Liderzy w projekcie
Młodzi bez pracy, szkoły i kursów – koszty ekonomiczne i społeczne
W siedzibie Eurofund w Dublinie w dniach 4-6.10.2012 r. odbyło się spotkanie poświęcone projektowi NEET (Not in Education, Employment and Training). Projekt dotyczy sytuacji młodych Europejczyków, którzy nie pracują, nie uczą się ani nie uczestniczą w żadnych szkoleniach. Jego celem jest ocena rozmiarów problemu NEET oraz analiza polityk adresowanych do tej grupy.
W ramach projektu powstanie raport, w którym zostaną zaprezentowane koszty społeczne i ekonomiczne istnienia grupy NEET oraz przeanalizowane zostaną działania państw służące poprawie sytuacji NEET (m.in. poprawie statusu tej grupy na rynku pracy); analizy dotyczyć będą wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej, w tym również Polski.
Nad projektem pracują głównie analitycy Eurofund. Sieć ekspertów wspiera ich m.in. w sprawach metodologii oraz omawianiu uzyskiwanych wyników. Wśród nich jest Martyna Kobus z IBE, która była obecna na październikowym spotkaniu.
.Wizyta przedstawicieli instytutu NUCEM w IBE
W dniach 26-27 listopada 2012 r. Instytut gościł przedstawicieli NUCEM (National Institute for Certified Educational Measurements), państwowej instytucji założonej przez Ministerstwo Edukacji Słowacji w 2008 roku przy wprowadzaniu zmian w modernizowanym systemie słowackiej oświaty. NUCEM odpowiedzialne jest m.in. za zewnętrzne egzaminy gimnazjalne, opracowanie metod pomiaru osiągnięć uczniów, badania w obszarze ewaluacji jakości oświaty oraz ciągły monitoring rezultatów edukacji.
ibe-nucem1
Międzynarodowa konferencja „Multilingualism in Europe”
Przedstawiciele IBE byli obecni na konferencji na Cyprze w dniach 28-29.2012 r., podczas której rozmawiano o priorytetach europejskiej polityki językowej na najbliższe lata ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wielojęzyczności w Europie (podsumowanie inicjatyw służących osiągnięciu postawionego w Barcelonie w 2002 roku, wciąż nieosiągniętego, celu tzw. 1+2, czyli znajomości języka ojczystego oraz dwóch języków obcych przez mieszkańców Starego Kontynentu). Przedstawiono także wynik badań dotyczących stopnia realizacji celu podwyższania poziomu znajomości języków obcych europejczyków oraz organizacji kształcenia językowego w Europie. IBE reprezentowały Katarzyna Kulas, Katarzyna Paczuska i dr Magdalena Szpotowicz z Pracowni Języków Obcych.
.W czwartek prezentacja "Raportu o stanie edukacji 2011"
IBE zaprezentuje najnowszy dokument zawierający całościowy obraz edukacji, uaktualniony o dane za 2011 r. Raport zawiera również przegląd zmian prawnych dotyczących edukacji, dokonanych w 2011 r. oraz opracowania dotyczące szkolnictwa wyższego i szkolnictwa zawodowego.
Czytaj więcej