Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 27 Kwi 2011
15 kwietnia 2011 r. w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się kolejne seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna - „Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej”. Celem spotkania była analiza wyników najnowszych badań dotyczących czytelnictwa dzieci i młodzieży w perspektywie projektów badawczych planowanych w Pracowni Języka Polskiego Instytutu Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. W spotkaniu wzięli udział poloniści – badacze i dydaktycy, socjologowie i bibliotekoznawcy - łącznie ok. 70 osób.
.
Pierwsza część spotkania poświęcona była przedstawieniu i analizie wyników badań dotyczących czytania i czytelnictwa. W tej części odbyła się prezentacja badania PISA 2009 (zwłaszcza jego części poświęconej umiejętności czytania), przygotowana przez p. Magdalenę Swat-Pawlicką oraz badań czytelnictwa młodzieży prowadzonych przez dr Zofię Zasacką (prezentacja) w Instytucie Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Dodatkowo p. Piotr Kieżun z Instytutu Książki przedstawił Program „Biblioteka+” (prezentacja).
Prezentacje |
Drugą część spotkania wypełniła dyskusja panelowa, w której udział wzięli prof. dr hab. Grzegorz Leszczyński (UW), dr Roman Chymkowski (BN) oraz dr Grażyna Walczewska - Klimczak (UW). W dyskusji poruszono takie kwestie, jak obraz czytelnictwa wyłaniający się z wyników zaprezentowanych badań, nowe zagadnienia badawcze z zakresu czytelnictwa dzieci i młodzieży, zadania dla edukacji czytelniczej w Polsce.
Integracyjny charakter seminarium łączącego perspektywę polonistyczną i socjologiczną sprzyjał konstruktywnej dyskusji i wnioskom dotyczącym m.in. konieczności zbliżenia tych dwóch podejść w badaniu czytelnictwa wśród dwunasto- i piętnastolatków, współpracy nauczycieli praktyków, badaczy i twórców rozwiązań systemowych (podstawy programowej i egzaminów zewnętrznych) w rozwijaniu i upowszechnianiu edukacji czytelniczej a także identyfikacji ogromnej potrzeby tworzenia narzędzi dydaktycznych wspomagających nauczycieli w pracy z lekturą.