Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 27 Paź 2014
W ramach cyklu "Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych" zapraszamy na seminarium:
"Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych"
Trafności narzędzia pomiarowego można sformułować w kategoriach zdolności formułowania wniosków dotyczących konkretnie sformułowanych pytań badawczych. Rzetelność to, w uproszczeniu, dokładność z jaką pozwala nam narzędzie wnioskować o mierzonej cesze. Trafność i rzetelność narzędzi pomiarowych w naukach społecznych zawsze będą obarczone problemami związanymi z cechami respondentów, ich motywacją, chęcią współpracy, dyspozycjami psychicznymi i indywidualnymi cechami poznawczymi oraz sytuacją pomiarową. Na seminarium zaprezentowane zostanie kilka metod statystycznych potencjalnie zwiększających trafność i rzetelność skal kwestionariuszowych i testów umiejętności poprzez uwzględnienie cech stałych i sytuacyjnych respondentów. Omówione zostaną następujące metody korekty skal szacunkowych: dekompozycja skal szacunkowych, opisy kotwiczące oraz model pomiarowy uwzględniający zmienną aprobaty społecznej.
Przedstawimy również modele potencjalnie zwiększające trafność i rzetelność testów umiejętności: mieszany model IRT, model HYBRYDOWY, oraz HYBRYDOWY model stopnia przynależności.
Osoby bardziej zainteresowane szczegółami technicznymi zachęcamy do przeczytania załączonych tekstów:
- K. Świst, P. Skórska, A. Pokropek – Wykorzystanie mieszanych modeli IRT do detekcji egzaminowanych o niskiej motywacji, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.5MB]
- A. Pokropek – Dekonstrukcja skal szacunkowych. Przykład skali znajomości pojęć matematycznych uczniów w PISA 2012, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.2MB]
- U. Bockenholt – Modeling Motivated Misreports to Sensitive Survey Questions, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.4MB]
- E. Erosheva – Latent class representation of the Grade of Membership model, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.14MB]
- G. King i inni – Enhancing the Validity and Cross-Cultural Comparability of Measurement in Survey Research, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.5MB]
- K.A. Boughton, K. Yamamoto – A HYBRID Model for Test Speededness. [pobierz dokument w formacie pdf, 0.18MB]
Siedemnaste spotkanie seminarium odbędzie się w dniu 6 listopada 2014 r. w godz. 13:00-15:30 w sali B 9 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.
Spotkanie jest przygotowane przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów.
Wprowadzenie do dyskusji przedstawi Artur Pokropek.
Prosimy o zgłaszanie obecności do dnia 31 października do godz. 14:00 do Grażyny Kraśniewskiej, g.krasniewska@ibe.edu.pl. Liczba miejsc ograniczona.