Raport z „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”
- Opublikowano: 7 Cze 2013
Przedstawiamy raport z „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”. Badanie prowadzone było w ramach projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” finansowanego z PO KL.
Badaniami objęto nauczycieli, którzy między wrześniem 2011 r. a grudniem 2012 r. czynnie prowadzili zajęcia lekcyjne, uczyli przedmiotów ogólnokształcących, pracowali w szkołach dla dzieci i młodzieży (nie w szkołach dla dorosłych) na wszystkich etapach edukacji od szkoły podstawowej po ponadgimnazjalną.
POBIERZ RAPORT |
POBIERZ INFORMACJĘ PRASOWĄ |
Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
- Opublikowano: 7 Sty 2015
Raport prezentuje wyniki Badania umiejętności mówienia (BUM) przeprowadzonego wśród uczniów gimnazjów jako uzupełnienie Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences – ESLC). W badaniu ESLC brało udział 14 krajów. W ramach badania uczniowie podchodzili do testów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego i tworzenia wypowiedzi pisemnych. Polska była jedynym krajem, w którym dodatkowo zbadano umiejętność mówienia.
Głównym celem BUM było uzyskanie danych empirycznych na temat poziomu umiejętności mówienia w języku angielskim wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum oraz odniesienie ich do wyników testów w zakresie pozostałych sprawności językowych. Wyniki prezentowane są w udziałach uczniów osiągających określony poziom umiejętności według skal biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-B2). Badanie przeprowadzono na podpróbie ESLC, która objęła 499 uczniów z 37 gimnazjów w Polsce.
Mimo iż badani uczniowie wykazywali się przeciętnie wyższymi, od średniej w Polsce, umiejętnościami w zakresie rozumienia tekstu pisanego, tworzenia wypowiedzi pisemnej i rozumienia ze słuchu, umiejętności w zakresie komunikacji ustnej największej grupy uczniów – 41 proc. – zostały ocenione na najniższym poziomie biegłości określonym przez ESOKJ – A1. Poziom A2 osiągnął jedynie co trzeci uczeń, a co czwarty – poziomy B1 lub B2. W tej grupie znaleźli się uczniowie o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym rodziny. Jak wykazało badanie, lepsze wyniki uczniów związane są również z wczesnym rozpoczęciem nauki języka obcego, z uczestniczeniem w zajęciach dodatkowych, a w szkole – z małą liczebnością grupy i komunikacją w języku docelowym na lekcji.
Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy
- Opublikowano: 3 Mar 2015
Raport prezentuje wyniki badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”. W kolejnych rozdziałach raportu przedstawione zostały m.in. najważniejsze informacje o badaniu, zawierające dane o zastosowanej metodologii, sposobie doboru próby, etc., opis wyników badania, analizę wyników ilościowej części badania, w której uczniowie relacjonowali, jak często podejmują różne zajęcia w czasie wolnym ze szczególnym uwzględnieniem czytania książek, cechy społeczno-demograficzne uczniów różnicujące ich aktywność czytelniczą w ramach obowiązku szkolnego i w czasie wolnym, prezentację listę tytułów wybieranych przez uczniów spontanicznie, poza obowiązkami szkolnymi, praktyki czytelnicze w ramach obowiązku szkolnego, uczniowskie oceny obecności literatury pięknej na lekcjach języka polskiego i stosowanych metod dydaktycznych, uczniowskie postrzeganie udanej lekcji, listę wymarzonych lektur szkolnych dwunastolatków i piętnastolatków, zróżnicowanie strategii czytania lektur szkolnych, charakterystyki uczniów, którzy czytali lektury w całości, we fragmentach, czy też poznawali je za pośrednictwem streszczeń.
Raport zamykają wnioski końcowe oraz rekomendacje dla dydaktyki polonistycznej.
Informacja prasowa na temat wyników badania.
Pobierz raport [pdf, 2.5MB; epub, 3.5MB]
Errata do raportu w wersji pdf
.
Czytelnictwo dzieci i młodzieży - streszczenie raportu końcowego
- Opublikowano: 30 Paź 2014
Celem badania "Czytelnictwo dzieci i młodzieży" była ocena społecznego zasięgu książki wśród uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum. Wyniki analiz pozwoliły na odniesienie się do następujących zagadnień:
- społeczne uwarunkowania inicjacji literackich i pierwszych etapów biografii czytelniczej dziewcząt i chłopców, w tym wpływ wzorów czytelniczych wyniesionych z domu rodzinnego, środowiska rówieśniczego oraz przekazywanych przez instytucje socjalizujące;
- oczekiwania i potrzeby nastolatków wobec książek, w tym określenie stosunku wobec lektur związanych z realizacją obowiązku szkolnego (wskazanie czynników decydujących o czerpaniu satysfakcji z lektury oraz określeniu różnic w czytaniu spontanicznym i szkolnym);
- podobieństwa i różnice w postawach czytelniczych uczniów, zarówno w ramach obowiązku szkolnego, jak i poza nim, warunkowane czynnikami demograficznymi, społecznymi i kulturowymi;
- podobieństwa i różnice w doświadczeniach czytelniczych dwunastolatków i piętnastolatków;
- związki między czytelnictwem uczniów a kulturą popularną i młodzieżową oraz trendami we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży.
Badanie piętnastolatków jest trzecią edycją ogólnopolskiego badania sondującego czytelnictwo młodzieży; dzieci (uczniowie szóstych klas szkoły podstawowej) są po raz pierwszy objęte ogólnopolskim sondażem.
Streszczenie jest prezentacją najważniejszych wyników przedstawionych szczegółowo w Raporcie.
.Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze" (2012)
- Opublikowano: 28 Lut 2013

W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu. To m.in. dzięki wynikom DKG powstają narzędzia dydaktyczne sprawdzające umiejętności dotyczące podstawy programowej. Zadania przygotowane przez pracownie dydaktyczne Instytutu Badań Edukacyjnych zamieszczane są w Bazie Narzędzi Dydaktycznych na stronie bnd.ibe.edu.pl..