BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

g101Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"

 

Przedmioty przyrodnicze poza szkołą - poradnik IBE dla nauczycieli

Opublikowano: 20 Maj 2014
Z tej publikacji mogą skorzystać nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych. Będzie pomocna zarówno dla tych, którzy korzystają z możliwości edukacji pozaformalnej, jak i dla tych, którzy do tej pory jeszcze tego nie robili.Przedmioty przyrodnicze poza szkołą - poradnik
W poradniku „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą czyli jak świadomie korzystać z oferty przyrodniczej edukacji pozaformalnej” Urszula Poziomek i dr Elżbieta Barbara Ostrowska podpowiadają nauczycielom, jak wybrać zajęcia oferowane przez różne ośrodki edukacji i jak ocenić, które z nich są wartościowe.

Autorki poradnika wskazują czytelnikom sposób sprawdzenia tego, czy zajęcia będą zgodne z podstawą programową i czy w jej cele wpisują się zaproponowane obserwacje i doświadczenia. Kryteria takiej oceny zajęć zostały wypracowane dzięki badaniu Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.

Ekspertki IBE zwracają też uwagę na to, że ośrodki edukacji pozaformalnej również kształtują i rozwijają kompetencje społeczne – umiejętność komunikowania się, współpracę w zespole czy prezentowanie rezultatów prac. 

Pobierz poradnik „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą czyli jak świadomie korzystać z oferty przyrodniczej edukacji pozaformalnej” w wersji elektronicznej [PDF, 1,5 MB].

Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań?

Opublikowano: 26 Mar 2014

pdficonMoment, w którym dziecko po raz pierwszy przekracza próg szkoły, jest ważny nie tylko z tego powodu, że zaczyna ono naukę. Nowi koledzy, nauczyciele, klasy – słowem całe nowe środowisko wpłynie również na jego rozwój. Jak dziecko jest do tego przygotowane? To zależy od jego poprzednich doświadczeń – nauki w przedszkolu, zdobytych do tej pory umiejętności i przyzwyczajeń. Cały ten bagaż doświadczeń wpłynie na wyniki, które osiągnie na pierwszym etapie edukacji. Oczekiwania dziecka i rodziców wobec szkoły mają niebagatelny wpływ na sposób korzystania ze szkolnej oferty i na stopień zadowolenia z niej. Uczniowie, którzy pozytywnie oceniają szkołę, są bardziej zmotywowani i zaangażowani w naukę. Ten wyższy poziom zadowolenia sprawia, że osiągają lepsze wyniki, a przy tym mają przekonanie, że są zdolni i gotowi do sprostania wymaganiom jakie stawia przed nimi szkoła – i tym związanym z nauką, i tym związanym z zachowaniem. Wiedza o umiejętnościach i kompetencjach dzieci rozpoczynających naukę w szkole jest ważna także ze względu na ich losy w dorosłym życiu. Wiele badań naukowych wskazuje, że to, czego uczymy się jako małe dzieci, ma wpływ na to, jak funkcjonujemy potem jako dorośli.

Więcej informacji w ulotce.

 

.

Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012

Opublikowano: 17 Mar 2014
Tytuł  Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
Autor/autorzy Jan Herczyński, Aneta Sobotka
Rok publikacji 2014
Format pdf [4,6 MB]
Opis Raport opisuje zmiany w sieci szkół podstawowych dokonane w latach 2007–2012 przez gminy oraz pozostałe organy prowadzące. Przedmiotem analiz jest zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności (filie, szkoły samodzielne, zespoły szkół) oraz zmiana stopnia organizacji (prowadzone klasy w szkołach podstawowych).

Jedną z głównych przyczyn zmian w lokalnych sieciach szkolnych jest niż demograficzny. W latach 2007–2012 liczba uczniów szkół podstawowych spadła o 9,1%, a liczba uczniów gimnazjów o 20,3%. Liczba uczniów spada najszybciej na terenach wiejskich i peryferyjnych, podczas gdy w niektórych miastach i obszarach podmiejskich zaczyna rosnąć. Niż demograficzny w szkołach podstawowych dobiega końca, jednak w gimnazjach trwa nadal.

W latach 2007 - 2012 zostało zamkniętych 954 szkół podstawowych. Były to przede wszystkim decyzje gmin (90% likwidacji). Najczęściej zamykane są szkoły podstawowe z oddziałami łączonymi, filie szkół, a także szkoły prowadzące tylko nauczanie początkowe. W badanym okresie gminy zamknęły tylko niewielką liczbę gimnazjów.

W okresie 2007–2012 nowe szkoły podstawowe były otwierane głównie przez podmioty komercyjne. Stowarzyszenia niemal nie otwierały nowych szkół, lecz liczba prowadzonych przez nie szkół podsta-wowych uległa podwojeniu głównie przez przejmowanie szkół gminnych. W tym samym okresie gminy otworzyły sporo gimnazjów, w większości od początku funkcjonujących w budynku szkoły podstawowej. W ciągu paru lat 90% nowych gimnazjów włączono do zespołów szkół ze szkołami podstawowymi.

W latach 2007–2012 zmiana organu prowadzącego dotyczyła ponad 500 szkół podstawowych, przy czym było to przede wszystkim przekazanie szkoły gminnej stowarzyszeniu. W ostatnich latach przekazywanie szkół stało się równie częste co zamykanie szkoły. Przekazywanie gimnazjów w tym sa-mym okresie zachodziło sporadycznie.

Intensywność zmian w sieci szkolnej jest znacząco mniejsza w roku 2010, w którym odbyły się wybory do władz samorządowych. Dotyczy to zwłaszcza decyzji gmin o zamykaniu i przekazywaniu szkół. Hipotezę o wpływie roku wyborczego na decyzje gmin wspiera analiza danych historycznych (od roku 2002).
.

Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach

Opublikowano: 7 Mar 2014

pdficon

Celem analizy było porównanie, jakie miejsce zajmuje i jakie ma znaczenie kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w wybranych krajach europejskich. Cel ten zrealizowano przez porównanie polskiej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjum i pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej z odpowiadającymi jej fragmentami podstaw programowych pięciu krajów – Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Kraje do porównania wybrano, kierując się między innymi wynikami badania PISA w części przyrodniczej z 2006 roku i statusem ekonomicznym mierzonym wysokością PKB. Zidentyfikowano podobieństwa i różnice dotyczące struktury oraz zawartości tych dokumentów, szczególną uwagę zwracając na obecne w podstawach zagranicznych wartościowe rozwiązania, które sprzyjają kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności posługiwania się metodą naukową i które można by w dalszej perspektywie zastosować również w Polsce.

Interaktywna mapa: "Wybrane podobieństwa i różnice między polską podstawą programową a podstawami programowymi przedmiotów przyrodniczych wybranych krajów europejskich. Przedmioty realizowane na poziomie ISCED 2."

[kliknij, aby powiększyć]

Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach - mapa

.

Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport

Opublikowano: 17 Lut 2014

pdficonRaport jest podsumowaniem prac w projekcie Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W opracowaniu przedstawione zostały najważniejsze wyniki charakteryzujące losy edukacyjne i zawodowe studentów i absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Wyniki uzyskane zostały przy użyciu zróżnicowanych metod: ilościowych i jakościowych badań opinii oraz badań statystycznych opartych na rejestrach administracyjnych.

Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach.

 

.

Strona 21 z 34

  • start
  • poprz.
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...