- Opublikowano: 21 Wrz 2012
Baza dobrych praktyk
Baza dobrych praktyk - wprowadzenie
Działaniem niezbędnym dla zmiany stanu badań edukacyjnych w Polsce są zmiany w kształceniu na potrzeby badań edukacyjnych. Kształcenie uwzględniające szerokie spektrum problemów i rygory metodologiczne wymagane w takich badaniach jest w Polsce słabo rozwinięte, co w efekcie ogranicza możliwość prowadzenia adekwatnych badań (po stronie badaczy), a także ich odbioru i efektywnego egzekwowania (po stronie praktyków edukacji).
Mając powyższe na względzie, wzmocnienie zaplecza badawczego polskiego systemu edukacji powinno obejmować nie tylko osoby zajmujące profesjonalnie badaniami nad funkcjonowaniem systemu edukacyjnego, ale także osoby zajmujące się dydaktykami przedmiotowymi, które w swojej pracy zawodowej powinny odwoływać się do danych empirycznych, czy wreszcie osoby kształtujące politykę edukacyjną.
Przesłankami troski o podniesienie rangi kształcenia w zakresie badań są także uniwersalne procesy związane ze znaczącym postępem w badaniach nad edukacją, do którego przyczynił się rozwój metodologii interdyscyplinarnych badań nad edukacją, a także rozwój współpracy międzynarodowej. Dodatkowo należy do nich zwiększająca się dostępność danych, zwłaszcza dotyczących osiągnięć edukacyjnych uczniów, rosnące oczekiwania dotyczące jakości edukacji oraz coraz powszechniejsze dążenie do opierania polityki i praktyki edukacyjnej na wynikach badań naukowych.
W odpowiedzi na te zagadnienia pragniemy przedstawiać w postaci Bazy dobrych praktyk dokonania szkolnictwa wyższego ukazujące możliwości tkwiące w kształceniu interdyscyplinarnym łączące dorobek różnych dyscyplin naukowych.
Baza dobrych praktyk w zakresie kształcenia przygotowującego do badań edukacyjnych prezentuje przedsięwzięcia zaprojektowane przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II - komponent ukończony.
Na Wydziale Nauk Humanistycznych, Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka polskiego prowadzony był komponent obejmujący dydaktykę szczegółową literatury i języka polskiego oraz badań edukacyjnych.
Uniwersytet Jagielloński
Na Wydziale Filozoficznym w ramach studiów doktoranckich prowadzony jest komponent z Pomiaru edukacyjnego.
Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej
W Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 24 pkt. ECTS.
Dolnośląską Szkołę Wyższą we Wrocławiu
W Dolnośląskim Centrum Innowacji Edukacyjnych DSW prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 16 pkt. ECTS.
Uniwersytet Gdański
Na Wydziale Nauk Społecznych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 16 pkt. ECTS.
Partnerzy
Partnerzy
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
Na Wydziale Nauk Humanistycznych, Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka polskiego prowadzony jest komponent obejmujący dydaktykę szczegółową literatury i języka polskiego oraz badań edukacyjnych.
Uniwersytet Jagielloński
Na Wydziale Filozoficznym w ramach studiów doktoranckich prowadzony jest komponent z Pomiaru edukacyjnego.
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
W Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu "Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji".
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
W Dolnośląskim Centrum Innowacji Edukacyjnych DSW prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 16 pkt. ECTS.
Uniwersytet Gdański
Na Wydziale Nauk Społecznych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 16 pkt. ECTS.
Sylabusy
Sylabusy
Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
Na Wydziale Nauk Humanistycznych, Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka polskiego prowadzony jest komponent obejmujący dydaktykę szczegółową literatury i języka polskiego oraz badań edukacyjnych.
http://www.kul.pl/files/154/IBE/sylabus/syllabus_2012-2013.pdf
Uniwersytet Jagielloński
Na Wydziale Filozoficznym w ramach studiów doktoranckich prowadzony był komponent z Pomiaru edukacyjnego.
