Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 19 Lip 2013
Głównym zadaniem Zespołu Analiz Osiągnięć Uczniów (ZAOU) jest studium badawcze mające na celu opracowanie metodologii i praktyczne zweryfikowanie możliwości wprowadzenia rozwiązań pozwalających na zwiększenie porównywalności wyników egzaminów zewnętrznych (sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny) w kolejnych latach.
Studium obejmuje cztery etapy realizowane w latach 2011-2014.
.Zrealizowane zostały następujące zadania:
- opracowano koncepcję metodologiczną badań umożliwiających długookresową porównywalność wyników egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem teorii wyniku zadania (ang. Item Response Theory IRT),
- przeprowadzono cztery etapy studium: badania zrównujące wyniki egzaminów z lat od 2002 do 2013 dla egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, dla sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej, egzaminu maturalnego z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego.
Zrównane wyniki egzaminacyjne stanowią istotne narzędzie do analiz porównawczych i do wnioskowania o osiągnięciach kolejnych populacji uczniów kończących szkołę.
Ponadto ZAOU opracowało koncepcję i przeprowadziło badania dotyczące porównywalności oceniania i efektu egzaminatora. Badania te zostały przeprowadzone w czwartym kwartale 2013 roku. Obecnie trwa praca nad raportem.
Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.
Liderem zespołu był dr Henryk Szaleniec,
a od 1 lipca do 31 października 2015 r. - dr Artur Pokropek.