Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań.
- Opublikowano: 14 Gru 2012
prof. Krzysztof Konarzewski
Niniejszy raport stawia sobie za cel uporządkowanie pojęć i faktów niezbędnych w racjonalnym dyskursie indywidualizacyjnym. Zaczyna się definicją indywidualizacji kształcenia i analizą warunkujących ją założeń. Szczególną uwagę zwraca na teoretyczną podstawę indywidualizacji – rolę interakcji predyspozycji ucznia i oddziaływań szkoły w wytwarzaniu osiągnięć szkolnych. Wbrew naukowej nazwie pojęcie interakcji predyspozycji i oddziaływań ma nikłą moc predyktywną. Kombinacja predyspozycji i oddziaływań, która sprawdziła się w jednej szkole, nie musi sprawdzić się w innej. Indywidualizacji nie można zatem zaprojektować dla wszystkich szkół w kraju; bliżej jej do sztuki niż do technologii.
.Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
- Opublikowano: 7 Mar 2014
Celem analizy było porównanie, jakie miejsce zajmuje i jakie ma znaczenie kształtowanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych, obowiązujących w wybranych krajach europejskich. Cel ten zrealizowano przez porównanie polskiej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjum i pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej z odpowiadającymi jej fragmentami podstaw programowych pięciu krajów – Anglii, Czech, Estonii, Finlandii i Francji. Kraje do porównania wybrano, kierując się między innymi wynikami badania PISA w części przyrodniczej z 2006 roku i statusem ekonomicznym mierzonym wysokością PKB. Zidentyfikowano podobieństwa i różnice dotyczące struktury oraz zawartości tych dokumentów, szczególną uwagę zwracając na obecne w podstawach zagranicznych wartościowe rozwiązania, które sprzyjają kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności posługiwania się metodą naukową i które można by w dalszej perspektywie zastosować również w Polsce.
Interaktywna mapa: "Wybrane podobieństwa i różnice między polską podstawą programową a podstawami programowymi przedmiotów przyrodniczych wybranych krajów europejskich. Przedmioty realizowane na poziomie ISCED 2."
[kliknij, aby powiększyć]
.Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach - raport z wizyty studyjnej w Finlandii
- Opublikowano: 2 Cze 2014
W styczniu 2011 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE (PPP IBE) zrealizowali wizytę studyjną w Finlandii. Wybór kraju był podyktowany kilkoma czynnikami, z których najważniejszym były bardzo wysokie wyniki w dziedzinie przedmiotów przyrodniczych (Science) uzyskiwane przez fińskich uczniów w kolejnych cyklach międzynarodowego badania PISA (Programme for International Student Assessment). Celem wizyty było zbadanie, jakie elementy pracy fińskiej szkoły, w szczególności w obszarze dydaktyki przedmiotów przyrodniczych, mogą przyczyniać się do tego sukcesu.
Stosowane w czasie wizyty studyjnej metody to nieuczestnicząca, jawna obserwacja zajęć edukacyjnych w szkołach na poziomie ISCED 2 (w Polsce etap gimnazjum) i wywiady indywidualne z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami tych szkół oraz pracownikami instytucji zajmujących się edukacją szkolną i badaniami edukacyjnymi.
W efekcie uzyskano obraz fińskiej edukacji przyrodniczej, nastawionej na rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową, ale również na budzenie zainteresowania uczniów środowiskiem przyrodniczym i – nade wszystko celem jest wszechstronny rozwoj ucznia, w tym rozwój jego kompetencji spolecznych.
.Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach - raport z wizyty studyjnej w Anglii
- Opublikowano: 18 Mar 2013
W dniach od 7 do 14 listopada 2010 roku zespół badawczy PPP IBE odbył pierwszą wizytę studyjną w Anglii, w miejscowości Reading, ok. 70 km od Londynu. Anglia została wybrana z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że w badaniach PISA uczniowie angielscy osiągają wysokie wyniki w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych.
W trakcie wizyt w szkołach obserwowany jest przebieg lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii i zintegrowanych przedmiotów przyrodniczych (np. science w Anglii) na poziomie ISCED2, odpowiadającemu polskiemu gimnazjum. Dane na temat funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w danym kraju oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli pozyskiwane są także podczas prowadzonych wywiadów z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami szkół, a także z edukatorami i osobami projektującymi szkolenia nauczycieli w instytucjach wspierających nauczanie przedmiotów przyrodniczych. Seria wyjazdów studyjnych zostanie zakończona w 2012 roku.
.