Sylabusy (strona UJ):
- Rianne Janssen, University of Leuven, Belgium - "Introduction to educational research methodology"
- Jerzy Marian Brzeziński, Instytut Psychologii UAM - "Klasyczna teoria testu"
- Roman Konarski, Univ. Gdańsk, Poland - "Eksploracyjna Analiza Czynnikowa (EFA) + PCA, Konfirmacyjna Analiza Czynnikowa (CFA)"
- Stephen G. Sireci, Univ. Massachusetts, USA - "Test Validity"
- Cees Glas, Univ. of Twente, Netherlands - "Test Scaling/Equating"
- Maciej Jakubowski, Univ. Warsaw, Poland / OECD, Paris - "Warsztaty z analizy powszechnie dostępnych danych z międzynarodowych badań edukacyjnych, np. PISA"
- Ronald K. Hambleton, University of Massachusetts Amherst, USA - "Item Response Theory, Models, and Practices"
- Wim J. van der Linden, Univ. Twente, Netherlands - "Optimal Design of Educational Tests"
- Christian Monseur, Univ. Liege, Belgium / OECD, Paris - "Workshop - analysis of data from multicounty educational research, e.g. PISA"
- Kyung (Chris) T. Han, GMAC, Washington, USA - "Computerized Adaptive Testing (CAT)"
- Artur Pokropek, PAN, Warszawa, Poland - "Wprowadzenie do STATA. Przygotowanie i analiza danych w STATA"
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
W Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu "Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji" o wartości 24 pkt. ECTS (harmonogram zajęć).
- Sabine Meinck - "Złożone losowanie prób w badaniach edukacyjnych na dużych zbiorach danych" (pobierz wersję polską, angielską)
- Agnes Stancel-Piątak - "Hierarchiczne modelowanie liniowe z zastosowaniem oprogramowania Mplus w badaniach na dużych zbiorach danych zastanych" (pobierz wersję polską, angielską)
- Agnes Stancel–Piątak - "Modelowanie równań strukturalnych (SEM) w programie Mplus z wykorzystaniem dużych zbiorów danych zastanych" (pobierz wersję polską, angielską)
- Deana Desa - "Analiza niezmienności modelu pomiarowego w badaniach międzykulturowych" (pobierz wersję polską, angielską)
Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
W Dolnośląskim Centrum Innowacji Edukacyjnych DSW prowadzone są zajęcia w ramach komponentu "Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji" o wartości 16 pkt. ECTS (program zajęć).
Uniwersytet Gdański
Na Wydziale Nauk Społecznych prowadzone są zajęcia w ramach komponentu Zaawansowana analiza danych zastanych w obszarze edukacji o wartości 16 pkt. ECTS (sylabusy)
Wykłady
Wykłady
Wiedza o badaniach jest niezbędna zarówno współczesnemu nauczycielowi, jak również urzędnikowi, czy działaczowi samorządowemu odpowiedzialnemu za sprawy edukacji. Tylko tą drogą można sprawdzić, czy rozwiązania dydaktyczne bądź podjęte interwencje przyniosły spodziewane rezultaty.
Celem serii wykładów jest przekazanie umiejętności projektowania i prowadzenia badań edukacyjnych, a także korzystania z ich wyników. Zajęcia przeznaczone są dla studentów studiów doktoranckich.
Biorąc pod uwagę wysokie koszty prowadzenia badań część komponentów zogniskowano wokół umiejętności korzystania z badań, które są publicznie dostępne. Sieć zarzucono szeroko odwołując się do badań przeprowadzonych w nie tylko w skali krajowej ale i międzynarodowej.
