BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku

O badaniu

O badaniu

W lutym 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpocznie w szkołach ponadgimnazjalnych realizację „Badania postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku”.

Badanie ma pionierski charakter i nie jest kolejnym sprawdzianem wiedzy uczniów. Ma na celu określenie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku. Podjęcie tej tematyki wydaje się szczególnie istotne w kontekście ostatnich zmian w podstawie programowej, w ramach których rozwiązano – dawniej powszechny – problem braku czasu w trzyletnich kursach (w gimnazjach i w liceach) na faktyczne zrealizowanie zagadnień związanych z historią najnowszą. W efekcie tych problemów kolejne roczniki uczniów kończyły swoją edukację historyczną ze stosunkowo niewielką znajomością tych wydarzeń, które mają kluczowy wpływ na bieżącą sytuację polityczną i społeczną. Przeniesienie nauczania historii XX wieku do klas pierwszych szkół licealnych, zawodowych i techników powinno istotnie wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy. W związku z tym zainteresowanie się postawami uczniów wobec historii Polski w tym okresie stanowi godny uwagi problem badawczy.

Badanie uzupełnia wcześniejsze działania Pracowni Historii IBE, w szczególności Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum rozpoczęte we wrześniu 2014 r. i badania nad stanem realizacji podstawy programowej w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum, Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych).

Zebrane wyniki przedstawione zostaną w drugim kwartale 2015 r.

Jak badamy

Jak badamy

W badaniu wykorzystane zostanie specjalnie opracowane narzędzie o charakterze multimedialnym, które pozwoli na zidentyfikowanie i opisanie typów postaw uczniów wobec historii Polski w XX wieku, a zatem określenie poziomu wiadomości uczniów na temat kluczowych wydarzeń i postaci XX wieku, emocji, jakie budzą u uczniów wybrane ikoniczne przedstawienia, oraz deklarowanych działań/zachowań związanych z badaną tematyką.

Badanie realizowane jest za pomocą tabletów.

Do badania wylosowanych zostało 170 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski – liceów, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych. W każdej szkole udział w badaniu weźmie jeden oddział klasy drugiej. Badanie potrwa jedną godzinę lekcyjną.

Terenowa realizacja projektu potrwa do 15 kwietnia 2015 roku.

Prace realizacyjne wykonuje firma TNS Polska.

Kontakt

Kontakt

email: ibe@ibe.edu.pl
tel. 22 24 17 100


.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Międzynarodowe badanie KeyCoNet – Twój głos ma znaczenie!
  • Baza Dobrych Praktyk wyróżniona przez KeyCoNet
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Pracownia Historii

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...