Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 18 Lis 2011
Zespół Badań Nauczycieli | e-mail: bpn@ibe.edu.pl | tel. 22 24 17 119
O badaniu
O badaniu
Jakość kształcenia oraz doświadczenie zawodowe odgrywają kluczową rolę w karierze nauczyciela. Samo ukończeniu kierunków nauczycielskich nie jest tożsame z gotowością do pracy w szkole. Nauczyciel wyposażony w „kompetencje początkowe” wymaga ciągłego procesu doskonalenia. Okres zawodowego startu oraz profesjonalna adaptacja są szczególnie ważne – rozstrzygają bowiem czy nauczyciel dostosuje się do warunków pracy w szkole i czy w niej pozostanie.
Badanie jakościowe prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych pozwoliło na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole.
Do podstawowych celów badania „Początkujących nauczycieli” należały:
- analiza i ocena sposobu kształcenia studentów do pracy w zawodzie nauczyciela,
- identyfikacja mocnych i słabych stron w zakresie kompetencji nauczyciela,
- analiza procesu adaptacji zawodowej nauczyciela, w tym identyfikacja problemów w relacjach z dyrektorem, zespołem nauczycielskim, uczniami, rodzicami oraz partnerami zewnętrznymi,
- poznanie motywów podjęcia decyzji o pracy w zawodzie nauczyciela,
- identyfikacja zalet i wad związanych z wykonywaniem zawodu z punktu widzenia badanych nauczycieli,
- konfrontacja wyobrażeń na temat pracy nauczyciela przed wejściem do zawodu z rzeczywistymi wyzwaniami i trudnościami związanymi z wykonywaniem pracy nauczyciela,
- identyfikacja wyobrażeń badanych nauczycieli na temat przebiegu ich kariery zawodowej,
- poznanie opinii dyrektorów szkół na temat kształcenia nauczycieli, w tym na temat przygotowania praktycznego,
- poznanie opinii dyrektorów szkół na temat funkcjonowania początkującego nauczyciela w szkole – relacje z dyrekcją, nauczycielami, uczniami, rodzicami,
- poznanie sposobów organizacji wsparcia początkującego nauczyciela w szkole, w tym identyfikacja czynników ułatwiających i utrudniających adaptację zawodową nauczyciela.
Badanie „zrealizowała firma PBS DG. Trwało ono od maja do lipca 2011 roku.
Raport
Przedmiotem badań opisywanych w raporcie był stopień przygotowania i adaptacji zawodowej początkujących nauczycieli do pracy w szkole oraz ich mocne i słabe strony w momencie wejścia do zawodu. Badanie miało charakter jakościowy, zostało przeprowadzone metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI).
Przeprowadzono 76 wywiadów (IDI) z nauczycielami o krótkim stażu pracy – początkującymi nauczycielami, 45 wywiadów (IDI) z dyrektorami szkół oraz dodatkowo, w celu uzupełnienia danych: 15 wywiadów z nauczycielami starszymi stażem i 15 wywiadów z uczniami.
Słowa kluczowe: początkujący nauczyciele, wejście do zawodu, przygotowanie do zawodu, przygotowanie praktyczne i teoretyczne nauczycieli, słabe i mocne strony nauczycieli;
Kontakt
Joanna Felczak koordynator Zespołu Badań Edukacyjnych
mail: ibe@ibe.edu.pl
tel.: 22 24 17 100