PODSTAWY METODOLOGII BADAŃ EDUKACYJNYCH – Zbigniew Sawiński, prof. IBE, Warszawa
Filmy (lista wykładów z podglądem):
- Wykład 0.1 Komunikowanie wyników badań
- Wykład 1.1 Czym są badania
- Wykład 1.2 Korzystanie z zasobów danych
- Wykład 2.1 Schematy badawcze
- Wykład 2.2 Wywiad kwestionariuszowy
- Wykład 3.1 Ankieta wypełniana samodzielnie
- Wykład 3.2 Cechy metryczkowe kontekstowe
- Wykład 4.1 Dobór próby
- Wykład 4.2 Wnioskowanie statystyczne
- Wykład 5.0 Rzetelność i błąd pomiaru. Pomiar wielowskaźnikowy (testy)
- Wykład 5.1 Rzetelność i trafność pomiaru
- Wykład 5.2 Pomiar wielowskaźnikowy
- Wykład 6.1 Schematy badania zmian
- Wykład 6.2 Analiza zmian i trendów
- Wykład 7.1 Badania jakościowe
- Wykład 7.2 Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
BADANIA EDUKACYJNE
wykłady w języku polskim
- "Badania a polityka: reformy edukacyjne w świetle wyników badań"
Maciej Jakubowski, Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Kraków, UJ, 25.02.2014
wykłady w języku angielskim
- "Decisions have to be made: the issue of standard setting in educational measurement”
Rianne Janssen, KU Leuven
Kraków, UJ, 29.10.2012 - "Designing Educational mesurements”
Prof. dr. Cees Glas, University of Twente
Warszawa, IBE 3.12.2012 - "Evidence informed education and the use of CRCT's"
Prof. Roel J.Bosker, University of Groningen
Gdańsk, UG, 3 December 2014 - "Captializing on the strength of classroom assessment to improve large-scale assessment"
Prof. Mark R.Wilson, University of California, Berkeley
Gdańsk, 24 October 2014 - "Measures of IRT model fit"
Prof. Cees Glas, University of Twente,
Warszawa, IBE, 25.02.2015
- "New IRT approaches to measure and correct for response styles in large scale assessments - an overview and first results"
Lale Khorramdel-Ameri, Educational Testing Service, Princeton
Kraków, 6 December 2014
- "The role of IRT in evaluating questionnaire items and scale properties"
Eugenio, J. Gonzales, IEA Data Processing and Research Center, Hamburg
Warszawa, SWPS, 25.09.2014
- "Explanatory Person-Fit Analysis in Educational Testing”
Wilco H. M. Emons, Tillburg University
Kraków, UJ, 16.11.2012 - "OTL measures in international surveys in Education"
Christian Monseur, Université de Liège
Kraków, UJ, 24.01.2014
- "The importance of sampling in educational surveys: How does sampling influence the quality of results?"
Sabine Meinck, IEA DPC, Hamburg
Warszawa, SWPS, 22.04.2014 - "Using numbers in educational research"
Emma Smith, University of Leicester
Gdańsk, UG, 10.07.2014
- "Using Large Scale Assessment Data for Secondary Analysis"
Andres Sandoval-Hernandez, IEA DPC, Hamburg
Warszawa, SWPS, 20.02.2014 - "An Introduction to Multilevel Modeling - basic terms and research examples"
John B. Nezlek, College of William & Mary
Warszawa, 15.10.2014
- “Multilevel analysis in educational research. Analyzing structural school influences on student outcomes: the mediating role of student and teacher culture.
Jannick Demanet, University of Ghent,
Wrocław, DSW, 13.03.2015
- "Learning in schools – individual, classroom and school factors"
Agnes Stancel-Piątak, IEA Data Processing and Research Center, Hamburg
Warszawa, 5.07.2014 - "Cross -national comparison of school effectiveness factors: empirical application of the Dynamic Model of Educational Effectiveness"
Agnes Stancel-Piątak, IEA Data Processing and Research Center, Hamburg
Warszawa, 6.09.2014
- "The Italian Job. The development of randomized controlled trials in Italy: opportunities and risks."
Gian Paolo Barbetta, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano
Warszawa, IBE, 16.01.2015 - "More justice by formula-based finanacing of the Austrian school system"
Prof. Johann Bacher, Institute fur Soziologie, Johannes Kepler Universitat Linz
Kraków, 6 December 2014
- "Education and labour market in Poland. The human capital study."
Prof. Jarosław Górniak, Uniwersytet Jagielloński
Kraków, UJ, 6.12.2014 - "Youth Future Civic Participation in Europe: Difference Between the East and the Rest – ICCS 2009"
Plamen Mirazchyisky, IEA Data Processing and Research Center, Hamburg,
Warszawa, SWPS, 15.01.2015
DYDAKTYKA JĘZYKA POLSKIEGO oraz DYDAKTYKI ZAGRANICZNE
Wykłady w języku polskim
- "Niecierpliwi" Zofii Nałkowskiej - lektura odczytana na nowo.
Grażyna Borkowska, prof. IBL PAN,
Lublin, KUL, 28.03.2014 - "Szkolnictwo żydowskie - tradycja i współczesność"
Tomasz Krakowski, Gmina Żydowska w Warszawie, Muzeum Żydów Polskich
Lublin, 23.05.2014
Aktualności
Komponent studiów poświęcony pomiarowi dydaktycznemu (UJ) zakończył się w grudniu 2014 międzynarodowym seminarium EDUMETRIC 2014 podczas, którego zaprezentowano m.in wyniki prac doktorantów.