BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie początkujących nauczycieli

Opublikowano: 18 Lis 2011


Zespół Badań Nauczycieli | e-mail: bpn@ibe.edu.pl | tel. 22 24 17 119

O badaniu

 O badaniu

Jakość kształcenia oraz doświadczenie zawodowe odgrywają kluczową rolę w karierze nauczyciela. Samo ukończeniu kierunków nauczycielskich nie jest tożsame z gotowością do pracy w szkole. Nauczyciel wyposażony w „kompetencje początkowe” wymaga ciągłego procesu doskonalenia. Okres zawodowego startu oraz profesjonalna adaptacja są szczególnie ważne – rozstrzygają bowiem czy nauczyciel dostosuje się do warunków pracy w szkole i czy w niej pozostanie.

Badanie jakościowe prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych pozwoliło na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole.

Do podstawowych celów badania „Początkujących nauczycieli” należały:

  • analiza i ocena sposobu kształcenia studentów do pracy w zawodzie nauczyciela,
  • identyfikacja mocnych i słabych stron w zakresie kompetencji nauczyciela,
  • analiza procesu adaptacji zawodowej nauczyciela, w tym identyfikacja problemów w relacjach z dyrektorem, zespołem nauczycielskim, uczniami, rodzicami oraz partnerami zewnętrznymi,
  • poznanie motywów podjęcia decyzji o pracy w zawodzie nauczyciela,
  • identyfikacja zalet i wad związanych z wykonywaniem zawodu z punktu widzenia badanych nauczycieli,
  • konfrontacja wyobrażeń na temat pracy nauczyciela przed wejściem do zawodu z rzeczywistymi wyzwaniami i trudnościami związanymi z wykonywaniem pracy nauczyciela,
  • identyfikacja wyobrażeń badanych nauczycieli na temat przebiegu ich kariery zawodowej,
  • poznanie opinii dyrektorów szkół na temat kształcenia nauczycieli, w tym na temat przygotowania praktycznego,
  • poznanie opinii dyrektorów szkół na temat funkcjonowania początkującego nauczyciela w szkole – relacje z dyrekcją, nauczycielami, uczniami, rodzicami,
  • poznanie sposobów organizacji wsparcia początkującego nauczyciela w szkole, w tym identyfikacja czynników ułatwiających i utrudniających adaptację zawodową nauczyciela.

Badanie „zrealizowała firma PBS DG. Trwało ono od maja do lipca 2011 roku.

Raport

badanie-poczatkujacych-nauczycieli-okladkaPrzedmiotem badań opisywanych w raporcie był stopień przygotowania i adaptacji zawodowej początkujących nauczycieli do pracy w szkole oraz ich mocne i słabe strony w momencie wejścia do zawodu. Badanie miało charakter jakościowy, zostało przeprowadzone metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI).

Przeprowadzono 76 wywiadów (IDI) z nauczycielami o krótkim stażu pracy – początkującymi nauczycielami, 45 wywiadów (IDI) z dyrektorami szkół oraz dodatkowo, w celu uzupełnienia danych: 15 wywiadów z nauczycielami starszymi stażem i 15 wywiadów z uczniami.

Pobierz raport [pdf, 1.6 MB]

Słowa kluczowe: początkujący nauczyciele, wejście do zawodu, przygotowanie do zawodu, przygotowanie praktyczne i teoretyczne nauczycieli, słabe i mocne strony nauczycieli;


Kontakt


Joanna Felczak koordynator Zespołu Badań Edukacyjnych

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"
  • Prace nad badaniem TALIS

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Laboratorium Mikrobadań IBE

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...