Analiza podręczników do biologii z III etapu edukacyjnego pod względem realizacji obowiązku nauczania metody badań biologicznych. Raport tematyczny z badania
- Opublikowano: 4 Gru 2014
Analiza podręczników szkolnych do biologii stosowanych na III etapie edukacyjnym przeprowadzona została pod kątem realizacji obowiązku nauczania metodologii prowadzenia doświadczeń przyrodniczych zapisanego w II celu kształcenia (wymaganiu ogólnym) oraz zgodności ze spisem zalecanych doświadczeń i obserwacji do wykonania przez ucznia. Badanie poszerzono o poszukiwanie w podręcznikach treści, które sprzyjają zwiększaniu zainteresowania naukami przyrodniczymi oraz promują nauczanie poprzez dociekanie naukowe (IBSE). Szczegółowej analizie poddano 10 serii podręczników do biologii dla szkół gimnazjalnych dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN od 2009 roku. Wyniki badania wskazują, że cel kształcenia, jakim jest znajomość metodyki badań biologicznych, realizowany jest w podręcznikach przede wszystkim w postaci rozdziału wstępnego mówiącego o metodzie naukowej. Podręczniki zawierają opisy doświadczeń i obserwacji zalecanych do przeprowadzenia przez podstawę programową. Większość doświadczeń opisanych w podręcznikach jest ilustracją zjawisk biologicznych i nie ma na celu wdrożenia uczniów w dociekania naukowe. Podręczniki nie zawierają treści związanych z promowaniem podejścia naukowego, nauczaniem w kontekście i poprzez kontekst prawdziwych badań naukowych, czyli elementów niezbędnych do wzmacniania zainteresowania młodych ludzi naukami przyrodniczymi i karierą naukową, do czego zobowiązują zalecenia Komisji Europejskiej i Parlamentu. Analiza podręczników dostarczyła informacji o tym, w jaki sposób zapisy podstawy programowej zostały uwzględnione w narzędziach dydaktycznych używanych w praktyce szkolnej oraz o elementach podręczników, które warto poprawić lub uzupełnić.
.
Analiza Porównawcza Wyników Egzaminów Zewnętrznych - Sprawdzian w Szóstej Klasie Szkoły Podstawowej i Egzamin Gimnazjalny
- Opublikowano: 17 Gru 2013
Badania zrównujące wyniki egzaminacyjne prowadzone przez IBE zaplanowane są na kilka lat i obejmują kolejno egzamin gimnazjalny, sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej i wybrane przedmioty na poziomie maturalnym. Przeprowadzone w 2012 roku badania dotyczyły głównie sprawdzianu i ich podstawowym celem było zrównanie wyników sprawdzianu przeprowadzonego w latach 2002-2011 oraz ich przedstawienie w skali standardowej o średniej 100 i odchyleniu standardowym 15 zakotwiczonej do roku bazowego 2004.
Ponadto kontynuowane były badania zrównujące wyniki egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i części matematyczno-przyrodniczej mające na celu poszerzenie zakresu porównywalnych między latami wyników zrównanych o rok 2011. W poszczególnych rozdziałach raportu przedstawiono główne ustalenia metodologiczne, wyniki zrównania sprawdzianu dla lat 2002-2011, rezultaty zrównania wyników egzaminu gimnazjalnego za okres 2002-2011 oraz analizy z wykorzystaniem już zrównanych wyników zarówno dla sprawdzianu, jak i dla egzaminu gimnazjalnego. Szczególną wartość przedstawia obszerny aneks zawierające zestawienia ilustrujące rezultaty przeprowadzonych badań oraz informacja na temat dostępu do porównywalnych pomiędzy latami wyników średnich dla szkół, województw, powiatów oraz gmin prezentowana na stronie http://pwe.ibe.edu.pl/.
.
Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013
- Opublikowano: 27 Sty 2015
Prezentowane w tym raporcie wyniki i analizy oparte zostały na dwóch badaniach przeprowadzonych w roku 2012 i 2013 odnoszą się do kwestii związanych z poziomem umiejętności oraz funkcjonowaniem społeczno-emocjonalnym dzieci 6 i 7-letnich uczęszczających do różnych typów placówek. Należy pamiętać że odnoszą się one do sytuacji z jaką mieliśmy do czynienia w roku szkolnym 2012/2013. Zarówno czas, jaki upłynął od momentu przeprowadzenia badań jak również wejście w życie wcześniej już wspominanych zmian (np. obowiązku nauki w klasie pierwszej dla wszystkich sześciolatków urodzonych w pierwszej połowie roku 2008). Każą traktować omawiane w tym raporcie wyniki jako adekwatne i trafnie opisujące rzeczywistość z którą mieliśmy do czynienia w momencie badania ale nie stanowiące opisu stanu aktualnego w roku szkolnym 2015/2015.
Pierwsze z badań dotyczyło diagnozy poziomu umiejętności dzieci sześciu- i siedmio-letnich uczęszczających do różnego typu placówek. W badaniu tym uwzględniono zarówno umiejętności dzieci, jak również przeprowadzono wywiady z ich rodzicami, które dotyczyły oceny funkcjonowania dzieci oraz opinii rodziców na szereg tematów związanych z opieką i edukacją dziecka.
Drugie z badań było poświęcone zidentyfikowaniu przyczyn decyzji rodziców dotyczących posłania bądź nieposłania sześciolatka do pierwszej klasy szkoły podstawowej. W badaniu tym, prowadzonym przy pomocy grup fokusowych, brali udział rodzice dzieci sześcioletnich. Byli to zarówno ci rodzice, którzy zdecydowali się posłać swoje dziecko do klasy pierwszej szkoły podstawowej, jak i ci, którzy zdecydowali się na pozostawienie dziecka w zerówce szkolnej lub przedszkolnej. Wyniki tego badania zostały przedstawione w II części raportu.
.
Raport z „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”
- Opublikowano: 7 Cze 2013
Przedstawiamy raport z „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”. Badanie prowadzone było w ramach projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” finansowanego z PO KL.
Badaniami objęto nauczycieli, którzy między wrześniem 2011 r. a grudniem 2012 r. czynnie prowadzili zajęcia lekcyjne, uczyli przedmiotów ogólnokształcących, pracowali w szkołach dla dzieci i młodzieży (nie w szkołach dla dorosłych) na wszystkich etapach edukacji od szkoły podstawowej po ponadgimnazjalną.
POBIERZ RAPORT |
POBIERZ INFORMACJĘ PRASOWĄ |
Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
- Opublikowano: 7 Sty 2015
Raport prezentuje wyniki Badania umiejętności mówienia (BUM) przeprowadzonego wśród uczniów gimnazjów jako uzupełnienie Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences – ESLC). W badaniu ESLC brało udział 14 krajów. W ramach badania uczniowie podchodzili do testów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego i tworzenia wypowiedzi pisemnych. Polska była jedynym krajem, w którym dodatkowo zbadano umiejętność mówienia.
Głównym celem BUM było uzyskanie danych empirycznych na temat poziomu umiejętności mówienia w języku angielskim wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum oraz odniesienie ich do wyników testów w zakresie pozostałych sprawności językowych. Wyniki prezentowane są w udziałach uczniów osiągających określony poziom umiejętności według skal biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-B2). Badanie przeprowadzono na podpróbie ESLC, która objęła 499 uczniów z 37 gimnazjów w Polsce.
Mimo iż badani uczniowie wykazywali się przeciętnie wyższymi, od średniej w Polsce, umiejętnościami w zakresie rozumienia tekstu pisanego, tworzenia wypowiedzi pisemnej i rozumienia ze słuchu, umiejętności w zakresie komunikacji ustnej największej grupy uczniów – 41 proc. – zostały ocenione na najniższym poziomie biegłości określonym przez ESOKJ – A1. Poziom A2 osiągnął jedynie co trzeci uczeń, a co czwarty – poziomy B1 lub B2. W tej grupie znaleźli się uczniowie o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym rodziny. Jak wykazało badanie, lepsze wyniki uczniów związane są również z wczesnym rozpoczęciem nauki języka obcego, z uczestniczeniem w zajęciach dodatkowych, a w szkole – z małą liczebnością grupy i komunikacją w języku docelowym na lekcji.