Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
Badanie uczenia się i nauczania języków obcych (BUNJO) to trzyletnie, podłużne badanie umiejętności uczniów w zakresie języka angielskiego. Objęło ono uczniów ze 120 szkół gimnazjalnych, którzy w roku szkolnym 2011/12 rozpoczęli naukę języka obcego według podstawy programowej III.1 (program kontynuacyjny). W każdej ze szkół do badania przystępowali uczniowie z trzech grup nauczania języka angielskiego, ich nauczyciele oraz dyrektor szkoły. W każdym z trzech lat realizacji projektu uczniowie przystępowali do testów językowych (kompetencji lub osiągnięć) z języka angielskiego. W roku 2011/12 były to testy kompetencji w zakresie struktur gramatycznych i słownictwa. W drugim roku badania testy językowe dotyczyły osiągnięć uczniów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, znajomości słownictwa, gramatyki oraz funkcji językowych, a także tworzenia wypowiedzi pisemnej. Trzeci etap badania składał się z testów kompetencji oraz testów osiągnięć sprawdzających cztery wyżej wymienione sprawności językowe. Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe. Raport cząstkowy "Język angielski w gimnazjum" przedstawia dane zebrane w pierwszym roku badania. Autorzy raportu starali się pokazać, jaki obraz nauki języka obcego w szkole wyłania się z relacji (kwestionariuszy i wywiadów) różnych uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów. Raport napisany został z myślą o osobach zaangażowanych na co dzień w proces uczenia się i nauczania. Raport podsumowujący cały projekt badawczy opublikowany zostanie w 2015 roku. Konferencja dla dyrektorów szkół W dniu 27 lutego 2012 roku w Warszawie miała miejsce konferencja prezentująca założenia i cele badania skierowana do dyrektorów szkół uczestniczących w projekcie. Podczas konferencji zostały zaprezentowane wszystkie wymiary projektu BUNJO, a także korzyści z uczestnictwa w badaniu dla uczniów, nauczycieli oraz samych placówek. Przedstawiony został również zespół badaczy Pracowni Języków Obcych IBE, który opracował badanie oraz koordynator terenowy badania z ramienia firmy realizującej I etap BUNJO. W dniu 22 czerwca 2013 roku odbyła się w Warszawie konferencja dla nauczycieli języka angielskiego ze szkół biorących udział w projekcie BUNJO. Tematem przewodnim konferencji była praca z uczniami o zróżnicowanym poziomie językowym. Uczestnikom przedstawiono również wstępne wyniki z I etapu badania. Wykłady i warsztaty poprowadzili metodycy oraz autorzy podręczników i materiałów dydaktycznych, a także przedstawiciele Pracowni Języków Obcych IBE.
O badaniu
O badaniu
Badania kompetencji językowych uzupełnione były o szereg badań kontekstowych. W ramach pierwszego etapu zrealizowane zostały badania kwestionariuszowe oraz wywiady indywidualne wśród trzech grup docelowych badania – uczniów, nauczycieli i kadry zarządzającej szkoły. Przeprowadzono również badanie socjologicznych i ekonomicznych cech rejonu szkoły oraz badanie podręczników i programów nauczania wykorzystywanych w danej klasie. Dodatkowo 40 wybranych szkół uczestniczyło w badaniu obserwacyjnym, podczas którego obserwacji podlegały lekcje języka angielskiego grup nauczania uczestniczących w badaniu. W trakcie ostatniego etapu projektu ponowiono badania kwestionariuszowe uczniów, nauczycieli i dyrektorów dotyczące indywidualnych i szkolnych czynników, które mogą wpływać na umiejętności językowe uczniów.
Badanie zrealizowane zostało w latach 2012-2014. Pierwszy i trzeci etap badania przeprowadzony był przez firmę Millward Brown S.A. Drugi etap badania zrealizowany został przez firmę InterActive – Agencja Komunikacji Marketingowej.Raporty
Raporty
Materiały
Materiały
Konferencja dla nauczycieli języka angielskiego