Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
- Opublikowano: 18 Lis 2011
koordynator: Joanna Kaźmierczak
O badaniu
O badaniu
„Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje egzaminacyjne.
W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w 82 losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu. To m.in. dzięki wynikom DKG powstają narzędzia dydaktyczne sprawdzające umiejętności dotyczące podstawy programowej. Zadania przygotowane przez pracownie dydaktyczne Instytutu Badań Edukacyjnych zamieszczane są w Bazie Narzędzi Dydaktycznych na stronie bnd.ibe.edu.pl.
W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie rozwiązywali zadania przekazane przez CKE 13 listopada (historia i WOS oraz język polski), 14 listopada (przedmioty przyrodnicze i matematyka) oraz 15 listopada (języki obce nowożytne na poziomie podstawowym i rozszerzonym). Diagnoza IBE prowadzona była w dwóch pierwszych dniach - nie objęła języków obcych.
W roku 2011/2012 diagnoza CKE i OKE wraz z badaniem IBE przeprowadzona została 7, 8 i 9 grudnia.
Logowanie TYLKO dla uczestników badania
Cel badania
Cel badania
Badanie pozwoli na: zdiagnozowanie stopnia przygotowania uczniów i poziomu trudności zadań, ewentualną korektę arkuszy egzaminacyjnych, szybkie przygotowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami.
Jak badamy
Jak badamy
IBE prowadzi badanie w 82 losowo wybranych szkołach. Oprócz rozwiązywania testów z historii i WOS, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych i matematyki uczniowie będą też oceniać trudność zadań użytych w diagnozie. Prace uczniów są analizowane przez badaczy. Na tej podstawie eksperci IBE określają stopień przygotowania uczniów, poziom i trudność zadań, ewentualnie wskazują, co należałoby skorygować w arkuszach egzaminacyjnych. Przygotowują też narzędzia dydaktyczne dla nauczycieli, rodziców i uczniów.
O egzaminie
Krótko o egzaminie
Przypomnijmy, że:
- egzamin gimnazjalny jest warunkiem ukończenia gimnazjum
- odbywa się w formie pisemnej
- nie ma możliwości niezdania egzaminu, jeśli tylko uczeń do niego przystąpi, jednak wynik zdecyduje o wyborze szkoły średniej,
- egzamin sprawdzają przeszkoleni zewnętrzni egzaminatorzy, powołani przez dyrektorów Okręgowych Komisji
Egzaminacyjnych; arkusze testowe są kodowane, egzaminatorzy nie wiedzą, czyje prace sprawdzają
Laureaci olimpiad i konkursów przedmiotowych są zwolnieni ze zdawania niektórych części egzaminu. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają dodatkowy czas na rozwiązywanie zadań.
Harmonogram egzaminu gimnazjalnego 2013
- 23 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 - egzamin z historii i WOS: 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 23 kwietnia 2013 r. o godz. 11.00 – egzamin z języka polskiego: 90 minut, 45 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 24 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 – egzamin z przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia): 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 24 kwietnia 2013 r. o godz. 11.00 – egzamin z matematyki: 90 minut, 45 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 25 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 – egzamin z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym: 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- 25 kwietnia 2013 r. o godzinie 11.00 – egzamin z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym: 60 minut, 30 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jak się zmieni egzamin gimnazjalny
Podstawa programowa kształcenia ogólnego opisuje w postaci wymagań to, co uczniowie powinni osiągnąć i czego opanowanie jest sprawdzane egzaminami zewnętrznymi: sprawdzianem po szkole podstawowej, gimnazjalnym i maturalnym. W roku szkolnym 2009/2010 w pierwszych klasach gimnazjów i szkół podstawowych zaczęła obowiązywać tzw. nowa podstawa programowa. W bieżącym roku szkolnym nowa podstawa programowa objęła I klasy szkół ponadgimnazjalnych i klasy IV szkół podstawowych.
Nowa podstawa programowa to odejście od uczenia „pod testy”, wbijania sobie do głowy dat
i faktów, mechanicznego powtarzania algorytmów. Nie znaczy to jednak, że egzamin gimnazjalny sprawdza wiedzy szczegółowej, ale to, że ważne są też umiejętności ogólne, na których ta wiedza jest budowana: rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji, zrozumienie, na czym polega metodyka badawcza (czyli jak dana nauka sprawdza swoje fakty i teorie), ale też umiejętność formułowania własnych sądów.
Zadania z historii i WOS oraz z przedmiotów przyrodniczych są zamknięte – uczeń wybiera poprawną odpowiedź spośród podanych. Zadania z języka polskiego i matematyki są i zamknięte, i otwarte, przy czym wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna
Raporty 2011 i 2012
Raporty przedmiotowe - Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2011
Poniżej publikujemy raporty w formacie PDF z podziałem na poszczególne przedmioty:
- język polski, załącznik 1, załacznik 2
- historia i wiedza o społeczeństwie
- matematyka
- przedmioty przyrodnicze
- Informacja prasowa Instytutu Badań Edukacyjnych na temat DKG
Raporty przedmiotowe - Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2012
Poniżej publikujemy raporty w formacie PDF z podziałem na poszczególne przedmioty:
.