Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Szkoła Samodzielnego Myślenia - raport
- Opublikowano: 5 Lut 2014
Nauczanie matematyki w gimnazjum - raport
- Opublikowano: 4 Lut 2014
Badanie Nauczanie matematyki w gimnazjum zostało zaprojektowane tak, aby można było ocenić zróżnicowanymi narzędziami praktykę nauczania matematyki na III etapie edukacji szkolnej (gimnazjum) oraz wstępnie rozpoznać szkolne czynniki warunkujące osiąganie efektów kształcenia opisanych w nowej podstawie programowej w zakresie wymagań odnoszących się do matematyki – przede wszystkim wymagań ogólnych, które są opisem głównych celów nauczania matematyki.
Badanie obejmowało 20 wylosowanych gimnazjów z czterech województw. W każdym z nich wylosowano do badania jeden oddział klasy drugiej wraz z nauczycielem prowadzącym w tym oddziale lekcje matematyki. Badanie miało charakter jakościowy, adekwatny dla wstępnego rozeznania problemu. Wniosków z badania nie można więc uogólniać, w sensie statystycznym, na wszystkie gimnazja w Polsce.
Celem badania było uzyskanie pogłębionego wglądu w sposób, w jaki w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa, a nie ilościowa diagnoza poszczególnych problemów.
Wyniki badania pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej wynikające, jak się wydaje, ze stylów i tradycji nauczania matematyki.
Dla uzyskania możliwie pełnego obrazu nauczania matematyki w każdej z wylosowanych szkół przeprowadzono:
- obserwacje czterech kolejnych lekcji matematyki;
- ankietę wśród uczniów;
- wywiad grupowy z uczniami;
- test matematyczny dla uczniów;
- wywiady indywidualne z nauczycielami;
- wywiady indywidualne z rodzicami uczniów.
Badanie pokazało, że:
- nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej;
- cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych są dobrze realizowane;
- cele ogólne podstawy programowej związane z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii są słabiej realizowane;
- zaobserwowaną słabością edukacji matematycznej jest niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami, np. rzadkie reagowanie na potrzeby, pytania i wątpliwości uczniów;
- wśród stosowanych przez nauczycieli matematyki metod pracy przeważają te, które polegają na przekazywaniu wiadomości matematycznych przy biernym uczestnictwie uczniów;
- na obserwowanych lekcjach dominowało ćwiczenie prostych umiejętności narzędziowych; większość zadań domowych też tego dotyczyła. Może to powodować u części uczniów osłabienie motywacji do samodzielnego poszukiwania rozwiązań.
Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody - raport
- Opublikowano: 4 Lut 2014
Tytuł | Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą - raport tematyczny z badania |
Autor/autorzy | Wojciech Grajkowski |
Rok publikacji | 2014 |
Format | pdf [0,7 MB] |
Opis | Raport został przygotowany na podstawie badania Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą (DPNP), które zostało zrealizowane w październiku i listopadzie 2013 r. przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Badanie miało postać ankiety internetowej wypełnianej przez nauczycieli przyrody pracujących w szkołach podstawowych. Na potrzeby badania pojęcie „nauczanie metodą badawczą” zdefiniowano jako stosowanie na lekcjach metod nauczania obejmujących planowanie doświadczeń (w tym stawianie pytań badawczych i hipotez, określanie warunków doświadczenia), przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji oraz analiza ich wyników (w tym wyciąganie wniosków i weryfikowanie hipotez). Głównym celem badania było zidentyfikowanie przeszkód (związanych m.in. z zapleczem materialnym, organizacją pracy szkoły czy opiniami nauczycieli) utrudniających wprowadzanie na lekcjach przyrody elementów metody badawczej, a także ustalenie, jakiego rodzaju wsparcie pomogłoby te przeszkody przezwyciężać. W badaniu wzięło udział 376 nauczycieli przyrody pracujących w 300 placówkach stanowiących ogólnopolską, reprezentatywną próbę losową szkół podstawowych. Wypełnili oni kwestionariusz internetowy złożony z 29 pytań, które można podzielić na cztery grupy:
|
Załączniki | Załącznik nr 1 do raportu: "Pytania wykorzystane w badaniu Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą" - Pobierz dokument w formacie docx [0,3 MB]. |
Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum
- Opublikowano: 23 Sty 2014
Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych – najnowsza książka Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych
- Opublikowano: 8 Sty 2014
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych oddaje do rąk nauczycieli swoją najnowszą książkę "Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych". Publikacja ta jest adresowana do nauczycieli szkół gimnazjalnych i zawiera przykłady zadań (z kluczem odpowiedzi oraz szczegółowym omówieniem rozwiązania) ze wszystkich przedmiotów przyrodniczych. W komentarzach do zadań są także wskazówki co do potencjalnych problemów, jakie może napotkać uczeń i jakie mogą doprowadzić do udzielenia przez niego błędnej odpowiedzi. Do każdego zadania dołączone są również informacje na temat punktów podstawy programowej, do realizacji których zadanie jest pomocne.
Książka Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych jest pozycją dosyć oryginalną, niespotykaną na rynku wydawniczym. Nowatorskie podejście polega na tym, że zawiera zadania nietypowe, nadające się głównie do wspólnej pracy na lekcji. Zamieszczone w książce przykłady zostały wybrane z puli zadań, opracowanych w ramach warsztatów Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych, a następnie przebadanych na ogólnopolskiej losowej próbie uczniów. Wyniki badań pokazały, że nie są to zadania, z którymi można zostawić ucznia samemu sobie. Łączy je jedna wspólna cecha: zadania te nie sprawdziły się jako zadania testowe (dlatego też nie polecamy ich do wykorzystania w formie sprawdzianu). Szersza analiza tego problemu pokazała, że ich słaba rozwiązywalność wynika z kilku przyczyn.
Książka w wersji epub (2,2 MB) |
Książka w wersji mobi (2 MB) |
|