Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Sześciolatek w szkole. Jak uczą się dzieci?
- Opublikowano: 17 Gru 2013
Im młodsze dzieci, tym bardziej różnią się tempem rozwoju i osiągnięciami rozwojowymi. Ponadto rodzice w różny sposób przygotowują swoje dzieci do przestąpienia progu szkolnego. To sprawia, że dzieci w pierwszej klasie są tak różne, zarówno pod względem wiedzy i umiejętności oraz sposobu funkcjonowania, jak i potrzeb. Różnorodność dzieci w klasie to ważny czynnik ich rozwoju i przygotowania do życia we współczesnym społeczeństwie. To dzięki niej dzieci mają szansę nauczyć się żyć w zróżnicowanej i nieprzewidywalnej rzeczywistości, która będzie ich udziałem w dorosłym życiu. Mają szansę zobaczyć, że choć ludzie są różni to mogą RAZEM żyć i pracować, pomagać sobie, a nawet znajdować dobre rozwiązania w trudnych i niepewnych sytuacjach.
Pobierz dokument w formacie PDF [0,2MB]
.Analiza Porównawcza Wyników Egzaminów Zewnętrznych - Sprawdzian w Szóstej Klasie Szkoły Podstawowej i Egzamin Gimnazjalny
- Opublikowano: 17 Gru 2013
Badania zrównujące wyniki egzaminacyjne prowadzone przez IBE zaplanowane są na kilka lat i obejmują kolejno egzamin gimnazjalny, sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej i wybrane przedmioty na poziomie maturalnym. Przeprowadzone w 2012 roku badania dotyczyły głównie sprawdzianu i ich podstawowym celem było zrównanie wyników sprawdzianu przeprowadzonego w latach 2002-2011 oraz ich przedstawienie w skali standardowej o średniej 100 i odchyleniu standardowym 15 zakotwiczonej do roku bazowego 2004.
Ponadto kontynuowane były badania zrównujące wyniki egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i części matematyczno-przyrodniczej mające na celu poszerzenie zakresu porównywalnych między latami wyników zrównanych o rok 2011. W poszczególnych rozdziałach raportu przedstawiono główne ustalenia metodologiczne, wyniki zrównania sprawdzianu dla lat 2002-2011, rezultaty zrównania wyników egzaminu gimnazjalnego za okres 2002-2011 oraz analizy z wykorzystaniem już zrównanych wyników zarówno dla sprawdzianu, jak i dla egzaminu gimnazjalnego. Szczególną wartość przedstawia obszerny aneks zawierające zestawienia ilustrujące rezultaty przeprowadzonych badań oraz informacja na temat dostępu do porównywalnych pomiędzy latami wyników średnich dla szkół, województw, powiatów oraz gmin prezentowana na stronie http://pwe.ibe.edu.pl/.
.
Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE
- Opublikowano: 5 Gru 2013
Jednym ze sposobów zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest praca nauczyciela i ucznia przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają obecnie technologie informacyjno-komunikacyjne. Obecnie technologie informacyjno-komunikacyjne (dalej: TIK) są niezbędne do życia i pracy w społeczeństwie informacyjnym, co stawia przed szkołami wyzwanie odnośnie zmian w zakresie dydaktyki pracy z uczniami, przy wykorzystaniu tych funkcjonalności, które pozwolą dzieciom wyszukiwać, przetwarzać i korzystać z dostępnych informacji. Konkretne zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych są niezwykle zróżnicowane i urozmaicone, z tego też względu Instytut Badań Edukacyjnych zaprojektował i przeprowadził badanie jakościowe, którego celem było zebranie informacji w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Badanie zostało przeprowadzone na docelowej próbie szkół podstawowych uczestniczących w programie rządowym rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”. Program ten miał charakter pilotażowy i realizowany był w okresie: kwiecień 2012 – sierpień 2013 r. Adresowany był do wszystkich szkół publicznych podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, natomiast beneficjentami jego byli uczniowie klas IV–VI, nauczyciele uczący w tych klasach i – w miarę możliwości – nauczyciele uczący w klasach I–III.
Celem badania było sprawdzenie w praktyce rozwiązań zmierzających do zwiększenia stosowania przez nauczycieli TIK w procesie edukacyjnym, a w konsekwencji – podniesienie kompetencji uczniów w zakresie stosowania TIK w procesie uczenia się. W opisywanym w niniejszym raporcie badaniu wzięło udział 17 szkół o charakterze szkół specjalnych i z oddziałami integracyjnymi z pięciu województw: zachodniopomorskiego, łódzkiego, pomorskiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego. Wyniki badania jakościowego pokazały, że TIK w edukacji uczniów ze SPE odgrywają istotną rolę, jako narzędzia umożliwiające bądź ułatwiające przede wszystkim komunikację.
.Znajomość języków obcych wśród 15-latków
- Opublikowano: 27 Lis 2013
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences, ESLC) zrealizowano w 2011 roku w 14 krajach w Europie, w tym w Polsce. Przeprowadzenie badania zbiegło się w czasie z wdrażaniem zmian programowych w polskiej edukacji językowej. Jedną z ważniejszych zmian było wprowadzenie w 2009 r. podstawy programowej, która określiła docelowy poziom umiejętności językowych uczniów po gimnazjum w odniesieniu do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). Absolwenci gimnazjum powinni posługiwać się językiem obcym na poziomie A2 lub A2+. Uczniowie, którzy brali udział w badaniu ESLC, uczyli się jeszcze według „starej” podstawy programowej. Z tego powodu wyniki badania stanowią cenną informację o tym, jaki poziom prezentowali uczniowie w momencie, gdy wyznaczaliśmy dopiero cele, które dziś, zgodnie z zapisami podstawy programowej, mają osiągać uczniowie.
Pobierz dokument w formacie PDF [0,4MB]
.Sześciolatek w szkole. Co możemy zrobić wszyscy razem?
- Opublikowano: 27 Lis 2013
Osiągnięcie celu, jakim jest sukces dziecka sześcioletniego w roli ucznia, zadowolenie jego rodziców oraz zadowolenie nauczyciela wymaga koniecznego współwystąpienia kilku czynników. Z jednej strony jest to poziom gotowości dziecka do szkoły, z drugiej gotowość otoczenia – rodziny i szkoły, wcześniej przedszkola i innych instytucji – do pomagania dziecku i rodzinie w sytuacjach trudnych. Skuteczna pomoc i jednocześnie stawianie przed dzieckiem trudnych, ale pociągających dla niego zadań to najlepszy sposób na budowanie jego POCZUCIA KOMPETENCJI. Jest to podstawowy warunek osiągania sukcesu w szkole i jednocześnie czynnik uodparniający dziecko na nieuniknione na początku nauki szkolnej niepowodzenia. Gotowość szkolna dziecka jest rezultatem wspólnych, nakładających się na siebie przez wiele lat oddziaływań środowiska rodzinnego, sąsiedzkiego i przedszkolnego, a później szkolnego.
Pobierz dokument w formacie PDF [0,3MB]
.