BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

g101Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"

 

Szkoła Samodzielnego Myślenia - raport

Opublikowano: 5 Lut 2014
Raport prezentuje najważniejsze wyniki badania “Szkoła samodzielnego myślenia” zakończonego w grudniu 2011 roku. pdficonBadanie obejmowało diagnozę poziomu umiejętności złożonych dzieci i młodzieży w zakresie języka polskiego (czytanie, argumentowanie i interpretowanie) i matematyki (modelowanie matematyczne, tworzenie strategii rozwiązywania zadań, rozumowanie i argumentowanie). Badaniem objęto uczniów trzech etapów edukacyjnych (etap II – klasy IV, etap III – klasy I gimnazjum, etap IV – pierwsze i ostatnie klasy szkół ponadgimnazjalnych). W raporcie zaprezentowano zarówno wyniki testów z języka polskiego i matematyki, jak i wyniki badań kognitywnych, charakteryzujących środowisko szkolne i domowe uczniów, ich drogę edukacyjną oraz postawy związane z uczeniem się języka polskiego i matematyki..

Nauczanie matematyki w gimnazjum - raport

Opublikowano: 4 Lut 2014

Badanie Nauczanie matematyki w gimnazjum zostało zaprojektowane tak, aby można było ocenić zróżnicowanymi narzędziami praktykę nauczania matematyki na III etapie edukacji szkolnej (gimnazjum) oraz wstępnie rozpoznać szkolne czynniki warunkujące osiąganie efektów kształcenia opisanych w nowej podstawie programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki – przede wszystkim wymagań ogólnych, które są opisem głównych celów nauczania matematyki.

pdficon

Badanie obejmowało 20 wylosowanych gimnazjów z czterech województw. W każdym z nich wylosowano do badania jeden oddział klasy drugiej wraz z nauczycielem prowadzącym w tym oddziale lekcje matematyki. Badanie miało charakter jakościowy, adekwatny dla wstępnego rozeznania problemu. Wniosków z badania nie można więc uogólniać, w sensie statystycznym, na wszystkie gimnazja w Polsce.

Celem badania było uzyskanie pogłębionego wglądu w sposób, w jaki w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa, a nie ilościowa diagnoza poszczególnych problemów.

Wyniki badania pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej wynikające, jak się wydaje, ze stylów i tradycji nauczania matematyki.

Dla uzyskania możliwie pełnego obrazu nauczania matematyki w każdej z wylosowanych szkół przeprowadzono:

  • obserwacje czterech kolejnych lekcji matematyki;
  • ankietę wśród uczniów;
  • wywiad grupowy z uczniami;
  • test matematyczny dla uczniów;
  • wywiady indywidualne z nauczycielami;
  • wywiady indywidualne z rodzicami uczniów.

Badanie pokazało, że:

  • nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej;
  • cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych są dobrze realizowane;
  • cele ogólne podstawy programowej związane z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii są słabiej realizowane;
  • zaobserwowaną słabością edukacji matematycznej jest niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami, np. rzadkie reagowanie na potrzeby, pytania i wątpliwości uczniów;
  • wśród stosowanych przez nauczycieli matematyki metod pracy przeważają te, które polegają na przekazywaniu wiadomości matematycznych przy biernym uczestnictwie uczniów;
  • na obserwowanych lekcjach dominowało ćwiczenie prostych umiejętności narzędziowych; większość zadań domowych też tego dotyczyła. Może to powodować u części uczniów osłabienie motywacji do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.
.

Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody - raport

Opublikowano: 4 Lut 2014
Tytuł  Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą - raport tematyczny z badania
Autor/autorzy Wojciech Grajkowski
Rok publikacji 2014
Format pdf [0,7 MB]
Opis Raport został przygotowany na podstawie badania Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą (DPNP), które zostało zrealizowane w październiku i listopadzie 2013 r. przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Badanie miało postać ankiety internetowej wypełnianej przez nauczycieli przyrody pracujących w szkołach podstawowych. Na potrzeby badania pojęcie „nauczanie metodą badawczą” zdefiniowano jako stosowanie na lekcjach metod nauczania obejmujących planowanie doświadczeń (w tym stawianie pytań badawczych i hipotez, określanie warunków doświadczenia), przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji oraz analiza ich wyników (w tym wyciąganie wniosków i weryfikowanie hipotez).

