Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 27 Paź 2014
O badaniu
O badaniuZgodnie z Ustawą o systemie oświaty, w publicznym szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym w Polsce obowiązuje zasada rejonizacji kształcenia. Wedle tej zasady, rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których gmina jest organem prowadzącym, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. W Polsce zasada rejonizacji nie jest stosowana restrykcyjnie - rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić, pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej.
Taka sytuacja sprawia, że w warunkach formalnie obowiązującej w szkolnictwie publicznym zasady rejonizacji, splatają się dwa, sprzeczne z nią, oddolne procesy selekcyjne: na pierwszy z nich składają się działania szkół związane z rekrutacją uczniów spoza własnego obwodu (ten proces nazywamy w badaniu selekcją na progu szkolnym/gimnazjalnym), drugi obejmuje działania rodziców, związane z „omijaniem” obwodu - wybór szkoły i zabiegi mającymi na celu faktyczne zapewnienie w niej miejsca dla swojego dziecka (ten określamy mianem autoselekcji na progu szkolnym/gimnazjalnym).
Cel badania
Cel badania- Rozpoznanie oczekiwań rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka.
- Rozpoznanie kryteriów, według których rodzice dokonują wyboru gimnazjum, decydując się na pozostanie przy szkole rejonowej lub posyłając dziecko do szkoły poza obwodem bądź niepublicznej (autoselekcja).
- Rekonstrukcja działań, jakie podejmują rodzice wobec wybranej szkoły gimnazjalnej i określenie, jaki wpływ na te działania ma autoselekcja szkolna oraz oczekiwania rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka
- Poznanie i zrozumienie powodów, dla których szkoły publiczne decydują się na działania selekcyjne
- Rekonstrukcja polityki samorządów lokalnych wobec szkolnej selekcji i autoselekcji
Jak badamy
Jak badamyBadanie zostanie przeprowadzone w dwóch miastach wojewódzkich o dużym stopniu zróżnicowania międzyszkolnego we wrześniu i październiku 2014 roku. Planowane jest przeprowadzenie 148 indywidualnych wywiadów pogłębionych z przedstawicielami samorządów, dyrektorami szkół oraz rodzicami uczniów z drugich klas gimnazjum. Za wywiady z dyrektorami oraz przedstawicielami samorządów odpowiadają współpracownicy terenowi IBE. Wywiady z rodzicami realizować będzie firma PBS.
Raport
Raport