BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej - raport

Opublikowano: 20 Mar 2013
pdficon smallRaport Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych powstał na podstawie badań zrealizowanych na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przez Instytut Badawczy Millward Brown SMG/KRC SA.
Głównym celem badania było uzyskanie informacji, na ile oferta zajęć przyrodniczych skierowana przez ośrodki edukacji pozaformalnej do grup uczniów pod opieką nauczyciela może przyczyniać się do kształtowania i rozwijania istotnej w edukacji przyrodniczej umiejętności rozumowania naukowego. Badanie pozwoliło także na wyłonienie przykładów dobrych praktyk w tym obszarze.
W badaniu przyjęto następującą definicję „dobrych praktyk”: jako dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej rozumiane będą takie zajęcia i związane z nimi uwarunkowania (instytucjonalne, organizacyjne i finansowe), które:
  • pozwalają formułować procedury badawcze i je testować (planowanie i realizacja doświadczeń/eksperymentów, obserwacji) w zakresie opisanym w celach kształcenia i zalecanych doświadczeniach i obserwacjach nowej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych,
  • odnoszą się do umiejętności ważnych w edukacji przyrodniczej – związanych z rozumowaniem naukowym, takich jak: planowanie i realizacja doświadczeń i obserwacji, formułowanie wniosków, określanie związków przyczynowo-skutkowych, odróżnianie opinii od faktów czy popieranie swojego stanowiska rzeczowymi argumentami, opisane celami kształcenia nowej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych.
.

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport

Opublikowano: 23 Lut 2015
epub logopdficon

W czerwcu 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przeprowadził Diagnozę przedmaturalną z języka polskiego. Badaniem zostało objętych prawie 4 tys. uczniów z 50 losowo wybranych liceów (próba reprezentatywna).

Diagnoza została przeprowadzona według założeń zmodyfikowanej matury z języka polskiego, która będzie przeprowadzona od roku 2015. Zasadniczym celem badania było stwierdzenie, w jakim stopniu uczniowie kończący II klasę liceum są przygotowani do egzaminu dojrzałości w nowej formule.

We wrześniu 2014 r. w trakcie warsztatów, w których uczestniczyli nauczyciele-poloniści ze wszystkich szkół objętych czerwcowym badaniem, zostały omówione jego wstępne wyniki oraz wypracowane rekomendacje dla konkretnych szkół. Obecnie przedstawiamy Państwu całościowy raport z badań. Oprócz pogłębionej analizy wyników przedstawiamy w nim wnioski i zalecenia, z których mogą skorzystać wszyscy poloniści przygotowujący uczniów do matury 2015.

 

.

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC

Opublikowano: 24 Wrz 2013

Badanie ESLC pozwoliło porównać znajomość języków obcych wśród europejskiej młodzieży. Przystąpiło do niego 14 krajów. pdficonW każdym sprawdzano poziom znajomości dwóch języków obcych. W Polsce testy z języka angielskiego i niemieckiego przeprowadzono wśród ponad 3 tys. uczniów III klas gimnazjów (ostatni rocznik, który uczył się jeszcze według starej podstawy programowej).

Badanie przeprowadzono w 2011 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej. Jego wyniki mają służyć do monitorowania umiejętności uczniów w związku z celem dotyczącym podnoszenia kluczowych umiejętności Europejczyków m.in. znajomości dwóch języków obcych.

 

Raport w wersji epub (3 MB)

 

Raport w wersji mobi (3,5 MB)

qr-code-epub-raport-eslc.png                          qr-code-mobi-raport-eslc.png
.

Ewaluacja ex-post rządowego programu "Cyfrowa szkoła"

Opublikowano: 26 Lis 2013

pdficonRaport prezentuje wnioski i rekomendacje z ewaluacji ex-post rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych - "Cyfrowa szkoła". 

.

Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO

Opublikowano: 9 Wrz 2014

pdficonRaport "Język angielski w gimnazjum" dotyczy trzyletniego "Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum", które jest nadal realizowane jest w polskich szkołach gimnazjalnych i poświęcone jest stworzeniu możliwie najpełniejszego obrazu nauczania i uczenia się języków obcych w gimnazjum zreformowanym nową podstawą programową. Dane zebrane w pierwszym roku badania pozwalają na razie na przedstawienie wybranych aspektów nauki języków obcych, stąd raport cząstkowy. Opracowanie podsumowujące cały projekt badawczy będziemy mogli przekazać Państwu w 2015 roku. Autorzy niniejszego raportu postanowili pokazać, jaki obraz nauki języka obcego w szkole wyłania się z relacji (kwestionariuszy i wywiadów) różnych uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów. Raport napisany został z myślą o osobach zaangażowanych na co dzień w proces uczenia się i nauczania, które – mamy nadzieję – z zainteresowaniem skonfrontują swoje indywidualne doświadczenia pracy w środowisku szkolnym z naszymi globalnymi danymi zebranymi w 120 gimnazjach. Kierujemy więc ten raport do nauczycieli, dyrektorów szkół i przedstawicieli władz oświatowych, ale także do rodziców, którym leży na sercu sukces ich dzieci w nauce języka obcego.

.

Strona 5 z 19

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...