Głównym celem badania było zidentyfikowanie przeszkód (związanych m.in. z zapleczem materialnym, organizacją pracy szkoły czy opiniami nauczycieli) utrudniających wprowadzanie na lekcjach przyrody elementów metody badawczej, a także ustalenie, jakiego rodzaju wsparcie pomogłoby te przeszkody przezwyciężać. 

W badaniu wzięło udział 376 nauczycieli przyrody pracujących w 300 placówkach stanowiących ogólnopolską, reprezentatywną próbę losową szkół podstawowych. Wypełnili oni kwestionariusz internetowy złożony z 29 pytań, które można podzielić na cztery grupy:

  • pytania charakteryzujące badaną populację, np. dotyczące wykształcenia nauczycieli, stażu pracy, nauczania innych przedmiotów poza przyrodą itp.,
  • pytania o stosowane przez nauczycieli metody nauczania, w szczególności nauczanie metodą badawczą,
  • pytania o opinie nauczycieli na temat nauczania metodą badawczą – co uważają za ważne, jak starają się uczyć, co jest ich głównym celem,
  • pytania o przeszkody, na jakie nauczyciele napotykają podczas nauczania metodą badawczą, oraz o ich potrzeby związane z przezwyciężaniem tych przeszkód.
Załączniki Załącznik nr 1 do raportu: "Pytania wykorzystane w badaniu Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą" - Pobierz dokument w formacie docx [0,3 MB].
.

Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum

Opublikowano: 23 Sty 2014
pdficonGromadzenie informacji o nakładach na edukację jest niezbędne do oceny ich adekwatności względem zidentyfikowanych potrzeb edukacyjnych i tym samym do oceny efektywności ich wydatkowania (Parsons 2005). Dlatego głównym tematem tego opracowania jest analiza danych zastanych dotyczących wysokości i struktury nakładów publicznych i prywatnych na edukację dzieci i młodzieży na wczesnych etapach kształcenia (do gimnazjum włącznie) w Polsce. Według naszego rozeznania jest to pierwsza tego typu praca w Polsce, która podejmuje się jednoczesnej identyfikacji nakładów na kształcenie ze strony dwóch stron – publicznej i prywatnej. Obserwując nakłady publiczne i prywatne na kształcenie na najniższych poziomach edukacji, a zwłaszcza ich różnicowanie, przybliżamy się do odpowiedzi o ekonomiczne podstawy różnic edukacyjnych, które powstają pomimo powszechności kształcenia i zdecydowanej dominacji w nim sektora publicznego..

Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych – najnowsza książka Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych

Opublikowano: 8 Sty 2014

pdficonPracownia Przedmiotów Przyrodniczych oddaje do rąk nauczycieli swoją najnowszą książkę "Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych". Publikacja ta jest adresowana do nauczycieli szkół gimnazjalnych i zawiera przykłady zadań (z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania) ze wszystkich przedmiotów przyrodniczych. W komentarzach do zadań są także wskazówki co do potencjalnych problemów, jakie może napotkać uczeń i jakie mogą doprowadzić do udzielenia przez niego błędnej odpowiedzi. Do każdego zadania dołączone są również informacje na temat punktów podstawy programowej, do realizacji których zadanie jest pomocne.

epub logoKsiążka Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych jest pozycją dosyć oryginalną, niespotykaną na rynku wydawniczym. Nowatorskie podejście polega na tym, że zawiera zadania nietypowe, nadające się głównie do wspólnej pracy na lekcji. Zamieszczone w książce przykłady zostały wybrane z puli zadań, opracowanych w ramach warsztatów Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych, a następnie przebadanych na ogólnopolskiej losowej próbie uczniów. Wyniki badań pokazały, że nie są to zadania, z którymi można zostawić ucznia samemu sobie. Łączy je jedna wspólna cecha: zadania te nie sprawdziły się jako zadania testowe (dlatego też nie polecamy ich do wykorzystania w formie sprawdzianu). Szersza analiza tego problemu pokazała, że ich słaba rozwiązywalność wynika z kilku przyczyn.

 

Książka w wersji epub (2,2 MB)

 

Książka w wersji mobi (2 MB)

qr-code-epub-uczymy-myslenia.png                          qr-code-mobi-uczymy-myslenia.png
.

Czytaj więcej...

Strona 22 z 34

  • start
  • poprz.
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...