytucji edukacyjnych, sieci społeczne, modelowanie statystyczne. Z zamiłowania grotołaz.
Radosław Kaczan
psycholog, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji IBE , Psycholog, specjalność: psychologia kliniczna człowieka dorosłego oraz psychologia edukacji ukończone w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Doktorat w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Współautor sześciu książek i serii artykułów (Nauka, 2008, nr 1, 2, 3 i 4, Polityka Społeczna 2010). Współautor książki pt.: „Droga o samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności ” (GWP, 2009).Interesuje się problematyką uwarunkowań pomyślnego rozwoju i psychologią temporalności.
Bartosz Kondratek
Absolwent psychologii Uniwersytetu Śląskiego, doktorant Departament of Research Methodology, Measurement and Analysis Uniwersytetu Twente. Specjalista z zakresu psychometrii oraz modelowania statystycznego w naukach społecznych.
Maciej Koniewski
absolwent socjologii w specjalizacji Badania Społeczne i Analiza Danych oraz filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył program studiów doktoranckich z zakresu pomiaru edukacyjnego na UJ, a także szkołę letnią z zakresu metod ilościowych w badaniach społecznych ICPSR na Uniwersytecie Michigan oraz szkołę letnią z metod kontrfaktycznych w ewaluacji organizowaną przez Progetto Valutazione. Od 2011 roku doktorant w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych UJ. Interesuje się metodologią badań nauk społecznych, technikami statystycznej analizy danych oraz socjologii edukacji i pomiaru edukacyjnego.
Filip Kulon
Absolwent socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego ze specjalnością "socjologia gospodarcza i badania rynku". Pod koniec studiów pracował w krakowskiej OKE (Wydział Badań i Analiz), później przez dwa lata jako specjalista ds. badań marketingowych w domu mediowym. Pracę w korporacji porzucił, aby znów zająć się badaniami edukacyjnymi.
Grzegorz Mazurkiewicz
Pracuje w Instytucie Spraw Publicznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest kierownikiem Zakładu Zarządzania w Edukacji. Doświadczenie zawodowe wyniósł z różnych instytucji związanych z edukacją. Jest socjologiem, ukończył również studia z zakresu zarządzania oświatą na Ohio State University w USA. Jest również koordynatorem projektu Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły, którego celem jest zmiana systemu nadzoru pedagogicznego w Polsce oraz kierownikiem merytorycznym projektu Przywództwo i zarządzanie w oświacie - opracowanie i wdrożenie systemu kształcenia i doskonalenia dyrektorów szkół/placówek. Kierował różnymi projektami dotyczącymi wyrównywania szans, edukacji interkulturowej, zarządzania, tworzeniu lokalnej polityki oświatowej, badania jakości pracy instytucji oświatowych, tworzenia systemów zapewniania jakości czy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Brał udział w roli badacza i eksperta w projektach międzynarodowych w zakresie kształcenia dorosłych, decentralizacji systemów zarządzania, aktywnych metod nauczania. Badając edukację i sposoby usprawniania procesów edukacyjnych przygląda się im w możliwie jak najszerszej perspektywie wychodząc z założenia, że niemożliwa jest zmiana w edukacji bez zmiany społecznej. Przedmiotem badawczych poszukiwań są przywództwo edukacyjne, polityka edukacyjna, zarządzanie w oświacie, jakość edukacji, równość szans edukacyjnych, edukacja interkulturowa oraz postawy i zachowania nauczycieli. W pracy dydaktycznej zajmuje się przywództwem, problemami edukacji w perspektywie globalnej czy wykorzystaniem action research w sferze publicznej. Jego studenci biorą udział w badaniach i programach, w które jest zaangażowany. Wśród publikacji warto wymienić: Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012; Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011; Educational leadership with eyes and hearts wide open, w: Townsend, T. MacBeath, J. (red.) International Handbook on Leadership for Learning, New York: Springer, 2011.
Przemysław Majkut
urodzony w 1982 roku, absolwent Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Główne obszary zainteresowań naukowych to metody i techniki badań społecznych, zwłaszcza w zakresie socjologii i psychologii, nierówności społeczne i ich wpływ na funkcjonowanie systemu oświaty, uwarunkowania wyników kształcenia. Uczestniczył w pracach zespołów eksperckich, których efektem były opracowania: Cele polityki rozwoju oświaty krakowskiej na lata 2007 – 2013 (2007); Kształcenie ustawiczne w Małopolsce: analiza danych zastanych (2007).
Michał Modzelewski
absolwent Wydziału Pedagogicznego oraz Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje w Zespole Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia w Instytucie Badań Edukacyjnych. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychometrią, w szczególności zastosowaniem modelu Rascha w pomiarze edukacyjnym. Zajmuje się także analizą związku pomiędzy liczebnością oddziałów klasowych a efektywnością nauczania.
Marek Muszyński
Zainteresowania: ilościowa analiza danych, psychometria, nauka języków obcych
Wykształcenie: magister psychologii UJ, student studiów doktoranckich w Instytucie Socjologii UJ
Specjalista ds. badań i analiz w Pracowni Języków Obcych IBE
Jolanta Pisarek
Psycholog, absolwentka Wydziału Nauk Społecznych KUL, w zespole SUEK odpowiedzialna za realizację badania obserwacyjnego z wykorzystaniem systemu obserwacyjnego Argos, realizatorka warsztatów dla nauczycieli dotyczących wykorzystywania filmów w pracy z młodzieżą. Interesuje się edukacją medialną, rozwijaniem kompetencji medialnych i informacyjnych użytkowników mediów, wpływem informacji zwrotnej na proces uczenia się oraz neuropoznawczymi podstawami mechanizmów oddziaływania mediów na dzieci i młodzież.
