BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

projekt informacja

bnd 140x122 Dobre praktyki

Przedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej

konf podsumwuj
produkty

bibe 140x120Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)

BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej

 Nasze badania

SUEK 104x72

Szkolne Uwarunkowania Efektywności Kształcenia

Pytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>>
 

pocztkujcy 104x72

Badanie początkujących nauczycieli

Badanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>>
 

czas pracy_104x72

Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli

Badanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>>

więcej badań

Opublikowano: 17 Mar 2014
Tytuł  Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
Autor/autorzy Jan Herczyński, Aneta Sobotka
Rok publikacji 2014
Format pdf [4,6 MB]
Opis Raport opisuje zmiany w sieci szkół podstawowych dokonane w latach 2007–2012 przez gminy oraz pozostałe organy prowadzące. Przedmiotem analiz jest zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności (filie, szkoły samodzielne, zespoły szkół) oraz zmiana stopnia organizacji (prowadzone klasy w szkołach podstawowych).

Jedną z głównych przyczyn zmian w lokalnych sieciach szkolnych jest niż demograficzny. W latach 2007–2012 liczba uczniów szkół podstawowych spadła o 9,1%, a liczba uczniów gimnazjów o 20,3%. Liczba uczniów spada najszybciej na terenach wiejskich i peryferyjnych, podczas gdy w niektórych miastach i obszarach podmiejskich zaczyna rosnąć. Niż demograficzny w szkołach podstawowych dobiega końca, jednak w gimnazjach trwa nadal.

W latach 2007 - 2012 zostało zamkniętych 954 szkół podstawowych. Były to przede wszystkim decyzje gmin (90% likwidacji). Najczęściej zamykane są szkoły podstawowe z oddziałami łączonymi, filie szkół, a także szkoły prowadzące tylko nauczanie początkowe. W badanym okresie gminy zamknęły tylko niewielką liczbę gimnazjów.

W okresie 2007–2012 nowe szkoły podstawowe były otwierane głównie przez podmioty komercyjne. Stowarzyszenia niemal nie otwierały nowych szkół, lecz liczba prowadzonych przez nie szkół podsta-wowych uległa podwojeniu głównie przez przejmowanie szkół gminnych. W tym samym okresie gminy otworzyły sporo gimnazjów, w większości od początku funkcjonujących w budynku szkoły podstawowej. W ciągu paru lat 90% nowych gimnazjów włączono do zespołów szkół ze szkołami podstawowymi.

W latach 2007–2012 zmiana organu prowadzącego dotyczyła ponad 500 szkół podstawowych, przy czym było to przede wszystkim przekazanie szkoły gminnej stowarzyszeniu. W ostatnich latach przekazywanie szkół stało się równie częste co zamykanie szkoły. Przekazywanie gimnazjów w tym sa-mym okresie zachodziło sporadycznie.

Intensywność zmian w sieci szkolnej jest znacząco mniejsza w roku 2010, w którym odbyły się wybory do władz samorządowych. Dotyczy to zwłaszcza decyzji gmin o zamykaniu i przekazywaniu szkół. Hipotezę o wpływie roku wyborczego na decyzje gmin wspiera analiza danych historycznych (od roku 2002).
.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konkurs na pracę magisterską o edukacji!

Publikacje

  • Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie szkół stowarzyszeniom
  • Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Raport z badania

Zespoły, badania, ludzie

  • Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu
  • Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji
  • Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...