Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - język polski" (2011)
- Opublikowano: 26 Mar 2012
Raport prezentuje wyniki badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - język polski", które zostało przeprowadzone pod koniec 2011 roku. „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu.
Uzupełnieniem raportu są załączniki:
.Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - historia i WOS" (2011)
- Opublikowano: 26 Mar 2012
Raport prezentuje wyniki badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - historia i WOS", które zostało przeprowadzone pod koniec 2011 roku. „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu.
.Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - matematyka" (2011)
- Opublikowano: 26 Mar 2012
Raport prezentuje wyniki badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - matematyka", które zostało przeprowadzone pod koniec 2011 roku. „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu.
.Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze" (2011)
- Opublikowano: 26 Mar 2012
Raport prezentuje wyniki badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze", które zostało przeprowadzone pod koniec 2011 roku. „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu.
.Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody - raport
- Opublikowano: 4 Lut 2014
Tytuł | Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą - raport tematyczny z badania |
Autor/autorzy | Wojciech Grajkowski |
Rok publikacji | 2014 |
Format | pdf [0,7 MB] |
Opis | Raport został przygotowany na podstawie badania Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą (DPNP), które zostało zrealizowane w październiku i listopadzie 2013 r. przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Badanie miało postać ankiety internetowej wypełnianej przez nauczycieli przyrody pracujących w szkołach podstawowych. Na potrzeby badania pojęcie „nauczanie metodą badawczą” zdefiniowano jako stosowanie na lekcjach metod nauczania obejmujących planowanie doświadczeń (w tym stawianie pytań badawczych i hipotez, określanie warunków doświadczenia), przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji oraz analiza ich wyników (w tym wyciąganie wniosków i weryfikowanie hipotez). Głównym celem badania było zidentyfikowanie przeszkód (związanych m.in. z zapleczem materialnym, organizacją pracy szkoły czy opiniami nauczycieli) utrudniających wprowadzanie na lekcjach przyrody elementów metody badawczej, a także ustalenie, jakiego rodzaju wsparcie pomogłoby te przeszkody przezwyciężać. W badaniu wzięło udział 376 nauczycieli przyrody pracujących w 300 placówkach stanowiących ogólnopolską, reprezentatywną próbę losową szkół podstawowych. Wypełnili oni kwestionariusz internetowy złożony z 29 pytań, które można podzielić na cztery grupy:
|
Załączniki | Załącznik nr 1 do raportu: "Pytania wykorzystane w badaniu Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą" - Pobierz dokument w formacie docx [0,3 MB]. |