Artur Pokropek
Absolwent Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Socjologii tej uczelni, doktor nauk społecznych. Jego główne zainteresowania badawcze to psychometria, metodologia badań społecznych, statystyka oraz socjologia edukacji.
Piotr Rycielski
Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji. Absolwent psychologii międzykulturowej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendysta Institute for Social Research Uniwersytetu w Michigan. Interesuje się psychologią poznania społecznego, dynamiką małych grup oraz metodologią badań społecznych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się pomiarem umiejętności, oraz rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii, statystyki i metodologii.
Marcin Smolik
Absolwent Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2000 r. zatrudniony był na stanowisku asystenta, a od 2008 r. adiunkta w Zakładzie Akwizycji i Dydaktyki Języka Angielskiego UMCS. Od maja 2012 r. do grudnia 2013 r. pełnił w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej funkcję kierownika Wydziału Sprawdzianu i Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego, a od grudnia 2013 r. jest dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Główne zainteresowania badawcze to pomiar umiejętności mówienia w języku angielskim, zrównywanie wyników egzaminów, wykorzystanie ilościowych i jakościowych metod badawczych w językoznawstwie stosowanym.
Paulina Skórska
Absolwentka socjologii i psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka programu Educational measurement, szkoły letniej we Włoszech (Summer School on Counterfactual Impact Evaluation 2013) i zimowej (Fundamentals and Methods for Impact Evaluation of Public Policies 2014). W Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów pracuje jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się wykorzystaniem modelowania IRT i modeli hierarchicznych w analizie danych edukacyjnych.
Ewa Stożek
matematyk, do 2001 roku pracownik Wydziału Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego; z polską szkołą związana od 1995 roku – jako nauczyciel, następnie dyrektor szkoły oraz edukator; w latach 2007-2009 kierownik Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. W ostatnich latach obszary jej zainteresowań związane są z wykorzystaniem wyników egzaminacyjnych do zarządzania szkołą. Wolny czas najchętniej spędza w polskich Tatrach.
Henryk Szaleniec
Absolwent Wydziału Mat-Fiz-Chem Uniwersytetu Jagiellońskiego –kierunek fizyka, doktor nauk humanistycznych. Przez wiele lat kierował Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Krakowie i krakowską OKE. Główne zainteresowania: metodologia badań edukacyjnych i e-learning.
Karolina Świst
Absolwentka socjologii (specjalizacja „Badania społeczne i analiza danych”) i psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje w Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się wykorzystaniem modeli IRT w badaniach edukacyjnych, pomiarem i analizą motywacji do podejmowania testów niskiej stawki, a także problematyką oceny przyrostu umiejętności uczniów (linkowania wertykalnego).
Olga Wasilewska
Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, jak również studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Kierowała projektami badawczymi, a także uczestniczyła w realizacji badań prowadzonych przez instytucje badawcze, sektor pozarządowy i administrację publiczną. Pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, zajmuje się badaniami potrzeb środowisk edukacyjnych i badaniami ewaluacyjnymi. Prowadziła między innymi badania dotyczące wykorzystania ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Autorka i współautorka raportów i publikacji dotyczących tych zagadnień.
Tymoteusz Wołodźko
Absolwent społecznej psychologii klinicznej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Pracuje w Zespole Analiz Osiągnięć Uczniów jako specjalista ds. badań i analiz - statystyk. Interesuje się tematyką modelowana statystycznego, statystyką Bayesowską, uczeniem się maszynowym oraz zastosowaniem komputerów w statystyce.
Mateusz Żółtak
Z wykształcenia informatyk, w pracy także po trosze statystyk. Na co dzień twórca (coraz większych) systemów bazodanowych, od czasu do czasu wykona również jakąś analizę statystyczną. Interesuje się wszystkim, co wymaga przetwarzania danych na komputerze oraz górami.
Rejestracja
W związku z dużym zainteresowaniem uczestnictwa w konferencji, lista uczestników
konferencji Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej została zamknięta w dniu 22 października br.
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu po dokonaniu rejestracji będą wpisane na listę rezerwową.
W przypadku rezygnacji uczestników, Organizator systematycznie będzie się kontaktował z osobami z listy rezerwowej.
Prezentacje
Filmy
O konferencji w skrócie
Rozpoczęcie konferencji
Ewaluacja jako działanie autonomiczne i odpowiedzialne
dr Grzegorz Mazurkiewicz
Jak szkoły radzą sobie z ewaluacją wewnętrzną? Prezentacja wyników badań IBE
Olga Wasilewska
Wyniki sprawdzianu a ocenianie wewnątrzszkolne
dr Henryk Szaleniec
Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych
Michał Modzelewski
Panel dyskusyjny
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej od roku szkolnego 2014/2015
dr Marcin Smolik
Kontakt
Małgorzata Nowak
Ecorys Polska
telefon + 48 22 339 45 23
e-mail: malgorzata.nowak@ecorys.pl
e-mail: konferencje.ibe@ecorys.pl