BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Zespół Badań Nauczycieli

Opublikowano: 20 Cze 2010

O Zespole

Zespół Badań Nauczycieli opiera swoje działania badawcze na przekonaniu, że najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie systemu edukacyjnego jest jakość kadry nauczycielskiej. Podejmowane przez zespół badania obejmują kompleksową charakterystykę nauczycieli, zarówno pod względem demograficznym i socjoekonomicznym, jak i pod względem postaw, przekonań i stylu życia nauczycieli.

Planowane badania dotyczyć będą rynku pracy nauczycieli, zawodu nauczyciela i kompetencji nauczyciela. Zespół Badania Nauczycieli zajmuje się także analizą instytucjonalną zawodu nauczyciela, przykładając szczególną wagę do regulacji prawnych i sposobów ich funkcjonowania.

Zespołem kieruje dr Dominika Walczak.

Członkowie Zespołu

+ - Prof. dr hab. Henryk Domański do 30.06.2015 Click to collapse

Profesor dr habilitowany, kierownik Zespołu Badania Struktury Społecznej i Zespołu Studiów nad Metodami i Technikami Badań Socjologicznych. W latach 2000–2012 Dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Autor kilkudziesięciu artykułów i książek na temat stratyfikacji i ruchliwości społecznej oraz metodologii badań społecznych. Redaktor naczelny czasopisma ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody. W latach 1997–2000 był redaktorem naczelnym Studiów Socjologicznych. 

+ - Prof. dr hab. Rafał Piwowarski do 30.06.2015 Click to collapse

Pedagog, profesor zwyczajny. Wieloletni pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, w którym do września 2014 roku pełnił funkcje: kierownika zakładu, katedry oraz prodziekana ds. nauki (w latach 2005-2012). Od października 2014 roku pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jego główne zainteresowania naukowo-badawcze oraz publikacje (ponad 170) koncentrują się wokół szeroko rozumianej polityki oświatowej, uwarunkowań i organizacji oświaty. Brał udział w kilku znaczących, międzynarodowych projektach badawczych, takich jak: Problematyka małych szkół w Polsce, Education for All, Upowszechnienie szkoły średniej, Uwarunkowania osiągnięć szkolnych gimnazjalistów, TALIS (od 2007 r. kierownik krajowy tego badania).

+ - dr Dominika Walczak Click to collapse

Lider Zespołu Badań Nauczycieli, doktor socjologii, absolwentka międzywydziałowych interdyscyplinarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Studiów Społecznych im. prof. R.B. Zajonca na Uniwersytecie Warszawskim, adiunkt na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka publikacji dotyczących systemu edukacji.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologii edukacji, zwłaszcza nauczycieli, systemu nauki i szkolnictwa wyższego, studiów doktoranckich, przebiegu karier naukowych, mobilności międzynarodowej studentów i naukowców oraz problematyki socjologii płci.

+ - Joanna Felczak Click to collapse

Koordynatorka Zespołu Badań Nauczycieli. Absolwentka pedagogiki i podyplomowych studiów na kierunkach psychologia zachowań rynkowych oraz marketing i strategie marketingowe. Doświadczenia zawodowe zdobywała w instytucjach państwowych a także agencjach badawczych, w których koordynowała realizację terenową projektów oraz poznawała warsztat badacza rynku.

+ - Aleksandra Mioduszewska do 30.06.2015 Click to collapse

Asystentka Zespołu Badań Nauczycieli oraz Zespołu Ekonomii Edukacji. Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Edytorstwa Współczesnego w tymże uniwersytecie.

+ - Kamila Hernik do 30.06.2015 Click to collapse

Socjolożka, starsza specjalistka ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych, doktorantka Instytutu Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W IBE zajmuje się problematyką funkcjonowania szkół w środowisku lokalnym oraz koordynuje międzynarodowe badania nauczania i uczenia się (TALIS – Teaching and Learning International Survey) w Polsce. Od 2004 r. prowadziła projekty badawczo-analityczne i wdrożeniowe zarówno w ramach sektora pozarządowego, jak i komercyjnego z zakresu ekonomii społecznej, dialogu społecznego, rynku pracy, społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych.

+ - Karolina Malinowska Click to collapse

Psycholog, badacz, trener umiejętności psychospołecznych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (psychologia społeczna i społeczna psychologia kliniczna) i studiów doktoranckich o charakterze interdyscyplinarnym z zakresu nauk społecznych w Instytucie Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka publikacji dotyczących systemu edukacji, w tym szczególności na temat nauczycieli oraz publikacji z zakresu psychospołecznych uwarunkowań aktywności zawodowej i społecznej osób z ograniczoną sprawnością. Obecnie kieruje badaniem uwarunkowań efektywności komunikacji nauczycieli i rodziców uczniów.

+ - Jadwiga Przewłocka do 30.06.2015 Click to collapse

Socjolożka, starsza specjalistka ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i matematyki na Université Paris 13. Od 9 lat zajmuje się zawodowo badaniami społecznymi i marketingowymi, koordynowała liczne projekty dot. m.in. aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych, komunikacji w internecie. W IBE zajmuje się zagadnieniami relacji społecznych w szkole, bezpieczeństwa uczniów oraz prowadzi analizy dotyczące zawodu nauczyciela.

+ - Magdalena Smak Click to collapse

Socjolog, starszy specjalista ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych. Absolwentka Studiów Doktoranckich Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracowała w projektach ogólnopolskich i europejskich dotyczących edukacji oraz sektora pozarządowego. W Instytucie Badań Edukacyjnych prowadzi badanie dotyczące pozycji społeczno-zawodowej nauczycieli oraz zajmuje się analizami wyników badań międzynarodowych. 

+ - Andrzej Wichrowski do 30.06.2015 Click to collapse

Studiował socjologię, ukończył (z wyróżnieniem) Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej na kierunku Społeczna Psychologia Kliniczna. Analityk ilościowy z pięcioletnim doświadczeniem zdobytym m.in. w firmie Ipsos. Ma doświadczenia dydaktyczne (psychometria, obsługa pakietu SPSS). Od kilku lat zajmuje się psychoterapią, prowadzi prywatną praktykę w nurcie egzystencjalnym.

Badania

Badania prowadzone przez zespół: 

  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli a szanse na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy
  • Rola szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych i uwarunkowania efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów
  • TALIS - Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się

Badania zakończone:

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Laboratorium mikrobadań

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Prace nad badaniem TALIS
  • Rusza największe badanie nauczycieli - TALIS 2013
  • O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...