Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 21 Paź 2011
Czas pracy nauczycieli to temat budzący silne emocje. Właśnie rusza badanie Instytutu Badań Edukacyjnych, które pomoże obalić mity narosłe wokół tej kwestii.
Ile pracują nauczyciele? W opinii osób nie związanych z edukacją – mało, parę godzin dziennie, a jeszcze mają dwa miesiące wakacji i miesiąc ferii i przerw świątecznych. Takie stereotypy sprawiają, że wysiłek wkładany przez nauczycieli w pracę pozostaje niedoceniony a czasem jest nawet świadomie ignorowany. – Z tego punktu widzenia także celem badania jest zwiększenie prestiżu zawodu nauczyciela – wyjaśnia Magdalena Krawczyk-Radwan, lider Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
.Prowadzone przez jej zespół „Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli” ruszy w listopadzie. Będzie prowadzone dwiema metodami. Pierwsza to tzw. wywiad dnia następnego, rodzaj samowypełniającego się dzienniczka – do wylosowanego nauczyciela przychodzi badacz i pyta go, jakie czynności związane z pracą wykonywał dzień wcześniej. Standardowy wywiad twa ok. godziny, obciążenie czasowe jest więc znacznie mniejsze, a wiarygodność większa niż w wypadku tradycyjnie wypełnianego. Wywiady dotyczyć będą także weekendów, ferii czy przerw świątecznych. Pozwoli to sprawdzić, ile czasu nauczyciele poświęcają sprawom zawodowym w dni teoretycznie wolne od pracy.
Druga metoda to internetowe ankiety, w których badani będą odpowiadać na pytania dotyczące czynności zawodowych w trakcie całego roku kalendarzowego. Początkowo badacze IBE obawiali się, że badanie przez Internet może sprawiać nauczycielom trudności. Nie każdy ma przecież swobodny dostęp do sieci czy łatwość posługiwania się komputerem. – Jednak pilotaż, w trakcie którego zastosowaliśmy równolegle papierowe ankiety, dowiódł, że nasze obawy były niepotrzebne. Dlatego zdecydowaliśmy się na ankiety internetowe, bo są wygodniejsze dla badanych i tańsze – mówi Magdalena Krawczyk-Radwan.
Każdy z nauczycieli, który weźmie udział w tym badaniu, dostanie w zapieczętowanej kopercie unikatowy login i hasło do swojej ankiety. Gwarantuje to poufność badań. Badacze, którzy będą zbierać i opracowywać ich wyniki nie będą wiedzieli, kto wypełnił daną ankietę, ponieważ jest ona w pełni anonimowa.
Badanie potrwa do października 2012 r, ale pierwszych, reprezentatywnych wyników spodziewać się można już w pierwszym kwartale 2012. W badaniu weźmie udział około 8000 nauczycieli ogólnego przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju. Każdy z badanych będzie uczestniczyć tylko w jednym rodzaju badań. Udział w obu jest w pełni dobrowolny. Realizację badania powierzono firmie SMG/KRC.