BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum

BUNJO

O badaniu

O badaniu

Badanie uczenia się i nauczania języków obcych (BUNJO) to trzyletnie, podłużne badanie umiejętności uczniów w zakresie języka angielskiego. Objęło ono uczniów ze 120 szkół gimnazjalnych, którzy w roku szkolnym 2011/12 rozpoczęli naukę języka obcego według podstawy programowej III.1 (program kontynuacyjny). W każdej ze szkół do badania przystępowali uczniowie z trzech grup nauczania języka angielskiego, ich nauczyciele oraz dyrektor szkoły.

W każdym z trzech lat realizacji projektu uczniowie przystępowali do testów językowych (kompetencji lub osiągnięć) z języka angielskiego. W roku 2011/12 były to testy kompetencji w zakresie struktur gramatycznych i słownictwa. W drugim roku badania testy językowe dotyczyły osiągnięć uczniów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, znajomości słownictwa, gramatyki oraz funkcji językowych, a także tworzenia wypowiedzi pisemnej. Trzeci etap badania składał się z testów kompetencji oraz testów osiągnięć sprawdzających cztery wyżej wymienione sprawności językowe.

Badania kompetencji językowych uzupełnione były o szereg badań kontekstowych. W ramach pierwszego etapu zrealizowane zostały badania kwestionariuszowe oraz wywiady indywidualne wśród trzech grup docelowych badania – uczniów, nauczycieli i kadry zarządzającej szkoły. Przeprowadzono również badanie socjologicznych i ekonomicznych cech rejonu szkoły oraz badanie podręczników i programów nauczania wykorzystywanych w danej klasie. Dodatkowo 40 wybranych szkół uczestniczyło w badaniu obserwacyjnym, podczas którego obserwacji podlegały lekcje języka angielskiego grup nauczania uczestniczących w badaniu. W trakcie ostatniego etapu projektu ponowiono badania kwestionariuszowe uczniów, nauczycieli i dyrektorów dotyczące indywidualnych i szkolnych czynników, które mogą wpływać na umiejętności językowe uczniów.

Badanie zrealizowane zostało w latach 2012-2014. Pierwszy i trzeci etap badania przeprowadzony był przez firmę Millward Brown S.A. Drugi etap badania zrealizowany został przez firmę InterActive – Agencja Komunikacji Marketingowej.

Raporty

Raporty

 

  • Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
  • pdficon epub logo

    Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe.

  • Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z pierwszego etapu Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum.
  • pdficon

    Raport cząstkowy "Język angielski w gimnazjum" przedstawia dane zebrane w pierwszym roku badania. Autorzy raportu starali się pokazać, jaki obraz nauki języka obcego w szkole wyłania się z relacji (kwestionariuszy i wywiadów) różnych uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów. Raport napisany został z myślą o osobach zaangażowanych na co dzień w proces uczenia się i nauczania. Raport podsumowujący cały projekt badawczy opublikowany zostanie w 2015 roku.
     

 

Materiały

Materiały

Konferencja dla dyrektorów szkół

W dniu 27 lutego 2012 roku w Warszawie miała miejsce konferencja prezentująca założenia i cele badania skierowana do dyrektorów szkół uczestniczących w projekcie. Podczas konferencji zostały zaprezentowane wszystkie wymiary projektu BUNJO, a także korzyści z uczestnictwa w badaniu dla uczniów, nauczycieli oraz samych placówek. Przedstawiony został również zespół badaczy Pracowni Języków Obcych IBE, który opracował badanie oraz koordynator terenowy badania z ramienia firmy realizującej I etap BUNJO.

Konferencja dla nauczycieli języka angielskiego

W dniu 22 czerwca 2013 roku odbyła się w Warszawie konferencja dla nauczycieli języka angielskiego ze szkół biorących udział w projekcie BUNJO. Tematem przewodnim konferencji była praca z uczniami o zróżnicowanym poziomie językowym. Uczestnikom przedstawiono również wstępne wyniki z I etapu badania. Wykłady i warsztaty poprowadzili metodycy oraz autorzy podręczników i materiałów dydaktycznych, a także przedstawiciele Pracowni Języków Obcych IBE.

  • Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. BUNJO – broszura
  • Ulotka - Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli (BUNJO)

Kontakt

Kontakt

Pracownia języków obcych
Email: ibe@ibe.edu.pl 
tel: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
  • Pracownia Języków Obcych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...