Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Konformizm i samokierowanie jako wartości wychowawcze rodziców
- Opublikowano: 23 Gru 2014
Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
Tekst przedstawia wyniki analiz mających na celu sprawdzenie, czy w próbie polskich rodziców (N= 4931) można wyodrębnić wartości wychowawcze postulowane przez amerykańskiego socjologa M. Kohna. Posługując się metodami analizy czynnikowej (PCA) wyodrębniono główny wymiar konformizm vs. samokierowanie oraz drugi – osiągnięcia vs. współżycie. Dane zilustrowano za pomocą tzw. biplotów. Wyniki te są zgodne z efektami analogicznych badań realizowanych w Polsce w trakcie ostatnich ok. 40 lat i wskazują na dużą stabilność wartości cenionych przez rodziców.
Analizy IBE 04/2014
.Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie
- Opublikowano: 18 Gru 2014
Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku
od 1,5 do 5,5 lat (red. M. Czub) to publikacja przedstawiająca współczesną wiedzę o rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci do szóstego roku życia oraz przygotowane przez Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych narzędzia diagnostyczne przeznaczone do monitorowania prawidłowości przebiegu rozwoju dzieci, przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Narzędzia te przygotowane zostały z myślą o wsparciu psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach w procesie diagnozy gotowości szkolnej oraz planowaniu oddziaływań korekcyjnych.
W pierwszej części opracowania przedstawione są teoretyczne ramy analizy przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz procesu diagnozy. Czytelnik znajdzie tam zarówno opis przebiegu rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych w pierwszych latach życia dziecka jak i propozycję schematu przeprowadzania kompleksowej diagnozy jego funkcjonowania.
W części drugiej przedstawione zostały efekty projektu badawczego zrealizowanego przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE, którego celem było przygotowanie znormalizowanych, przesiewowych narzędzi do diagnozy rozwoju dziecka. Ta część publikacji ma charakter podręcznika testowego, w którym omówiono trzy narzędzia kwestionariuszowe pozwalające na ogólną ocenę dotychczasowego przebiegu rozwoju dziecka.
Pobierz publikacje [pdf, 1.2MB]
.
Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL
- Opublikowano: 16 Gru 2014
Opracowanie "Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL. Analiza projektów realizowanych w latach 2008-2011" przestawia wyniki ewaluacji Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, realizowanego w ramach perspektywy finansowej na lata 2007-2013 pod kątem współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Ewaluacja dotyczy wyłącznie projektów zrealizowanych w latach 2008-2011. Głównym celem przeprowadzonego badania była analiza i ocena wpływu Działania 9.2 na tworzenie i rozwój współpracy między szkołami zawodowymi i przedsiębiorstwami. Ewaluacja bazuje na wynikach prac podjętych na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w latach 2012-20141. Zrealizowane badanie ma charakter ewaluacji on-going, przeprowadzonej w trakcie wdrażania ocenianej interwencji. Jednak z racji na schyłkowy etap wdrażania projektów w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, wnioski i rekomendacje z niniejszego badania odnoszą się przede wszystkim do działań planowanych na okres 2014-2020.
.
SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli - broszura
- Opublikowano: 11 Gru 2014
Pierwsza w Polsce publikacja upowszechniająca współczesną wiedzę naukową na temat mało rozpoznawalnego w Polsce specyficznego zaburzenia językowego (Specific Language Impairment – SLI). Zaburzenie to charakteryzuje się trudnościami w uczeniu się języka ojczystego i posługiwaniu się nim, i występuje u 7% dzieci.
Przystępnie napisana broszura jest przeznaczona dla rodziców i nauczycieli. Zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące SLI: Co to jest? Czym się charakteryzuje? Jakie są jego konsekwencje? Ponadto zawiera informacje praktyczne dotyczące sposobów pomocy i udzielania wsparcia dzieciom dotkniętym tym zaburzeniem..
.
Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? - broszura
- Opublikowano: 11 Gru 2014
Syntetyczne, przystępnie napisane źródło wiedzy na temat dysleksji. Broszura skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące zjawiska dysleksji, rozpoznawania jej ryzyka oraz wspomagania dzieci z tym problemem. Poradnik zawiera m.in. test wiedzy na temat dysleksji, listę objawów ryzyka dysleksji, informacje dotyczące jej genezy i występowania, a także praktyczne wskazania i rozwiązania dotyczące pomocy dzieciom z ryzykiem dysleksji w domu i przedszkolu/szkole.
Pobierz broszurę [pdf, 6.4 MB]
.