Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Ewaluacja ex-post rządowego programu "Cyfrowa szkoła"
- Opublikowano: 26 Lis 2013
Raport prezentuje wnioski i rekomendacje z ewaluacji ex-post rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych - "Cyfrowa szkoła".
.Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
- Opublikowano: 26 Lis 2013
Raport prezentuje założenia projektu "Laboratorium Mikrobadań IBE" oraz wyniki badań realizowanych w ramach tego projektu.
Badanie zostało zrealizowane w okresie kwiecień – lipiec 2012 przez "Erę Ewaluacji" na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. Głównym celem były diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju ich kompetencji badawczo-analitycznych, analiza zróżnicowania form aktywności badawczej nauczycieli oraz zebranie danych pozwalających stworzyć ostateczny kształt projektu "Laboratorium Mikrobadań IBE", którego realizacja planowana była w okresie 2012-2015.
Badanie miało charakter jakościowy. Dane pozyskiwano w trakcie zogniskowanych wywiadów grupowych z nauczycielami (FGI), indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół (IDI) oraz z analizy danych zastanych (prezentujących działalność badawczą prowadzoną w szkole) dostarczonych przez uczestników badania. Próba badawcza była zróżnicowana pod względem typu szkoły (szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) oraz wielkości miejscowości.
Ważnym założeniem metodologicznym był udział w badaniu respondentów, którzy prowadzą badania na terenie szkoły i/lub badania własne w klasie. Osoby te zostały rekrutowane z listy obejmującej uczestników szkoleń dla nauczycieli-badaczy realizowanych w ramach Programu wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II.
Przedstawione wyniki dotyczą placówek, w których nauczyciele zdobyli już pewną wiedzę na temat prowadzenia badań własnych (uczestniczyli w kilkudniowym szkoleniu poświeconym prowadzeniu badań przez nauczycieli). Korzyścią z takiego doboru próby jest możliwość uzyskania konkretnych informacji odnośnie potrzeb związanych z działalnością badawczą w szkołach od faktycznych realizatorów badań, jednocześnie nie jest to próba reprezentatywna – nie dostarcza informacji na temat zakresu oraz jakości prowadzenia badań w polskich szkołach i w szczególności skupia się na aktywności badawczej mającej charakter ewaluacji wewnętrznej.
.
Znaczenie edukacji przedszkolnej
- Opublikowano: 4 Lis 2013
"W przedszkolu znacznie częściej niż w domu dziecko ma okazję doświadczyć, że ludzie są różni, mówią różne rzeczy i różnie się zachowują. Takie sytuacje, w których istnieje sprzeczność między tym, co wie dziecko, a co wiedzą na ten temat inni ludzie, są potężnym motorem rozwoju – zarówno poznawczego, jak i społecznego czy emocjonalnego. Dzięki nim dziecko zadaje pytania, zaczyna eksperymentować, szukać, konsultować się z kolegami, rodzicami, innymi dorosłymi. Ćwiczy również umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, czekania na swoją kolej w rozmowie, godzenia się z odmiennością i uzgadniania różnych punktów widzenia.
Przedszkole daje wiele okazji do nabywania poczucia sprawstwa – to ja sam jestem autorem tego, co robię; to ode mnie zależy, jakie to będzie. A poczucie sprawstwa jest podłożem realistycznej samooceny, wysokiego poczucia własnej wartości i odwagi w poznawaniu świata oraz samodzielności i wytrwałości w działaniu, gdy pojawiają się przeszkody."
.
Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Raport
- Opublikowano: 8 Paź 2013
Jan Burski, Agnieszka Chłoń-Domińczak, Marta Palczyńska, Maja Rynko, Piotr Śpiewanowski
Niniejszy raport przedstawia wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies) przeprowadzonego w latach 2011-2012 w 24 krajach. Badanie przygotowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Łącznie przebadano 166 tys. osób w wieku 16-65 lat, w tym ponad 9 tys. Polaków.
Unikatową częścią badania jest bezpośredni pomiar trzech umiejętności: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Kompetencje mierzone w PIAAC są niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie oraz nabywania nowej wiedzy i nowych umiejętności. Pierwsze trzy rozdziały raportu obejmują wprowadzenie do koncepcji i metodologii badania: omówiona jest historia badań kompetencji, rola kapitału ludzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju oraz cele badania PIAAC i definicje mierzonych w nim umiejętności.
Ponadto przedstawiony jest schemat wywiadu i pomiaru umiejętności, a także opis realizacji badania w Polsce. Kolejne rozdziały poświęcone są analizie wyników PIAAC, z naciskiem na analizę wyników Polaków. Przedstawione są kolejno wyniki PIAAC w perspektywie międzynarodowej, zróżnicowanie kompetencji Polaków, w tym w odniesieniu do ich sytuacji na rynku pracy, intensywności wykorzystywania badanych umiejętności oraz aktywności edukacyjnej.
Osobne rozdziały poświęcone są kompetencjom osób młodych rozważanych w kontekście ich ścieżek edukacyjnych i losów zawodowych, analizie zróżnicowania kompetencji wykorzystywania TIK oraz porównaniu wyników badania IALS (przeprowadzonego w Polsce w 1994 r.) i PIAAC. Uzyskane wyniki są dobrą bazą do dalszych pogłębionych analiz.
Słowa kluczowe: rozumowanie matematyczne, rozumienie tekstu, umiejętności podstawowe, edukacja dorosłych, kompetencje, technologie informacyjno-komunikacyjne, umiejętności poznawcze, edukacja formalna
.
Dobre praktyki w nauczaniu historii
- Opublikowano: 30 Wrz 2013
W raporcie przedstawiono wnioski z analizy materiału zebranego podczas wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z osiemnastoma uczestnikami konkursu „Lekcja dobrej historii” skierowanego do nauczycieli gimnazjum.
Celem badania była analiza i upowszechnianie dobrych praktyk stosowanych w pracy dydaktycznej nauczycieli historii w gimnazjach. Autorom koncepcji badania zależało na ukazaniu nowych standardów w pracy nauczyciela realizującego podstawę programową. Efektem badania, oprócz niniejszego raportu będzie także internetowa baza dobrych praktyk. W jej ramach obok sprawdzonych w praktyce wzorów, które łatwo mogą zostać wykorzystane przez innych nauczycieli, publikowane będą również komentarze i uwagi nauczycieli zebrane w trakcie niniejszego badania. Jest to pierwsze badanie z cyklu - w kolejnych latach planowane są kolejne edycje, które prowadzić mają do poszerzenia analiz o wątki związane z formami upowszechniania dobrych praktyk. Planowane jest także poszerzenie badanych o nauczycieli uczących w szkołach ponadgimnazjalnych.