BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Ewaluacja ex-post rządowego programu "Cyfrowa szkoła"

Opublikowano: 26 Lis 2013

pdficonRaport prezentuje wnioski i rekomendacje z ewaluacji ex-post rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych - "Cyfrowa szkoła". 

.

Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO

Opublikowano: 9 Wrz 2014

pdficonRaport "Język angielski w gimnazjum" dotyczy trzyletniego "Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum", które jest nadal realizowane jest w polskich szkołach gimnazjalnych i poświęcone jest stworzeniu możliwie najpełniejszego obrazu nauczania i uczenia się języków obcych w gimnazjum zreformowanym nową podstawą programową. Dane zebrane w pierwszym roku badania pozwalają na razie na przedstawienie wybranych aspektów nauki języków obcych, stąd raport cząstkowy. Opracowanie podsumowujące cały projekt badawczy będziemy mogli przekazać Państwu w 2015 roku. Autorzy niniejszego raportu postanowili pokazać, jaki obraz nauki języka obcego w szkole wyłania się z relacji (kwestionariuszy i wywiadów) różnych uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów. Raport napisany został z myślą o osobach zaangażowanych na co dzień w proces uczenia się i nauczania, które – mamy nadzieję – z zainteresowaniem skonfrontują swoje indywidualne doświadczenia pracy w środowisku szkolnym z naszymi globalnymi danymi zebranymi w 120 gimnazjach. Kierujemy więc ten raport do nauczycieli, dyrektorów szkół i przedstawicieli władz oświatowych, ale także do rodziców, którym leży na sercu sukces ich dzieci w nauce języka obcego.

.

Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce - raport ICILS

Opublikowano: 20 Lis 2014
pdficonepub logoRaport podsumowuje wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013 zrealizowanego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu poza Polską brało udział jeszcze 19 innych krajów i systemów edukacyjnych. Badanie ICILS mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”: na ile przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić, przekształcić i podzielić się informacjami – na przykład zebrać materiały i przygotować prezentację na podany temat. Kompetencje te są już obecnie bardzo ważne, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, ponieważ są one bardzo istotne na rynku pracy, a po drugie są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie (mogą być również rozpatrywane jako czynnik sprzyjający poczuciu wysokiej jakości życia). W do tej pory prowadzonych badaniach kompetencji cyfrowych (np. umiejętności czytania tekstów elektronicznych mierzonej w ramach badania PISA czy Międzynarodowego Badania Umiejętności Osób Dorosłych PIAAC) Polska wypadała poniżej wyników przeciętnych.

Broszura informacyjna ICILS 2013

Pobierz raport [pdf, 13MB; epub, 2.3MB]

 

 

.

„Laboratorium myślenia” - raport z badania

Opublikowano: 6 Cze 2013

pdficon smallCelem badania „Laboratorium myślenia” jest diagnoza umiejętności absolwentów gimnazjum w zakresie przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii w kontekście zmiany podstawy programowej. Badanie prowadzone jest przez 4 lata (2011-2014) i obejmuje ostatni rocznik gimnazjalistów kształconych według starej podstawy programowej oraz 3 roczniki nauczane według nowej podstawy. Duży nacisk położono na pomiar kluczowych umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych, jak wybór hipotez, planowanie eksperymentu, wyszukiwanie i krytyczna analiza informacji, wnioskowanie naukowe. Badania pozwolą odpowiedzieć na pytanie, czy reforma podstawy programowej w istotny sposób wpłynęła na poziom kształtowania umiejętności gimnazjalistów, a przede wszystkim, czy osiągnięty został jej główny cel, jakim było odejście od nauczania encyklopedycznego na rzecz problemowego.

Prezentowane w raporcie „Laboratorium myślenia - diagnoza umiejętności gimnazjalistów w zakresie przedmiotów przyrodniczych 2011" wyniki są diagnozą stanu wyjściowego przed wprowadzeniem nowej podstawy programowej.

.

Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania

Opublikowano: 26 Lis 2013

pdficonRaport prezentuje założenia projektu "Laboratorium Mikrobadań IBE" oraz wyniki badań realizowanych w ramach tego projektu.

Badanie zostało zrealizowane w okresie kwiecień – lipiec 2012 przez "Erę Ewaluacji" na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych. Głównym celem były diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie rozwoju ich kompetencji badawczo-analitycznych, analiza zróżnicowania form aktywności badawczej nauczycieli oraz zebranie danych pozwalających stworzyć ostateczny kształt projektu "Laboratorium Mikrobadań IBE", którego realizacja planowana była w okresie 2012-2015.

Badanie miało charakter jakościowy. Dane pozyskiwano w trakcie zogniskowanych wywiadów grupowych z nauczycielami (FGI), indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół (IDI) oraz z analizy danych zastanych (prezentujących działalność badawczą prowadzoną w szkole) dostarczonych przez uczestników badania. Próba badawcza była zróżnicowana pod względem typu szkoły (szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) oraz wielkości miejscowości.

Ważnym założeniem metodologicznym był udział w badaniu respondentów, którzy prowadzą badania na terenie szkoły i/lub badania własne w klasie. Osoby te zostały rekrutowane z listy obejmującej uczestników szkoleń dla nauczycieli-badaczy realizowanych w ramach Programu wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap II.

Przedstawione wyniki dotyczą placówek, w których nauczyciele zdobyli już pewną wiedzę na temat prowadzenia badań własnych (uczestniczyli w kilkudniowym szkoleniu poświeconym prowadzeniu badań przez nauczycieli). Korzyścią z takiego doboru próby jest możliwość uzyskania konkretnych informacji odnośnie potrzeb związanych z działalnością badawczą w szkołach od faktycznych realizatorów badań, jednocześnie nie jest to próba reprezentatywna – nie dostarcza informacji na temat zakresu oraz jakości prowadzenia badań w polskich szkołach i w szczególności skupia się na aktywności badawczej mającej charakter ewaluacji wewnętrznej.

 

.
  • Raport z badania
  • Raport analityczny

Strona 6 z 21

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...